en
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۳۶: سیندرلا

۲۴ فریم – سرویس آموزش: سی و ششمین عنوان از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم فیلمنامه‌ی «سیندرلا» نوشته‌ی «مهدی آقاجانی» است. فیلمی که بر مبنای این فیلمنامه و به کارگردانی خود نویسنده ساخته شده کاندیدای بهترین فیلم هنر و تجربه در سی و پنجمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران بوده است.

«سیندرلا» متفاوت شروع می‌شود و متفاوت ادامه می‌یابد و متفاوت به کارِ خود پایان می‌دهد. فیلمنامه‌ای با ژانری متفاوت که ظاهرِ خوش‌ساختی را به ما نشان می‌دهد؛ فضایی شاد و نورانی که در پسِ آن ماجرایی تلخ جا دارد. اما همچنان که جلوتر می‌رویم به ظاهرِ خوب‌اش ما را اقناع نمی‌کند، بلکه متوجه می‌شویم که همان اندازه که ظاهری جالب دارد به همان اندازه محتوای‌اش نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. شکافِ عمیقِ میان پدر و پسر که ریشه در ارتباطات گذشته‌ی آن‌ها دارد و حالا آتشِ آن شعله‌ور شده و دیگر مجالی برای مخفی‌سازی آن دیده نمی‌شود. در فیلمنامه‌هایی با چنین ژانرهایی که غالباً صحنه‌های شلوغ و پرسروصدایی دارند، برای نزدیک شدن به شخصیت‌های اصلی باید مناسبات‌شان را بیشتر از کُنش‌ها و واکنش‌های‌شان متوجه شد. اگرچه دیالوگ‌ها بخشی از ماجرا را برملا می‌کنند و باعث می‌شوند مخاطب سردرگم نشود، اما برای فهمِ احساسات درونی شخصیت‌ها توجه‌مان باید بیش‌تر بر همان موارد باشد، چرا که خودِ شخصیت نیز به واسطه‌ی محدودیت صحنه‌ای و داستانی خیلی نمی‌تواند خودِ واقعی‌اش را صراحتاً و مستقیم نشان دهد. به همین خاطر توجه به کردار و رفتارِ آن‌ها میان ازدحام و شلوغی اطلاعات مهمی را در اختیارمان می‌گذارد. وجود شخصیتِ آقا فرشته و رفتارهای خاصِ او ما را به یاد شخصیت‌های منفی اما جالب کارتن‌ها می‌اندازد که با خوش‌رویی سعی دارد کارِ خود را پیش ببرد. همچنین استفاده از عامل «کفش» و «دمپایی» و اشاره‌ی چندباره به «ساعت ۱۲» در کنار نام فیلم این فضای فانتزی‌گونه را تشدید می‌کند، هر چند که کارگردان و نویسنده رویکردی به کل متفاوت به این زمینه داشته‌ است. در واقع «سیندرلا» نشان می‌دهد که هر خوشی‌ای می‌تواند چنان گرفتار حوادث عجیب و غریب شود که برای حل آن به فرشته‌ای واقعی نیاز باشد.

«مهدی آقاجانی»، نویسنده و کارگردان اثر، در توصیف «سیندرلا» برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

«سیندرلا» به ظاهر خوشحال است. به ظاهر می‌رقصد و می‌رقصاند. ولی در درون‌اش شدیداً غمگین است. عمیقاً اعتراض دارد. «سیندرلا» نمی‌خواهد ادای کسی را دربیاورد. می‌خواهد شبیه خودش باشد و به ساز خودش برقصد. می‌خواهد بومی باشد. فانتزی‌های‌اش ایرانی باشند. می‌خواهد از فرهنگ عامیانه، نمایش‌های عامیانه و موسیقی‌های عامیانه برداشت کند، اما جهان دیگری بسازد و با آن‌ها حرف بزند و تجربه‌ای دیگر بکند. «سیندرلا» از منطق‌های دنیای واقعی فراری است. پس از هر که می‌خواهد او را تماشا کند خواهش دارد با منطق‌های دیگر زیبارویان او را نسنجند! دیوانه است و کار خودش را می‌کند. فکر می‌کند کار درستی کرده و می‌دانید که برای دیوانه حرف و منطق عاقلان اهمیت ندارد!

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه سیندرلا

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه