آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۷: کودک نامرئی

۲۴ فریم – سرویس آموزش: هفتمین فیلمنامه از مجموعه فیلمنامه‌های منتخب ۲۴ فریم به یک فیلمنامه‌ی خارجی اختصاص یافته است: فیلمنامه‌ی «کودک نامرئی» (The Invisible Child) نوشته‌ی ترویس راش (Travis Rush). این فیلمنامه مبنای ساخت فیلم کوتاه «یک گام کوچک» (One Small Step)، محصول ۲۰۱۷، بوده که توسط اقصی الطف (Aqsa Altaf) کارگردانی شده است. این فیلم در حقیقت پایان‌نامه‌ی سازنده‌ی اثر در مدرسه‌ی هنرهای سینمایی (USC School of Cinematic Arts) در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) بوده که توانسته است به افتخاراتی همچون انتخاب در بخش مسابقه‌ی جشنواره کلرمون فران (۲۰۱۸)، جشنواره‌ی فیلم‌های دانشجویی بفتا (۲۰۱۸) و … دست یابد.

فیلمنامه‌ی «کودک نامرئی» داستان دختر ۱۲ ساله‌ای به نام داسانی را روایت می‌کند که به دلیل شرایط خاصی که برای‌اش پیش می‌آید، علی‌رغم سن پایین خود، ناچار به پذیرش مسئولیت بزرگی می‌شود. فیلمنامه از همان سکانس آغازین و سطرهای نخست شخصیت‌پردازی داسانی را شروع می‌کند و این روند با پیشرفت درام رفته رفته به تصویری کامل از این قهرمان کوچک می‌رسد. نقطه‌ی قوت این فیلمنامه در طراحی درست‌اش از نیازها و خواسته‌های داسانی است که نشان می‌دهد با داشتن دقت و خلاقیت کافی، حتا در مدت زمان سیزده دقیقه نیز می‌توان به ترسیمی باورپذیر از یک شخصیت دست یافت. داسانی در این داستان دختری است که در همان سنین کودکی ناگزیر به ایفای نقش مادری به شکلی ناخودآگاه می‌شود. میل ناخودآگاه مادر بودن او نسبت به آوی و لنس (خواهر و برادر کوچک‌ترش) با رفتارهای خودآگاه‌اش به منظور مراقبت از آن‌ها، تصویری واقعی از یک مادر را نشان می‌دهد که صرفاً جثه‌ای کودکانه دارد و در واقع «کودکی» خود را به صورتی «نامرئی» سپری می‌کند. این فداکاری و مراقبت شخصیت اول داستان سرانجام در نقطه‌ای متوقف می شود و آنجاست که نقش مادرانه در تعارض با علایق درونی به شدت قوی‌ای (علاقه‌ی شدید وی به فضا و فضانوردی و الگوی خود که نخستین زن فضانورد سیاه‌پوست است) قرار می‌گیرد و در نهایت بر حس مادرانه غلبه می‌کند. حسی که در ضمیر ناخودآگاه او رهایی را زمزمه می‌کند. این مورد در سکانس صحبت شنل و داسانی به خوبی طرح‌ریزی می‌شود و پایان فیلمنامه نیز بر همین مبنا طراحی شده است.
سکانس‌بندی‌های مرتب و استفاده از دیالوگ‌های به موقع برای پایان دادن به صحنه‌ها و همچنین دقت در جزئیاتی در بافت داستان که حکایت از بخش‌های نقل نشده‌ی آن دارد را می‌توان از مزیت‌های این فیلمنامه برشمرد.
در نهایت شاید نتوان فیلمنامه‌ی «کودک نامرئی» در ایده‌ی مرکزی خود بسیار خلاق یافت، ولی مسلماً می‌توان از آن به عنوان الگویی موفق در یک فیلم کوتاه برای شخصیت‌پردازی یاد کرد.

شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه‌ی فیلمنامه‌ی «کودک نامرئی» که به طور اختصاصی توسط سرویس آموزش ۲۴ فریم ترجمه شده و تقدیم شما می‌شود.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه کودک نامرئی

ترحمه: دکتر امیررضا قانعی محمدی