en
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - اشتباهات آماتوری رایجی که هنگام ساخت ویدیو کلیپ و نماهنگ‌ها نباید انجام دهید

۲۴ فریم – امیر محقق: ویدیو کلیپ‌ها و نماهنگ‌ها از جمله محصولات تصویر‌ی‌ای هستید که مشتریان خاص خود را دارند؛ از تلویزیون و جشنواره‌ها گرفته تا گروه‌های موسیقی و آثار تبلیغاتی. این دسته از آثار فرصتی هستند برای فیلم‌سازان تا در کنار پرداختن به علاقه‌ی اصلی‌شان، یعنی فیلم‌سازی، امکان کسب درآمد از مهارت‌هایی چون کارگردانی، تصویربرداری، صدابرداری و صداگذاری و ‌‌.‌‌.. را نیز داشته باشند. اما ناگفته پیداست که ساخت چنین محصولاتی تفاوت‌هایی عمده با آثاری چون فیلم کوتاه داستانی، مستند یا … دارد. در این یادداشت، به برخی نکات اشاره شده که می‌توانند به شما کمک کنند تا جای ممکن از اشتباهات رایج این عرصه دوری کنید.

اشتباهات در اولین تجربه‌های فیلم‌سازی گریزناپذیر هستند. دامنه‌ی این اشتباهات هم می‌تواند از سوختن تصویر در اثر نور زیاد باشد تا نپوشیدن لباس راحت سر صحنه‌ی فیلمبرداری. اگر قصد ساخت ویدیو کلیپ و نماهنگ دارید، نکات زیر به کم‌تر اشتباه کردن شما کمک می‌کنند.

۱- فرمت خروجی مناسب را انتخاب کنید

نرم‌افزارهای تدوین هزاران فرمت خروجی در اختیار شما می‌گذارند که خیلی از آن‌ها اصلاً به دردتان نمی‌خورند. در این رابطه، چیزی که راهنمای شماست تعداد فریم رِیت (frame rate) راش است که استاندارد سینمایی آن ۲۴ فریم بر ثانیه است. اگر خیلی از تدوین و خروجی گرفتن سر درنمی‌آورید، با مشخصات مربوط به تعداد فریم در خروجی جلو بروید تا اطلاعات بیش‌تری در مورد آن کسب کنید.

۲- کم فیلم نگیرید!

در مراحل پس از تولید، هیچ چیزی بدتر از این نیست که راش خام کافی برای تدوین نداشته باشید. گرفتن نماهای مختلف و داشتن زوایای گوناگون حین فیلم‌برداری یک باید است. سعی کنید از هر نما، به صورت واید، مدیوم و کلوزآپ فیلم‌برداری کنید. در واقع، بیش از چیزی که فکر می‌کنید لازم و کافی است که دکمه‌ی رکورد را بزنید. اگر اولین تجربه‌های فیلم‌سازی خود را می‌گذرانید و مطمئن نیستید که زمان تدوین دقیقاً به چه صحنه‌هایی نیاز دارید، این بهترین راه است.

۳- تصویر را ثابت کنید

داشتن دوربین و لنز خوب یک امتیاز بزرگ است، اما  لرزش‌گیر (stabilizer) را هم فراموش نکنید. لرزش‌گیرها یا تثبیت‌کننده‌های زیادی از گیمبال‌ها گرفته تا سه پایه‌ها وجود دارند که لرزش و پرش تصویر شما را می‌گیرند و قیمت چندان زیادی هم ندارند. بعد از سه پایه، برای نماهای در حال حرکت، از نگه‌دارنده‌ی شانه یا یک گیمبال دستی استفاده کنید. تصاویر پویایی که با لرزش‌گیرها گرفته می‌شوند زیبایی و استایل خاصی به کار شما می‌دهند.

۴- از افکت‌های بی‌جا و اغراق‌شده برای انتقال بین دو نما صرف‌نظر کنید

فیلم علمی- تخیلی نمی‌سازید و کلیپ جنگ ستارگان هم روی میز تدوین ندارید! پس افکت‌های عجیب و غریب برای انتقال بین دو نما (transition) را بگذارید کنار.

۵- رنگ را بیش از حد دست‌کاری نکنید

همه‌ی ما اولین باری که تصحیح رنگ روی فیلم انجام دادیم را به خاطر می‌آوریم؛ خیلی برای‌مان عجیب و جالب بود. اما اگر در فرایند اصلاح رنگ زیاده‌روی کنید، جلوه‌ای آماتوری به آن می‌دهد و حتا به نظر می‌آید که سعی دارید نقصی را از این طریق مخفی کنید. اگر نمی‌خواهید که استایل خاصی از طریق اصلاح رنگ به فیلم بدهید، سعی کنید کم‌ترین تغییر را روی رنگ کار اعمال کنید.

ترجمه‌: امیر محقق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه