آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۲۶: فروزان

۲۴ فریم – سرویس آموزش: بیست و ششمین فیلمنامه از مجموعه‌ی «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم، «فروزان» نوشته‌ی «میرعباس خسروی‌نژاد» است. این فیلم حائز افتخاراتی همچون برنده‌ی جایزه‌ی بهترین طراحی صدا از جشنواره‌ی مستقل‌های ملبورن (استرالیا، ۲۰۱۸)، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم داستانی از جشنواره‌ی فرسکو (ارمنستان، ۲۰۱۸)، برنده‌ی دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی از جشنواره‌ی مستقل های لس‌آنجلس (آمریکا، ۲۰۱۸)، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم داستانی از جشنواره‌ی آستوریا نیویورک (آمریکا، ۲۰۱۸)، برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران از جشنواره‌ی گادس ترون (کوزوو، ۲۰۱۸)، برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران برای بهترین فیلمبرداری از جشنواره‌ی رادیانت آنجل مسکو (روسیه، ۲۰۱۸)، برنده‌ی تندیس بهترین فیلمبرداری از جشنواره‌ی موج کیش، برنده‌ی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی گلوبال (هند، ۲۰۱۸)، برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران از جشنواره‌ی سریگان گاناگار (هند، ۲۰۱۸) بوده و همچنین منتخب جشنواره‌های سوچی (روسیه، ۲۰۱۸)، ازمیر (ترکیه، ۲۰۱۸)، پیکور فلیک (هند، ۲۰۱۸)، فونیکس (استرالیا، ۲۰۱۸)، سن مایورو (ایتالیا، ۲۰۱۸)، چفالو (ایتالیا، ۲۰۱۸)، مستقل‌های یورو کینو (چک، ۲۰۱۸)، تامیل (نروژ، ۲۰۱۸)، های پک (انگلستان، ۲۰۱۸)، اینکا ایمپریال (پرو، ۲۰۱۸)، الکساندریا (یونان، ۲۰۱۸)، کشمیر (کشمیر، ۲۰۱۸)، لس‌آنجلس دیورسیتی (آمریکا، ۲۰۱۸)، ساینفیلس (آمریکا، ۲۰۱۸)، دفای (آمریکا، ۲۰۱۸)، مذهب امروز (ایتالیا، ۲۰۱۸)، کورتو فینو (ایتالیا، ۲۰۱۸)، آنارشی بلژیک – پرتقال (۲۰۱۸)، تیلور (آمریکا، ۲۰۱۸)، موسترا لیور (برزیل، ۲۰۱۸)، فرفیلم (کوزوو، ۲۰۱۸)، گوام (گوام، ۲۰۱۸)، سان اسکرین وست (آمریکا، ۲۰۱۸)، بایو اسکوپ (هند، ۲۰۱۸)، شیملا (هند، ۲۰۱۸)، فیکمال (آرژانتین، ۲۰۱۸)، گلوت (اسپانیا، ۲۰۱۸)، میکرو فاف (صربستان، ۲۰۱۸)، لاست ریور (آمریکا، ۲۰۱۸)، پونه (هند، ۲۰۱۸)، جنوب آسیا (هند، ۲۰۱۸)، جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی ادینبورگ (اسکاتلند، ۲۰۱۸)، پاپی جاسپر (آمریکا، ۲۰۱۸)، دادا صاحب (هند، ۲۰۱۸)، گلدن تری انگل (هند، ۲۰۱۸)، جشنواره‌ی مستقل کوتاه (آمریکا، ۲۰۱۸)، گاردن سیتی (هند، ۲۰۱۸)، یالا (نپال، ۲۰۱۸)، فنیسن (فرانسه، ۲۰۱۸)، لیسبون رندزوس (پرتقال، ۲۰۱۸)، سنترال میشیگان (آمریکا، ۲۰۱۸)، اینترنشنال شورت (استرالیا، ۲۰۱۸)، پیگی بانک (هند، ۲۰۱۸)، ایندی شورت فست (آمریکا، ۲۰۱۸)، موشن پیگچر (آمریکا، ۲۰۱۸)، کویین پالم (آمریکا، ۲۰۱۸)، فیلم فورت (آمریکا، ۲۰۱۸)، آرتمیس اکشن (آمریکا، ۲۰۱۸)، ناپاس (هند، ۲۰۱۸)، موزاییک فیلم (آمریکا، ۲۰۱۸) و ترنسپارنت (آمریکا، ۲۰۱۸) بوده است.

«فروزان» روایت‌گر لحظات تنهایی است؛ داستانی که به خوبی حس تنهایی قهرمان را به مخاطب خود انتقال می‌دهد. فیلمنامه عمدتاً بر پلان‌های مرموز استوار است و به نوعی بستری است برای شکل‌دهی تعلیق‌های پی در پی در ذهن مخاطب. نویسنده با خلق موقعیت‌های به ظاهر آرام و استفاده‌ی به جا از تاریکی فضا، تا اندازه‌ای داستان خود را به ژانر وحشت نیز نزدیک نموده است. یکی از خلاقیت‌های خوب فیلمنامه، نشان ندادن دزدی است. در واقع فیلمنامه با کشاندن مخاطب به سوی شخصیت اصلی و متعاقب آن شکل‌دهی انتظاری مبنی بر وقوع اتفاقی در تاریکی در ذهن او و سپس گذشتن از شب و ورود به روشنایی روز، ما را با یک غافلگیری مواجه می‌سازد و این مطلب را گوشزد می‌کند که لزوماً نمی‌توان تمام اتقاقات را مشاهده نمود و گاهی ممکن است تنها از نتیجه‌ی یک رویداد (خوب یا بد) باخبر شویم.

«میرعباس خسروی‌نژاد»، نویسنده و کارگردان اثر، درباره‌ی احساس خود و پیش‌زمینه‌ی ذهنی‌اش نسبت به «فروزان» برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

تمام کودکی‌ام را شب‌ها آسوده خوابیدم، چرا که در نبود پدر، هر شب مادرم با فانوسی در دست گرداگرد خانه می‌گشت و من هر روز صبح شاهد فانوسی روشن در دستان مادری بودم که به دیوار کاهگلی خانه‌مان تکیه زده بود.
فیلم «فروزان» ادای دینی است به تمام شب‌بیداری‌های مادرم.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه فروزان

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور