ادعای انجمن سینمای جوان در پاسخ به اعتراض فیلمسازانی که این نهاد را به باندبازی و استعدادکشی متهم کرده بودند: مهمترین فیلم‌های کوتاه هر سال، کم و بیش محصول ما هستند! / آیا واقعا تعداد فیلم‌های کوتاهِ مستقلِ موفق کمتر از تولیدات این نهاد دولتی است؟

۲۴ فریم: در روزهای گذشته یک نشست خبری در خبرگزاری مهر با عوامل فیلم‌های کوتاه اکران‌ شده با عنوان «پنجگاه» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» برگزار شد. (این‌جا) عوامل این فیلم‌ها ضمن مرور دغدغه‌های خود به‌ عنوان فیلمسازان سینمای کوتاه، از عملکرد انجمن سینمای جوان در این حوزه انتقاد کردند. آن‌ها در بخشی از گفت‌وگوی خود این نهاد دولتی را به باندبازی و استعدادکشی متهم کرده و ساز و کار اداره آن را معیوب و مبتنی بر رانت دانسته‌اند. در ادامه روابط عمومی انجمن سینمای جوان پاسخی به این ادعاها داد و در آن عنوان کرد نه تنها متولی اصلی کشف و پرورش استعدادهای سینمایی در ایران این نهاد دولتی است، بلکه مهمترین فیلم‌های کوتاه هر سال، کم و بیش محصول انجمن سینمای جوانان بوده است. (این‌جا) ما معتقدیم که مانور رسانه‌ای انجمن بر حضور موفق تولیداتش در جشنواره‌های بین‌المللی و تاکید فراوان بر آن، بیشتر به درد مدیران بالادستی و توجیه هزینه‌های میلیاردی از بیت‌المال می‌خورد و نمی‌تواند ذهن افراد آگاه در این حوزه را منحرف کند. در این که در انجمن فیلم‌های خوب تولید می‌شود و برخی از این فیلم‌ها تا امروز حضور موفقی در جشنواره‌ها داشتند شکی نیست. اما چند مورد استثنا دلیلی نمی‌شود که ما این نهاد را در آموزش و تولید فیلم موفق بدانیم. چون نسبت هزینه‌ها به دستاوردهای این نهاد در جهت رشد سینمای کوتاه ایران، موفقیتی را نشان نمی‌دهد.

به علت فضای انحصاری در این حوزه، انجمن به عنوان نماینده دولت در فیلم کوتاه طبعا امکانات بیشتری در اختیار دارد و حتی از بودجه عمومی برای پخش بین‌المللی فیلم‌های کوتاه‌اش هزینه می‌کند. امکانی که برای فیلمسازان مستقل بسیار محدود‌تر و در مورادی غیرممکن است. فهرست هزینه‌های انجمن در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که آن‌ها از بودجه عمومی حتی ورودی‌های جشنواره‌ها را نیز به دلار و یورو برای حضور بین‌المللی چند فیلم خاص می‌پردازند. یعنی از جیب مردم برای پخش خارجی یک فیلم کوتاه خرج می‌کنند! آن‌ هم در حالی که کمبود امکانات در شعب شهرستان انجمن اعتراض بسیاری را در پی داشته است. دلیل این کار البته مشخص است. مدیران انجمن برای بقای خود به یک ویترین نیاز دارند و برای شکل دادن به آن ویترین از بودجه عمومی هزینه می‌کنند. اما نباید انتظار داشته باشند که همه فعالان فیلم کوتاه، مانند مدیران بالادستی آن‌ها چنین ویترینی را به راحتی بپذیرند و آن را تحسین کنند. چند حضور بین‌المللی موفق نمی‌تواند پوششی باشد بر کارنامه فیلمسازان ناموفقی که صرفا چون در حلقه نزدیکان این نهاد قرار دارند، هر سال از بودجه عمومی فیلم می‌سازند و حتی کوچکترین بازده و دستاورد مادی و معنوی برای سینمای کوتاه ایران نداشته‌اند. حتما در میان فیلمسازانی که با این نهاد در مقطعی همکاری کرده‌اند، افراد مستعدی نیز بوده‌اند. اما در کنار آن‌ها کم نیستند فیلمسازان شکست‌خورده‌ای که سر سفره انجمن نشسته‌اند و هر سال برای فیلم تازه‌شان بودجه می‌گیرند. بنابراین روابط عمومی انجمن بهتر است به جای کمرنگ جلوه دادن موفقیت‌های سینمای مستقل کوتاه، به اصلاح ساز و کار مبتنی بر رانت خود فکر کند.

آیا واقعا تعداد فیلم‌های کوتاهِ مستقلِ موفق کمتر از تولیدات این نهاد دولتی است؟ از نظر این نهاد چه معیارهایی برای مهم بودن و یا نبودن یک فیلم وجود دارد؟ انجمن سعی در حفظ انحصار خود دارد و کارنامه‌اش در سال‌های اخیر این موضوع را ثابت کرده که آن‌ها از هر ابزاری برای حذف و یا سانسور سیتماتیک فیلمسازان مستقل استفاده کرده‌اند. اما متاسفانه همچنان شعارهای زیبا درباره استعدادپروری و کشف فیلمسازان برجسته در شهرستان‌های دور می‌دهند. در حالی که واقعیت سینمای کوتاه ایران و جلوه آن در سینمای بلندمان نشان می‌دهد که این نهاد تا چه اندازه در پرورش سینماگران موفق عمل کرده است. نهادی که می‌خواهد با بزرگ جلوه دادن موفقیت چند مورد انگشت‌شمار، بودجه‌های هنگفتی که هر سال هزینه می‌کند را توجیه کند. سینمای کوتاه مستقل ایران روی پای خود ایستاده و دارد مسیر خودش را طی می‌کند. اتفاقا در بین آثاری که با بودجه‌های شخصی ساخته شده‌اند، می‌توان سراغ فیلم‌های جسورانه‌تر، خلاقانه‌تر و موفق‌تری را به نسبت تولیدات انجمن گرفت. بنابراین وظیفه خود دانستیم که در مورد ادعای غیرواقعی «مهمترین فیلم‌های کوتاه هر سال، کم و بیش محصول انجمن سینمای جوانان بوده است» واکنش نشان دهیم.

نظر شما !!
  1. نوید

    بنظر من انجمن سینمای جوان بجای این حرف ها در خصوص شاهکار یکی از فیلمساز های مورد حمایت خود که از یک فیلم خارجی(ترکی) کپی پلان به پلان کرده بوده و برای همون مثلا فیلمساز ورک شاپ : چگونه فیلم موفق بسازیم. برگزار کرده بوده پاسخگو باشه و جوایز و افتخارات و بودجه هایی که خرج کرده رو پس بگیره لطف بزرگی در حق خودش کرده.

  2. ابراهیم رشتچی

    من فیلمساز کوتاه نیستم بعید هم می دونم بخوام فیلم کوتاه بسازم اما نزدیک به شش سال هست که جدی فیلم کوتاه ایران رو دنبال می کنم به همه جشنواره ها می رم و اغلب فیلمسازان رو با اثارشون می شناسم متاسفانه باید بگم تو کلیت فیلم کوتاه یک رفتار قبیله ای حاکم شده جوری که تعدادی محدود وجود دارند که یا جایزه می گیرن یا جایزه می دن یا اگر این دو تا کار رو نکنن ورک شاپ در حاشیه جشنواره های مختلف برگزار می کنند شما همین امسال به لیست افرادی که می خوان ورک شاپ برگزار کنن نگاهی کنید منهای آقای عقیقی ، اطبایی و بهمنش می بینید که همون افراد همیشگی هستند که متاسفانه دانش چندانی هم ندارند . سالانه بیش از هزار فیلم کوتاه در ایران تولید میشه من هم قبول دارم که بیش از ۸۰ درصد این فیلمها کیفیت لازم رو ندارند اما نمی تونم قبول هم کنم که فقط این بیست فیلم که در طول یک سال همه جا هستند فقط فیلمهای خوبی هستند . چرا باید فیلمساز بلندی که ۵ فیلم بلند سینمایی ساخته و اخرین فیلم کوتاهاش مربوط به دهه هفتاد هست همچنان چسبیده باشه به فیلم کوتاه یا در سمت داور ، یا مدرس و یا تهیه کننده ؟!

  3. حسام

    همین امسال ، بنده در جریان تمامی … کاری های انجمن بودم و هستم. شما در بخش تجربی فیلمی رو میبینید که فقط به دلیل خوردن اسم یک نفر درون انجمن ، حضور داره در بخش تجربی این جشنواره. یا فیلمی که در بخش داستانی ملی حضور داره ، اما معیار حضورش در بخش بین الملل جشنواره مشخص نیست که به چه دلیل و چرا. امسال سال انتقاد هست و در جشنواره سکوت نخوام کرد ، امیدوارم بقیه هم سکوت نکنند