آموزش: چگونه فیلم کوتاه خود را در بازارهای آنلاین پخش کنیم؟

۲۴ فریم – جلیل موسوی: با گسترش روزافزون جشنواره‌های فیلم کوتاه و بازارهای مرتبط با آن در سرتاسر جهان، امکانات جدیدی فراروی فیلمسازان این حوزه قرار گرفته است تا بتوانند محصول خود را در بازاری بزرگ‌تر از فضای کشور خود عرضه کرده و ضمن دیده شدن، حتا در پی کسب درآمد از اثرشان باشد.‌ ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه‌طور می‌توانید ورودی موفق به این عرصه در سطح جهانی داشته باشید و چه امکاناتی در فضای مجازی و آنلاین در اختیار شماست؟ در این مقاله نکاتی را مطرح خواهیم کرد که به کمک آن‌ها می‌توانید در جهان توزیع و پخش آنلاین، جایگاهی درخور برای فیلم کوتاه یا محتوای تصویری‌تان بیابید.

فیلم کوتاهی ساخته‌ و در چندین جشنواره نیز شرکت داشته‌اید، خب اکنون چه؟ پیش از این احتمالاً این نقطه‌ی پایان حیات عمومی فیلم شما تلقی می‌شد، به‌ویژه اگر نماینده‌ی فروشی هم نداشتید. در سال‌های گذشته تنها راه برای افزایش میزان دیده‌‌شدن فیلم‌تان آپلود مستقیم آن بر روی یکی از سایت‌های تماشای رایگان مثل یوتیوب و ویمئو بود؛ اما امروزه سایت‌های بسیار بیشتری وجود دارند که حتا برخی‌شان هزینه‌ی امتیاز و مالکیت را نیز تقبل می‌کنند، یا مبلغی را در‌ عوضِ موفقیت پخش فیلم‌ به شما می‌پردازند. در این مطلب، راه‌های مختلفی را که برای پخش آنلاین محتوا در اختیار دارید معرفی می‌کنیم و بعضی از شرایط و وعده‌های پخش‌کنندگان به فیلمسازان کوتاه را برای نمونه خواهیم آورد.

ابتدا، یک توصیه کوچک

هر شرکتِ پخش‌کننده‌ای سیاست‌های جبران خسارت خود را دارد، بنابراین پیش از امضای هرگونه قرارداد، جزئیات آن را بخوانید و بدانید که با بستن قرارداد وارد چه شرایطی خواهید شد. «قرارداد انحصاری» به این معناست که سایت یا شرکت این حق را دارد که تا زمانی که در قرارداد ذکر شده «تنها» پخش‌کننده‌ی فیلم شما باشد، به این معنی که شما نخواهید توانست اثرتان را در جایی دیگر پخش کنید و در نتیجه، درآمد شما از پخش فیلم‌تان محدود خواهد بود. بهتر است چندین قرارداد غیر‌انحصاری و کوتاه‌مدت امضا کنید تا با پخش فیلم‌ بر روی چندین سایت، با روش‌های‌ جبرانِ خسارت مخصوص به خود، از پتانسیل‌ فیلم‌تان بیشترین استفاده را کرده باشید. همچنین بدانید که پول زیادی در پخش فیلم‌ کوتاه نیست، از این‌رو هدف اصلی دیده شدن فیلم توسط بیشترین افراد ممکن است. زمانی که دیده شدنِ اثر نهایی مطرح است، نمایشِ فیلم، خود پول در گردش شماست!

انواع VOD (ویدئو به درخواست [۱])

۱- TVOD: VOD تبادلی (Transactional) ̶  شما برای تماشا باید مبلغی پرداخت کنید (مثل iTunes).

  • سایت در ازای هر دقیقه محتوا، به شما یک نرخ یکسان یک‌مرتبه‌ای پرداخت می‌کند.
  • سایت در ازای هر پروژه، یک نرخ یکسان یک‌مرتبه‌ای پرداخت می‌کند.
  • سایت در ازای هر افزایش پخش (اغلب به دقیقه) مبلغی پرداخت می‌کند، که در برخی موارد هیچ محدودیتی ندارد ̶  اگر فیلم شما در سایت محبوب شود موفقیت شما به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.
  • سایت در ازای هر بیننده یا براساس رأی، مبلغی پرداخت می‌کند.

 

۲- SVOD: VOD اشتراکی (Subscription) ̶  شما برای تماشا باید اشتراک خریداری ‌کنید (مثل Netflix/Amazon Prime).

۳- AVOD: VOD تبلیغاتی (Advertising)   ̶ شما برای تماشا باید آگهی ببینید (مثل YouTube).

 

بازارهای مستقل

در کار با «بازارهای مستقل»، هدف معمولاً دیده شدن فیلم کوتاه‌ توسط فیلم‌سازانی‌ست که قصد همکاری با آن‌ها را دارید. نکته اصلی در چنین بازار‌هایی گزینش [۲] است؛ نمایش فیلم در سایتی خوش‌نام و درکنار آثاری دیگر که ارزندگی، جدیَّت و بی‌تکلفی ویژه‌ی خود را دارند. در اینجا به چند نمونه‌ی خوب اشاره می‌کنیم:

۱- NoBudge ̶  این سایت که توسط فیلم‌ساز و بازیگر «کنتاکر آدلی» (Kentucker Audley) بنا نهاده شده، یک «کلوبِ فیلم» است که هر روز میزبان یک فیلم جدید می‌شود و حتی در شهر زادگاه خود، بروکلینِ نیویورک، نمایش زنده نیز ترتیب می‌دهد.

  • ۲۵ دلار هزینه‌ی واگذاری است (فیلم‌ها کمتر از ۳۰ دقیقه).
  • بدون سود مالی، اما با فرصتِ یافتن جایگاهی مطمئن برای فیلم‌تان در «یکی از اهداف اصلی برای فیلم‌های مستقل واقعی» (No Film School).
  • نمایش‌ فیلم بر پرده و مهمانی‌ پس از آن مجالی خواهد بود تا با شرکای بالقوه‌ی آینده آشنا شوید.

 

۲- Short of The Week ̶ یکی از اهداف محترم و مورد انتظار در نزد فیلمسازان کوتاه که بستر بسیار خوبی برای دیده‌شدنِ هرچه بیشتر فیلم‌های منتخب‌ فراهم می‌کند.

  • ۲۹ دلار مبلغ واگذاری است (فیلم‌ها کمتر از ۴۰ دقیقه).
  • بدون سود مالی، اما با فرصت افزایش تصاعدی بازدید، عمر مفید فیلم شما در شبکه‌های مجازی را افزایش داده و فرصت بهتری در اختیار شما می‌گذارد تا به نامی شناخته‌شده در بازار فیلم کوتاه تبدیل شوید.
  • وعده این سایت چنین است: « به شما در رونمایی و پخش فیلم‌تان کمک خواهیم کرد تا پیش از نمایش، با توسعه‌ی فیلم در نزد اینفلوئنسرهای [۳]‌ اصلی صنعت فیلم‌سازی، اثرگذاریِ پخش را به حداکثر برسانیم.»

 

۳- Seed&Spark  ̶  این سایت که توسط خانم «امیلی بِست» (Emily Best) بنا شده، پلاتفرمی محبوب برای سرمایه‌گذاری همگانی برای آثار مستقل (indie-crowdfunding)‌ و بازاری عالی برای پخش فیلم کوتاه است. تنها الزام این سایت این است که فیلم‌تان در زمان پخش نمی‌تواند در جای دیگری به‌صورت آنلاین در دسترس باشد؛ درعوض می‌توانید از شفافیت رادیکال، ترافیک وب خوب و ظرفیت بی‌اندازه‌ برای کسب درآمد بهره‌مند شوید  ̶  هرچه افراد بیشتری فیلم شما را ببینند، پول بیشتری بدست خواهید آورد.

  • واگذاری آسان و بدون هزینه.
  • یکی از پلاتفرم‌های با بالاترین پرداخت برای فیلم کوتاه با میانگینِ ۲۵/۰۰ دلار بر دقیقه پخش.
  • با بهره‌مندی ۶۰ درصدی از تقسیم درآمد و قرارداد غیرانحصاری.
  • دارای پشتیبانیِ سفارشی بازاریابی + داده‌های کلان مخاطبین.
  • بسیاری از بینندگان Seed&Spark کسانی هستند که به کمپین‌های سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند، در نتیجه ممکن است سرمایه‌گذار آینده خود را نیز در این سایت بیابید.

 

بازارهای هدف

اگر فیلم کوتاه شما در ژانر به‌خصوصی قرار می‌گیرد، شاید بهتر باشد که به سراغ سایت‌های پخش هدف بروید تا به‌صورت مستقیم محتوای خود را به دست طرفداران ژانر‌ برسانید. محبوب‌ترین انواع چنین بازارهایی برای محتوای علمی تخیلی، وحشت و فانتزی است. در اینجا دو نمونه از این‌گونه سایت‌ها را معرفی می کنیم:

۱- DUST ̶  کانال ژانری Gunpowder & Sky، کانالی محبوب برای همه‌چیز از علمی تخیلی تا واقعیت مجازی‌ست.

  • فیلم‌ها با هر مدت زمانی پذیرفته می‌شود و واگذاری بدون هزینه است.
  • کانال مبلغی برای به دست آوردن محتوا از طریق قرارداد غیرانحصاری می‌پردازد.
  • از ترافیک وب کاربرانی بهره‌مند است که به این سایت اعتماد دارند و محتوای با‌کیفیت سای-فای را از این طریق دنبال می‌کنند.

 

۲- It’s A Short ̶  محتوای این سایت براساس کانال‌های ژانری دسته‌بندی شده است، بنابراین طرفداران کمدی، درام، وحشت یا مستند می‌توانند مستقیم به کانال مربوطه رفته و فیلم شما را درآن‌جا بیابند.

  • اعضا مبلغی را ماهانه، سالانه یا در ازای کرایه پرداخت می‌کنند ̶  سایت مبلغ کرایه‌ی فیلم‌ شما را مستقیم به حساب‌تان می ریزد.
  • این سایت جشنواره‌های آنلاین فیلم برگزار می‌کند که می‌توانید با وارد شدن به آن‌ها برنده‌ی‌ جوایز نقدی شوید.
  • در این سایت کانالی برای هر یک از ژانر‌های اصلی موجود است که شامل اکشن، انیمیشن، خانوادگی، موسیقی و بسیاری ژانر‌های دیگر می‌شود؛ بنابراین اثر شما نیز احتمالاً جایی در آن میان پیدا خواهد کرد.

 

بازارهای بین‌المللی

دلیلی هست که استودیو‌ها در بازارهای بین‌المللی برای فیلم‌های بلاک‌باستر خود پوستر‌های متفاوتی سفارش می‌دهند: مخاطبین مختلف، علایق مختلفی دارند. گاهی برخی فیلم‌ها که تنها به موفقیت داخلی محدودی دست یافته‌اند در بازار‌های بین‌المللی به موفقیت فوق‌العاده‌ای خواهند رسید. برای پخش بین‌المللی انتخاب‌ها بسیار زیاد است، به همین علت به بررسی‌های‌ بیشتری نیاز خواهید داشت، اما برای شروع می‌توانید از این موارد آغاز کنید:

۱- Shorts International ̶  آن‌چنان که خود ادعا می‌کند «خانه‌ای ‌جهانی برای فیلم‌های کوتاه» است. Shorts International/Shorts TV وب‌سایت، کانال تلویزیونی و حال دیگر تولید‌کننده‌ی محتوای کوتاه است که در مقیاسی بین‌المللی به فعالیت می‌پردازد.

  • دارنده‌ی بزرگترین دسته‌بندی آنلاین فیلم‌های کوتاه.
  • در دسترس بودن فرم واگذاری رایگان در وب‌سایت tv برای فیلم‌های چهل دقیقه و کمتر.
  • سایت مبلغی برای مالکیت محتوا نمی‌پردازد اما در برخی موارد به بازار‌های دیگری (َAmazon، iTunes) لینک می‌دهد که در آن‌جا اثر برای فروش یا اجاره در دسترس خواهد بود.

 

۲- فهرستUniFrance ̶  این فهرست که در سال ۲۰۱۰ توسط UniFrance گردآوری شده شامل اطلاعات ۵۰ پخش‌کننده در ۱۷ کشور مختلف است. در آدرس‌های زیر می‌توانید به این فهرست دسترسی داشته باشید:

 

۳- وب‌سایت Show Me Shorts ̶  این فهرست که توسط «گریس هود-ادواردز» (Grace Hood-Edwards) در سال ۲۰۱۷ گردآوری شده است از نظر فنی نگاهی اجمالی دارد به برخی از گزینه‌ها برای پخشِ VOD فیلم‌های کوتاه و بلند.

در نهایت کافی‌‌ست مقصد مناسب را برای فیلم کوتاه خود بیابید، آنگاه فیلم شما حیاتی فراتر از نمایش اولیه‌‌اش در جشنواره‌ها خواهد داشت. با اشتیاقی که امروزه برای فیلم‌های کوتاه با‌کیفیت وجود دارد، شاید حتی در این راه پولی هم به جیب زدید!

توضیحات:

[۱] Video On Demand: سیستم‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند محتواهای صوتی یا تصویری را هر زمان که خودشان خواستند گوش/تماشا کنند. در این سیستم کاربران مجبور نیستند برنامه‌ها را در زمان پخش سراسری تماشا کنند. (ویکی‌پدیای فارسی)

[۲] curation: عمل انتخاب فیلم‌ها برای شرکت در جشنواره‌ها و یا گزینش فیلم‌ها و مکلف شدن در برابر آن‌ها به‌عنوان بخشی از یک لیست یا مجموعه‌ بر روی یک وب‌سایت.

[۳] influencer: شخص یا گروهی‌ست که در صنعت و زمینه‌ای معتبر است و به مخاطبین انبوهی دسترسی دارد و با توجه به کشش و اعتبارش توان متقاعد کردن این مخاطبین به انجام رفتاری خاص را دارد، به‌ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی.

نویسنده: ریچل ویلسن (Rachel Wilson)
منبع: www.premiumbeat.com
ترجمه‌: جلیل موسوی