آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۲۲: ترخیص

۲۴ فریم – سرویس آموزش: بیست و دومین فیلمنامه از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم به فیلمنامه‌ی «ترخیص» نوشته‌ی «آزاده‌ موسوی» اختصاص یافته است. فیلمی که بر اساس این فیلمنامه ساخته شده موفق به کسب افتخاراتی همچون نامزد دریافت جوایز بهترین کارگردانی و بهترین صدا در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران، حضور در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر، حضور در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم سلامت، حضور در بخش مسابقه‌ی اصلی Aspen Film Festival آمریکا (فستیوال Oscar qualify)، حضور در بخش مسابقه‌ی SEOUL International Women’s Film Festival، حضور در بخش مسابقه‌ی Channai International Short Film Festival و حضور در جشنواره‌ی ایرانی فیلم ترمه در مونیخ شده است و همچنین توسط جشنواره سئول برای پخش در فضاهای دانشگاهی خریداری شده است.

«ترخیص» روایتی ساده از مادران به اصطلاح مکانیکی را روایت می‌کند. داستانی که سرگشتگی نسبی کودک را از بدو تولدش به تصویر می‌کشد. زنی که برای گذران زندگی خود و همسرش حاضر می‌شود خود را در کالبدی مقدس و وظیفه شناس قرار دهد. او در واقع نقش مادر را نه بلاعوض بلکه معوض می‌پذیرد. طبیعت محتاط عمل او نشان می‌دهد که کمترین درک را از نقش مادر دارد، چرا که او برای پذیرفتن چنین نقشی تنها از کارکرد فیزیولوژیکی خود آگاه است و این باعث می شود در لحظات بحرانی که اوضاع آن‌طور که می‌باید پیش نمی‌رود، ناخودآگاه دچار تعارضات بسیاری گردد. نویسنده نیز در پی همین تعارضات درونی شخصیت اول بوده است. آن‌جایی که او تردید می‌کند و حتا نام کودک را به اشتباه به نام همسر خود می‌گوید. از طرف دیگر، فیلم راوی نوعی پس‌زدگی کودک نیز هست. آن‌جایی که خریدار نیز به نحوی از انحاء کودک را پس می‌زند، مخاطب با موقعیتی ظالمانه روبه‌رو می‌شود که در آن کودک به مثابه‌ی یک کالا انگاشته می‌شود که حتا قدرتی برای تغییر اوضاع به نفع خود ندارد.

آزاده موسوی درباره‌ی دغدغه‌هایی که او را به سمت نگارش این فیلمنامه سوق داده‌اند برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

در سال‌های اخیر که در NGOهای کودکان کار و خیابان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعالیت دارم، متوجه شدم که فروش نوزاد در ایران موضوعی بسیار جدی است. این نوزادان برای قاچاق، گدایی، فروش اعضا و در بهترین شکل آن توسط خانواده‌های بدون فرزند برده می‌شوند و بدون این‌که خودشان هیچ نقشی در انتخاب مسیر زندگی‌شان داشته باشند، فقط دست به دست می‌شوند. این موضوع مدت‌ها ذهن من را درگیر کرده بود. در نتیجه، بهترین فرم را برای این فیلم فضایی مستندگونه دانستم.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه ترخیص

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور