آموزش: چهارشنبه‌های فیلمنامه / فیلمنامه‌های موفق فیلم کوتاه -۱: شب تولد

۲۴ فریم – سرویس آموزش: اهمیت بالای فیلمنامه در ساخت یک فیلم به عنوان سنگ بنای اصلی کل اثر و شرط لازم،‌ و البته نه کافی، برای تولید اثری درخور بر کسی پوشیده نیست؛ جایی که فیلمنامه نویس با کار طاقت فرسا بر روی ایده خام داستانی یا تجربی خود، دست به خلق دنیایی می زند بعدتر بر پرده جان خواهد گرفت. فیلمنامه فیلم کوتاه نیز از این قاعده مستثتا نیست؛ هر چند به اقتضای فرم ویژه فیلم کوتاه، بی تردید این نوع از فیلمنامه، ملاحظات ویژه و منحصر به فردی در قیاس با فیلم بلند خواهد داشت. ملاحظاتی که می توان با ترکیبی از خلاقیت، دانش هنری، آگاهی عمومی و تمرین و ممارست بسیار در به کارگیری هنرمندانه شان به مهارت در آن ها دست یافت.

در راستای کمک به علاقه مندان فیلمنامه نویسی در حوزه فیلم کوتاه، مقالات و کتاب های متعددی در سال اخیر نوشته شده اند و کلاس های آموزشی بی شماری نیز به این مهم همت گمارده اند. ولی شاید بتوان گفت که برای کار خلاقه نویسندگی، هیچ یک به اندازه سلوک شخصی و تأملات خود فیلمنامه نویس تاثیرگذار نباشد. یکی از راهکارهای موثر در این راستا می تواند مراجعه به نوشته های دیگران و فیلمنامه های شاخص نوشته شده در این گونه باشد؛ راهکاری که به فرد علاقه مند این فرصت را می دهد تا به مواجهه ای بی واسطه با اثر هنری و جهان نویسنده در نوشته اش دست یابد و سعی کند تا با دقت در ساز و کار اتخاذ شده از سوی فیلمنامه نویس در خلق اثرش از جنبه های مختلف (نحوه درام پردازی، دیالوگ نویسی، خلق اتمسفر، شکل آغاز و پایان، کار با زیرمتن، سکانس بندی و سامان دادن به تعاملات میان شخصیت ها و … ) به درکی از چند و چون این فن برسد؛ به این امید که خود هم در صورت بهره مندی از استعداد لازم و تلاش کافی بتواند در خلق فیلمنامه اش به موفقیت دست یابد.

با عنایت به آن چه گفته شد، سرویس آموزش ۲۴ فریم مفتخر است از این پس با اِعمال تغییراتی در برنامه کاری خود، به ارائه سری جدیدی از پست های آموزشی خود ذیل عنوان «چهارشنبه های فیلمنامه» بپردازد که در آن سعی بر این خواهد بود که به سراغ فیلمنامه های نوشته شده برای فیلم های کوتاه موفق برویم و با انتخاب بهترین آثار و انتشار آن ها، به رسالت خود در زمینه گسترش آموزش رایگان در زمینه فیلمسازی عمل کنیم. لازم به ذکر است که در آثار انتخابی، لزوماً توجهی به افتخارات و جوایز کسب شده نخواهیم داشت و سعی در انتشار فیلمنامه هایی خواهیم داشت که به باور مجموعه ۲۴ فریم در ارائه اثری شاخص در حوزه نوشتار فیلم کوتاه موفق عمل کرده اند و می توانند الگوی مناسبی برای عزیزان علاقه مند به فیلمنامه نویسی باشند. لازم به توضیح است برنامه قبلی «چهارشنبه های بینامتنی» سرویس آموزش از این به بعد در ترکیب با مطالب «شنبه های نظری» در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

امیدواریم این مجموعه بتواند راهگشای مخاطبان فرهیخته مان در زمینه مسائل فیلمنامه و حل مشکلات مرتبط با آن باشد؛ مشکلاتی که در صورت غلبه بر آن ها، می توان به سوی سینمای کوتاهی قوی تر و جهانی تر حرکت کرد. به امید اعتلای هر چه بیشتر نام فیلم کوتاه ایران!

در نخستین پست از این مجموعه، فیلمنامه فیلم کوتاه «شب تولد» نوشته امید شمس تقدیم مخاطبان می گردد که از فیلم های کوتاه موفق سال های اخیر (به ویژه در زمینه فیلمنامه) و برنده جایزه بهترین فیلمنامه از سی و چهارمین جشنواره بین الملی فیلم کوتاه تهران و منتخب جشنواره های جهانی معتبری همچون چهلمین جشنواره فیلم کلرمون فران و … بوده است.

امید شمس درباره چگونگی شکل گیری ایده فیلمنامه شب تولد برای ۲۴فریم چنین نوشته است:

شبی به همراه دوستم با ماشین‌اش در جاده ‌ای در حرکت بودیم که با صحنه درگیری مردی با زنی روبرو شدیم. پس از نگه داشتن ماشین، من پیاده شدم و وقتی جلوتر رفتم متوجه شدم که شوخی بوده. ولی دوستم از ماشین پیاده نشد. در ادامه مسیر، من به این فکر می کردم که اگر این اتفاق شوخی نبود و صحنه‌سازی ای برای به تله انداختن ماشین‌ ها برای زورگیری بود، دوستم که در ماشین مانده بود، آیا برای کمک به من پیاده می‌شد یا با ماشین‌اش فرار می‌کرد؟ این موقعیت مدت‌ها در ذهنم ماند و پس از مدتی از آن به فیلمنامه شب تولد رسیدم.

 

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه شب تولد

نظر شما !!
  1. سالار

    کاش همینطوری ادامه بدین، واقعا دارین به یه منبع مفید سینمایی تبدیل میشین. آفرین به ایده های درخشانتون.

  2. نیلوفر

    واقعا دارین به یه پایگاه درجه یک واسه فیلم کوتاه تبدیل میشین. دمتون گرم.

  3. سجاد

    سلام من دست همه عوامل این سایت میبوسم خیلی ممنون .

  4. nima

    دست مریزاد، چقدر بچه‌های فیلم کوتاه به اینجور کارها احتیاج دارند. مرسی که دارین جای کلاس‌های احمقانه و میلیونی موسسات … و … رو برامون پر میکنین…

  5. رامین خانی

    چقد فیلمنامه ی جذابی بود، یکی از بهترین فیلمنامه های جاده ای بود که تا الان خوندم.