آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۲۴: تاسوکی

۲۴ فریم – سرویس آموزش:در بیست و چهارمین عنوان از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم، این هفته فیلمنامه‌ی «تاسوکی» نوشته‌ی «سید پوریا پیشوایی» تقدیم مخاطبان می‌گردد. فیلمی که بر مبنای این فیلمنامه ساخته شده است، موفق به کسب افتخاراتی همچون برنده‌ی جایزه‌ی دستاورد فنی و هنری از جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران و نامزد دریافت جوایز بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی و ترکیب صدا از همین جشنواره بوده است.

«تاسوکی» روایتی‌ست از سفری پر التهاب؛ سفری که در آن لحظه به لحظه‌ی ماجرا برای فیلمساز اهمیت زیادی داشته است. در واقع نویسنده با گنجاندن جزئیات زیاد از اعمال شخصیت‌های داستان به نوعی ما را در جریان جزء به جزء داستان‌اش قرار می‌دهد و از این راه حس همدلی میان مخاطب و شخصیت‌ها به اوج خود می‌رساند. داستان «تاسوکی» قصه‌ای تلخ از گروگان‌گیری را بازگو می‌کند و این دلیل کافی است که نویسنده از تمهیداتی در جهت برانگیختن حس همدلی بین مخاطب و شخصیت‌ها استفاده کند تا ما را بر سر جای‌مان میخکوب کند. در واقع به زعم نویسنده‌ی فیلمنامه یکی از راه‌های غرق کردن مخاطب در داستان فیلم همان پرداختن به جزئیات است. از سوی دیگر «تاسوکی» ژانر جاده‌ای را برگزیده است، ژانری که در آن سوژه‌ها چشم به مسیری دارند که شاید هرگز پایانی نداشته باشد.

«سید پوریا پیشوایی»، نویسنده‌ی اثر که خود کارگردانی و تصویربرداری کار را نیز بر عهده داشته است، درباره‌ی زمینه‌های شکل‌گیری ایده و نحوه‌ی ساخت «تاسوکی» برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

تجربه‌ی خلق «تاسوکی» برای من سفری رازآلود بود. به روزهایی از تاریخ این سرزمین که در آن کشتاری دردناک اتفاق افتاد. این سفر میسر نبود مگر با سینما. سینما به تو جرأت می‌دهد. وقتی می‌خواهی فیلمی بسازی، همه چیز برای‌ات به یک رسالت تبدیل می‌شود و تو باور می‌کنی که می‌توانی مطرح‌کننده‌ی ایده‌های مهمی باشی. برای من تجربه‌ی خلق «تاسوکی» به غایت دشوار، شیرین، خشن و دوست‌داشتنی بود. همواره دوست دارم هر کودکی که زاده می‌شود، نشان از آن باشد که خدا هنوز از انسان ناامید نشده است. انسانی رهاشده در برهوتی خودساخته از خون و کشتار در هزاره‌ی سوم تاریخ‌اش.

«تاسوکی» فیلمی فرمال است. اگر فیلمنامه را بخوانی، در آن از قواعد کلاسیک فیلمنامه‌نویسی خبری نیست. از ابتدا در ذهن‌ام این‌طور بود که «تاسوکی» بناست فیلمی باشد که با قصه پیش می‌رود، ولی نه از نوع کلاسیک آن و مسیر فیلمنامه هم به گونه‌ای طراحی شد که قصه بستری را فراهم سازد برای خلق اتمسفری که در آن ایده‌ی اصلی فیلم مطرح می‌شود. ایده‌ی فیلم از رخدادی واقعی الهام گرفته شده است. کشتاری خشن در دهه‌ی هشتاد شمسی در ایران که البته هنوز هم در اشکال دیگری در دنیا در جریان است. پس از غرق شدن در دل واقعه، تصمیم‌ام بر آن شد که «تاسوکی» می‌بایست یک پلان سکانس به نظر برسد. دلیل این تصمیم در وهله‌ی اول این بود که برای‌ام اهمیت داشت فیلم با زمان واقعی روایت شود و حسی رازآلود در مخاطب ایجاد کند. در عین حال می‌دانستم که دوربین در این فیلم مثل روح است و به هر جا که بخواهد سرک می‌کشد. فیلم به صورت پلان سکانسی واحد به نظر می‌رسد، اما در واقع از پنج پلان سکانس تشکیل شده که با تکنیک مورفینگ و تمهیدات دیگری در فرم به هم متصل می‌شوند.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه تاسوکی

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور