en
پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹

صفحه اصلی - مقاله و گفت گو - ادامه توضیحات «۲۴ فریم» درباره بحث لزوم توجه به حقوق مولف در جشنواره‌های فیلم کوتاه

۲۴ فریم: در روزهای گذشته مطلبی منتشر کردیم با عنوان واکنش «۲۴ فریم» به یک حرکت غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی که این بار در جشنواره نهال تکرار شد: اکران فیلم‌های حاضر در جشنواره، بدون اجازه صاحبان آثار و قبل از نمایش عمومی، برای افراد و یا رسانه‌ها. این مطلب تذکری بود درباره بدعت غلطی که پیش از این نیز در برخی دوره‌های جشن خانه سینما و جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داده بود. تذکر ما این بود که فیلم‌های حاضر در جشنواره و اطلاعات آن‌ها، نباید پیش از نمایش رسمی فیلم‌ها در اختیار یک رسانه و یا افراد قرار گیرند. ما لیست فیلم‌های پیشنهادی «فیدان» از میان آثار حاضر در شانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال که پیش از شروع جشنواره منتشر شده بود را بهانه‌ای قرار دادیم تا بار دیگر لزوم احترام به حقوق مولف و رعایت آن را یادآوری کنیم و پس از آن نیز چند مورد از آفت‌های عدم توجه به این مسائل را عنوان کردیم که لزوما به این وبسایت ارتباطی نداشت. حالا و پس از گذشت چند روز، «فیدان» به این مطلب واکنشی نشان داده که می‌توانید آن را این‌جا بخوانید.

پس از این یادداشت لازم دانستیم که برای روشن‌تر شدن ماجرا، توضیحات‌مان را در این مورد ادامه دهیم. اما تا اختتامیه جشنواره نهال صبر کردیم. چون نمی‌خواستیم آرامش این جشنواره مستقل که فضای جذابی برای فیلمسازان جوان و مخاطبان فیلم‌های کوتاه فراهم آورده بود را برهم بزنیم.

بازگردیم به بحث. ما تلاش می‌کنیم که اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنیم و بر خلاف وبسایت مذکور با یکی از دغدغه‌های جدی این ‌روزهای فیلمسازان کوتاه و نگرانی آن‌ها از دست به دست شدن فیلم‌های‌شان، سطح پایین برخورد نکنیم و به شخصی کردن موضوع، استناد به گفته‌ها و شنیده‌های بی‌اساس و اسم آوردن از افراد روی نیاوریم. چرا که نباید با حاشیه‌سازی و شخصی کردن موضوع، اذهان را از سوال مهمی که دغدغه‌ این روزهای فیلم‌سازان کوتاه است منحرف کرد.

تذکر ما به پیش از نهال شانزدهم برمی‌گردد و متاسفانه «فیدان» به جای اصلاح رفتاری که به آن نقد داریم، می‌خواهد موضوع را در حد نهال شانزدهم، محدود جلوه دهد. در حالی که واکنش به این اتفاق به سابقه‌‌ی این وبسایت باز می‌گردد. در سال‌های گذشته نیز این وبسایت با انتشار فهرست‌های پیشنهادی و جداول ارزشگذاری پیش از آغاز اکران‌ فیلم‌ها، انتقاد فیلمسازان را برانگیخته بود. سوال اساسی «۲۴‌ فریم» این است که چرا یک رسانه به خود اجازه می‌دهد که به وسیله ارتباطات‌اش با دبیرخانه‌ها، فیلم‌ها و اطلاعات آن‌ها را در اختیار گرفته و به سو‌استفاده از آن‌ها بپردازد. بدیهی است که بهره بردن از اطلاعات فرستاده شده به یک جشنواره، به منظور تولید محتوا در یک وبسایت شخصی آن هم بدون اطلاع و رضایت فیلمسازها، حرکتی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. با وجود این، در گذشته شاهد بوده‌ایم که پوستر، تیزر و یا حتی نسخه کامل فیلم‌های فرستاده شده به جشنواره فیلم کوتاه تهران، بدون هماهنگی با صاحبان آثار در اختیار «فیدان» قرار می‌گرفت و یا قبل از نمایش و برگزاری جشن خانه سینما، جدول ارزشگذاری فیلم‌ها توسط این وبسایت منتشر می‌شد. «فیدان» پس از مدتی با مشاهده‌ی اعتراض فیلمسازها تلاش کرد راهی شبه قانونی را در این مسیر به کار ببندد و به بهانه چاپ بولتن به اطلاعات و فیلم‌های فرستاده شده به جشنواره‌ها دسترسی پیدا کند. اما این سوءاستفاده‌ها همچنان مورد اعتراض فیلمسازان کوتاه است. این وبسایت مثل هر رسانه‌‌ی دیگری حق دارد که بر اساس سطح سلیقه و سواد تحریریه‌اش، درباره فیلم‌ها اظهارنظر کند. بحث ما اظهارنظرهای قبل از جشنواره است. امکانی که برای دیگر رسانه‌ها وجود ندارد. آن هم نه به این دلیل که توانایی دسترسی به این اطلاعات را ندارند، بلکه به این دلیل که این روند را نادرست می‌دانند.

رسانه‌ها به راحتی می‌توانند با حضور در جشنواره و با در اختیار داشتن یک غرفه به چاپ روزانه‌ی مجله یا بولتن خود بپردازند و در آن هر نقد و نظری را برای علاقه‌مندان ارائه دهند. استفاده از بولتن رسمی جشنواره برای ترزیق نگاه یک رسانه کار به شدت غیرحرفه‌ای و غیرقابل‌قبولی است. چرا که بولتن جشنواره‌ها متعلق به تمام آثار شرکت‌کننده در آن جشنواره است، بنابراین باید اظهارنظر درباره آثار عدالت را رعایت کند و نباید میان فیلم‌ها تفاوت قائل شود. این درحالی که جشنواره‌ها حتی در مورد تبلیغات در بولتن‌های‌شان نیز کاملا بی‌طرفانه برخورد می‌کنند.

از طرف دیگر فیلمسازان نیز باید آگاه باشند که هیچ مجموعه‌ای بدون اجازه‌ی صاحب اثر، امکان به نمایش گذاشتن آثار شما را بدون اجازه کتبی و مشخص ندارد. جشنواره‌های معتبر حتی برای آرشیو کردن فیلم‌های هر دوره برای آرشیو کتابخانه‌شان نیز از صاحبین اثر اجازه‌ی کتبی می‌گیرند. همینطور همیشه قراردادهای مشخص حقوقی در مورد استفاده از تریلر فیلم‌ها و عکس‌های پشت‌صحنه‌ی فیلم‌ها وجود دارد که با ذکر دقیق موارد استفاده‌ی آن‌ها به امضای جشنواره و صاحب اثر می‌رسد.

ما تلاش کردیم اعتراض فیلمسازها نسبت به این موضوع را مطرح کنیم و بلافاصله پس از تکرار آن در جشنواره نهال، واکنش نشان دهیم. ولی متاسفانه کار به آدرس غلط دادن، نیت‌خوانی‌های سطح پایین و ربط دادن یک موضوع جدی و مهم به نبودن نام چند فیلم در یک فهرست پیشنهادی ختم شد.

به دوستان مجموعه‌ی «فیدان» نیز توصیه می‌کنیم به جای منحرف کردن گفت‌وگو سعی کنند از این به بعد با حضور در سانس‌های اکران فیلم‌ها مانند بقیه‌ی مخاطبین و منتقدین آثار را ببینند و در مورد آن‌ها بنویسند. شما به راحتی می‌توانید با دیدن فیلم‌های یک سانس، پیشنهادات خود برای اکران بعدی فیلم را در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید و یا ساعتی پس از اکران، منفی‌ترین یا مثبت‌ترین نقدها را نثار فیلم‌های اکران شده بکنید. این عطش عجیب برای به دست آوردن فیلم‌ها پیش از اکران‌شان و چاپ لیست و ستاره دادن‌ها به علامت سوال بزرگی برای جامعه‌ی فیلم‌ کوتاه تبدیل شده است.

در انتها ما باور می‌کنیم که سینمای کوتاه برای شما مهم است و صمیمانه امیدواریم برقرار بمانید. اما بیایید باور کنید که این سینما برای خالقین آن (فیلمسازان و عوامل) نیز اهمیت دارد. پس بهتر است همگی به حقوق مولف احترام بگذاریم. ما هدفمان تذکر بود و حالا که بحث به حاشیه رفته بیش از این نیز لزومی نمی‌بینیم در این مورد صحبت کنیم. «۲۴ فریم» به دنبال مسائل کلان و جدی فیلم کوتاه است. مثل همین بحث حق مولف و یا لزوم از بین رفتن انحصار انجمن سینمای جوان و به وجود آمدن بستر مناسبی برای دیدن شدن طیف متنوعی از استعدادهای سینمای کوتاه. شما می‌توانید اسمش را جوسازی بگذارید، اما ما به آن شفاف‌سازی می‌گوییم. اتفاقی که در فضای رسانه‌ای محفلی فیلم کوتاه در سال‌های گذشته، وجود نداشته است.

پی‌نوشت: یادآوری می‌کنیم که استفاده از لوگوی «۲۴ فریم» در عکس مطلب «فیدان» بدون رضایت ما انجام گرفته است. حتما می‌دانید که برای استفاده از لوگوی یک مجموعه، پیش از انتشار باید اجازه گرفت. آشنایی بیشتر با حقوق مولف حتما می‌تواند به نفع فیلمسازان و سینمای کوتاه باشد.

ادامه توضیحات «۲۴ فریم» درباره بحث لزوم توجه به حقوق مولف در جشنواره‌های فیلم کوتاه

  1. پوریا گفت:

    ‌واقعا دمتون گرم بابت این روشنگری، دوستان افتاده بودن به کولی بازی و میخواستن بحث رو به بهانه‌ی اینکه شما فیلمسازین منحرف بکنند، در واقع خیلی زیرکانه می‌خواستند کار غیراخلاقی چاپ لیست پیش از شروع اکران ها رو با چند بحث حاشیه ‌ای به انجراف بکشونن که شما عالی مطلب رو دو باره جا انداختین. به جد میگم اگه ۲۴ نبود، این رسانه‌ی قلدر هر کاری دلش می‌خواست میکرد.

  2. هادی علی پناه گفت:

    مشکل اصلی مجموعه فیدان با رفتار گردانندگان ۲۴فریم همواره در عدم رعایت صداقت کامل و سوء‌استفاده از ادبیات حق به جانبی بوده که در راستای گمراه کردن مخاطب تدوین شده است. در مورد همین یادداشت می‌توان به صورت مصداقی همین رفتار ناپسند را توضیح داد.

    مورد اول در نحوه انتشار جوابیه فیدان است. بر اساس اوصول رسانه‌ای جوابیه هر شخص حقیقی یا حقوقی در مورد مطلبی که در یک رسانه علیه او یا با اشاره به او منتشر شده باید عینا و بلافاصله و در زیر همان متن مورد اعتراض منتشر شود، نه در یک پست جداگانه. دلیل ساده این موضوع هم این است که مخاطبانی که بعدها برای نخستین بار با مطلب مورد اعتراض مواجه می‌شوند در همان محل امکان مطالعه جوابیه را نیز داشته باشند. چرا که به راحتی ممکن است متن جوابیه که در جای دیگری منتشر شده را نبینند.

    گردانندگان ۲۴فریم با سابقه چندین ساله در حوزه رسانه قطعا به این مورد آگاه هستند اما در راستای استفاده از هر فرصتی برای تشویش افکارعمومی تلاش کرده‌اند این مورد را نادیده بگذارند. تا این لحظه متن جوابیه فیدان در زیر متن مورد اعتراض منتشر نشده. در مورد چرایی انتشار با فاصله چند روزه هم در خود متن اشاره شده (برهم نخوردن آرامش جشنواره) و هم اینکه در متن جوابیه فیدان نیت اصلی آن توضیح داده شده.

    مورد دوم. با وجود آگاهی کامل گردانندگان ۲۴فریم از دعوت رسمی دبیرخانه نهال از فیدان برای تالیف و انتشار نقدهای تحریریه در بولتن جشنواره و همینطور هماهنگی دبیرخانه برای نمایش فیلم‌ها با حضور نماینده جشنواره با رعایت موارد حقوقی مربوط به نسخه فیلم‌ها، در متن بالا هیچ اشاره‌ای به درخواست دبیرخانه و همینطور هماهنگی تمامی مراحل نمایش فیلم‌ها ذکر نشده. در عوض درج مطلب در بولتن بهانه و راهکار فیدان برای دسترسی به فیلم‌ها عنوان شده است که سوء نیت نگارنده کاملا مشهود است. در مورد سایر جشنواره‌ها نیز همواره موارد ذکر شده با دعوت یا با رضایت و همکاری کامل دبیرخانه صورت گرفته. اگر موردی برای اعتراض وجود دارد باید این اعتراض به دبیرخانه‌های جشنواره‌ها صورت بگیرد نه به یک رسانه. البته همان اشاره اندک به مسئولیت دبیرخانه نهال در متن اول ۲۴فریم در متن دوم به کلی فراموش شده است که کاملا قابل درک است.

    مورد سوم. گردانندگان ۲۴فریم به خوبی به این موضوع آگاه و در مکالمات شفاهی معترف هستند که در فرم ثبت نام جشنواره بندی وجود داشته که به جشنواره اجازه نمایش فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره با اهداف فرهنگی و آموزشی و تولید محتوا در خارج از زمان برگزاری جشنواره را می‌دهد. اما برای گل آلود کردن ماجرا و سوء استفاده از وضعیت موجود هیچ اشاره‌ای به آن بند نشده و نمی‌شود، چرا که در صورت اشاره تمامی ادعای ذکر شده در خصوص حقوق آثار وجاهت خود را از دست خواهد داد.

    مورد چهارم. انتشار تیزرها و پوسترهای رسمی فیلم‌ها توسط هر رسانه‌ای در هر زمانی شامل موراد کپی رایت نمی‌شود. در واقع مواد تبلیغاتی فیلم‌ها شامل قوانین کپی رایت نمی‌شوند. اما نگارنده متن از هر بهانه‌ای برای متشنج‌تر کردن موضوع استفاده لازم را برده است. در نهایت انتشار تیزر و پوستر در راستای معرفی فیلم‌ها صورت گرفته و می‌گیرد، که اتفاقا مورد استقبال فیلم‌سازن نیز هست. جشنواره‌ها هم می‌توانند بدون هیچ اجازه‌ای تیزرها، پوسترها و سایر موارد تبلیغاتی فیلم‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند. طبعا تولید محتوای رسانه‌ای و تخصصی در مورد جشنواره و فیلم‌ها یکی از اهداف اصلی جشنواره‌ها و فیلم‌سازان است.

    مورد پنجم. اشاره به استفاده از لوگوی ۲۴فریم نیز به صورت نادرستی جزو موارد کپی رایت توصیف شده. در صورتی که استفاده از لوگوی هر مجموعه‌ای اگر در راستای وجاهت بخشیدن به محتوای دیگری صورت گرفته باشد شامل قانون کپی رایت می‌شود. برای مثال اگر فیلم‌سازی از لوگوی مجموعه‌ای بدون اجازه در تیتراژ فیلم یا مواد تبلیغاتی فیلمش استفاده کند، به گونه‌ای که این برداشت حاصل شود که مجموعه مورد اشاره اسپانسر یا حامی فیلم بوده. مجموعه مورد نظر می‌تواند اعتراض کند. اما لوگوی هر مجموعه معرف و شناسه آن مجموعه است که می‌توان به راحتی برای اشاره به آن مجموعه در تولید محتوایی که اهداف غیرتجاری و اعتباربخشی ندارد استفاده شود. ولی طبعا از مجموعه‌ای که هدفی جز تخریب و رفتار غیرحرفه‌ای ندارد انتظاری جز این نمی‌توان داشت. برای توضیح بیشتر با استناد به ادعای ۲۴فریم تمامی مطالبی که بر روی وب سایت ۲۴فریم با عنوان معرفی جشنواره‌های بین‌المللی یا مطالبی که در خصوص انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شده لوگوی این مجموعه‌ها استفاده شده. پس ۲۴فریم حقوق کپی رایت مجموعه‌های مذکور را زیرپا گذاشته است.

    در نهایت امیدواریم در آینده شاهد رفتار حرفه‌ای‌تری از گردانندگان ۲۴فریم باشیم.

    مجموعه فیدان همواره تلاش کرده تولید و انتشار محتوای تخصصی و استاندارد را در برنامه کاری خود داشته باشد. و به این موضوع نیز آگاه است که در بسیاری از عرصه‌ها آغازگر و بدعت گذار بوده است. ناراحتی فیلم‌سازان از نقد منفی یا نبودن در فهرست‌هایی مانند فهرست فیلم‌های پیشنهادی یا بهترین فیلم‌های سال کاملا قابل درک و احترام است. فیدان همواره پذیرای بازخوردها و نکته نظرات فیلم‌سازان بوده و توضیحات خود را ارائه داده است. اما هرگز هیچ رسانه‌ای به خاطر سلیقه و رفتار حرفه‌ای خود مورد اتهام قرار نمی‌گیرد چرا که چنین مواردی جزو موارد بدیهی آزادی بیان رسانه‌ها به شمار می‌روند.

    باقی توضیحات لازم در متن جوابیه فیدان درج شده که می‌تواند روی فیدان مطالعه کنید.

    با سپاس

    ——————————————-

    ۲۴ فریم: آقای علی پناه اگر در جوابیه شما اتهامات شخصی به ما وجود نداشت، حتما آن را همان‌طور که عرف رسانه‌هاست منتشر میکردیم. برقرار و سلامت باشید

    • محمدرضا گفت:

      لطفا توضیح بدین به چه اجازه ای دست به انتشار لیست اون هم قبل از اکران آثار زدید، پویا نبی فیلمساز و منتقد در گروه هاویار متن بسیار جالبی نوشته، امیدوارم اینو بخونید و دست از این کارهای مخربتون بردارید.

      پویا نبی: به عنوان کسی که سالها سابقه روزنامه نگاری داره این یک مثال خوب است، در جشنواره ۶ سال پیش فجر من ده فیلم از فیلمهای بخش مسابقه رو قبل جشنواره در دفاتر فیلمسازان دیدم. و لیست پیشنهادی از اون ۱۰ فیلم در اوردم و قبل جشنواره اماده کردم و برای روزنامه ای که اون روزها براشون کار می کردم فرستادم، روزنامه بانی فیلم، سر دبیر گفت این باید تو شماره جشنواره باشه، اما به هیچ عنوان نباید قبل جشنواره چاپ بشه و این مطلب روز دوم یا سوم جشنواره رفت روی دکه، زمانی که همه این چهار فیلم دو یا سه سانس رفته بودند!

      آقای علی پناه به این میگن رفتار درست، نه اینکه به هر دری می‌زنید که فیلم‌ها رو زودتر گیر بیارید و لیست‌ چاپ کنید واسه خودتون. خوشحالم که نهال بهتون اجازه نداد توی بولتن رسمی لیست چاپ کنید، چون آبروریزی بزرگی براتون بود.

  3. مصطفی نوری گفت:

    “این عطش عجیب برای به دست آوردن فیلم‌ها پیش از اکران‌شان و چاپ لیست و ستاره دادن‌ها به علامت سوال بزرگی برای جامعه‌ی فیلم‌ کوتاه تبدیل شده است.”

    چقد عالی گفتین، متاسفانه مجموعه فیدان از ناآگاهی عموم فیلمسازان سواستفاده کرده و دست به هر ناراستی‌ای برای به دست آوردن فیلم‌ها می‌زند. واقعا اکثر فیلمسازها از این جوسازی های مسخره خسته شده‌اند، امیدوارم کمی به اصل خودشون برگردن.

  4. سارا صمیمی گفت:

    جالبه که فیدان با اون همه ادعاش هنوز نمی دونه قبل از اکران‌ها نباید لیست منتشر بکنه و باز جالبه که سعی میکنه آسمون به ریسمون ببافه تا از عذرخواهی فرار کنه..

  5. رضا گفت:

    فیدان و گرداننده این سایت به عنوان یکی از اهرم ها و بازوهای غیر رسمی انجمن پشت ظاهر دلسوز خود برای فیلم کوتاه چند سالی است که وارد بازی های مخربی شده که حق انحصاری تولید فیلم کوتاه و اخبار رو داره منحصر به خودش می کنه. یک حلقه آلوده متشکل از تعدادی محدود افراد در انجمن سینمای جوان که چه در بحث آموزش و چه در شوراها و چه فیلمسازان نور چشمی کار رو برای بقیه سخت و تنگ کرده. گرذاننده فیدان برای این انحصار بسیار هم ثابت قدم و کوشا است و با روابط پنهانی که برای خودش دست و پا کرده ریشه هر فیلمساز مستقلی رو می خشکونه

  6. ابراهیم گفت:

    بارها گفته شده که اقدامات فیدان بر ضد منافع فیلم کوتاه در ایران هست ، حجم مقبولیت این سایت و سر دبیر آن بین فیلمسازان کوتاه کاملا گواه این ماجرا هست . امیدوارم جشن مستقل کوتاه امسال دیگر فیلمها را در اختیار این سایت قرار ندهد و اگر این اتفاق افتاد انتظار یک واکنش قاطع از جانب فیلمسازان شرکت کننده امسال و سایت ۲۴ فریم را داریم . باعث تعجب است که در سالهای قبل تعدادی از فیلمسازان که فیلمشان در لیست فیلمهای پیشنهادی بوده و یا در صدر جدول ارا این سایت بوده با افتخار این مطالب رو منتشر می کردن .

  7. سیامک ساجدی منش گفت:

    یکی از بزرگترین سوال‌های بنده اینه که چرا فیدان امکان کامنت گذاشتن نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه