en
پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

صفحه اصلی - مقاله و گفت گو - امسال چند فیلم از ایران در جشنواره کلرمون ثبت‌نام کرده‌اند؟ + مقایسه با سایر کشورها و یک نتیجه‌گیری درباره انحصار جشنواره‌ای در ایران

۲۴ فریم: جشنواره فیلم کوتاه تهران به تازگی پایان یافت. شاید مهم‌ترین اتفاق این دوره را بتوان علنی شدن سانسور سیستماتیک دولتی در حوزه فیلم کوتاه در نظر گرفت. از سوی دیگر کیفیت پایین تعداد قابل توجهی از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه نیز، منجر به اعتراض برخی از تماشاگران شده بود. امیدواریم سر فرصت بتوانیم به بررسی وجوه مختلف این رویداد بپردازیم. اما آن‌چه کمبودش بسیار احساس می‌شود، وجود جشنواره‌های مستقل در شهرهای مختلف کشورمان است. جشنواره دولتی فیلم کوتاه تهران به هیچ عنوان ظرفیت پوشش فیلم‌های متنوع ساخته شده در یک سال سینمای کوتاه ما و ایجاد فضای رقابتی مناسب را ندارد. از طرفی این انحصار جشنواره‌ای موجب سهولت در سانسور و کنترل فیلم‌ها، تحمیل سلیقه و نگاه رسمی به فیلمسازان و بیرون ماندن برخی از آثار نه چندان همسو با سیاست‌های انجمن سینمای جوان می‌شود و این اتفاق نتیجه‌ای جز استعدادسوزی، تنبل بار آمدن فیلمسازان محبوب انجمن و در نهایت افت کیفیت فیلم‌ها ندارد.

در ادامه مطلبی را از سایت «فینیش فیلم» انتخاب کرده‌ایم که نشان می‌دهد کشور ما با توجه به تعداد تولیدات‌اش، تا چه اندازه با کمبود جشنواره‌های تخصصی و با کیفیت فیلم کوتاه مواجه است و متاسفانه همه چیز معمولا به یک جشنواره ختم می‌شود.

جشنواره فیلم کلرمون – فران فرانسه که به عنوان تخصصی‌ترین فستیوال فیلم کوتاه در جهان شناخته می‌شود، چهل و یکمین دوره خود را در تاریخ ۱ الی ۹ فوریه (۱۲ الی ۲۰ بهمن) برگزار می‌کند. نکته جذاب این جشنواره اعلام اسامی فیلم‌های ثبت نام کرده در وبسایت‌اش است که می‌تواند یک منبع آماری خوب برای باخبر شدن از روند تولید فیلم کوتاه در سایر نقاط جهان باشد. هرچند تمامی فیلم‌های ثبت نام شده را نمی‌توان تولیدات حرفه‌ای یک کشور در نظر گرفت.

حال نگاهی بی‌اندازیم به تعداد فیلم‌های ثبت نام شده بر اساس کشور تولیدکننده:

آمریکا : ۱۰۹۴ فیلم کوتاه
انگلستان: ۶۵۱
آلمان : ۵۲۱
اسپانیا: ۴۳۳
کانادا: ۲۵۴ + کبک ۱۳۷
ایتالیا: ۳۴۷
کره جنوبی: ۳۳۶
برزیل: ۲۹۱
بلژیک : ۲۴۲
سوئیس: ۱۸۵
استرالیا: ۱۷۶
ایران: ۱۷۱
روسیه: ۱۵۴
فرانسه در بخش بین‌المللی: ۱۴۲
مکزیک: ۱۳۹
هلند: ۱۳۵
اسرائیل: ۱۳۰
لهستان: ۱۲۵
ژاپن: ۱۲۲
سوئد: ۱۲۲
چین تایپه: ۱۱۶
چین: ۱۱۳
پرتغال: ۱۱۲
هند: ۱۱۱
کلمبیا: ۱۰۶
آرژانتین: ۹۳
نروژ: ۹۲
فنلاند: ۸۴
اتریش: ۸۱
ترکیه: ۷۶
یونان: ۷۵
رومانی: ۶۵
دانمارک: ۶۳
کرواسی: ۵۵
سنگاپور: ۵۳
چک: ۵۳
شیلی: ۵۳
و سایر کشور‌ها …
مجموع فیلم‌ها: ۷۱۹۲ فیلم کوتاه

اما نکاتی درباره تعداد فیلم‌های ایرانی ثبت‌نام شده:
در لیست بالا کشورهایی که بیشتر یا کمتر از ایران تولیدکننده فیلم بوده‌اند؛ دارای حداقل پنج فستیوال بین المللی با کیفیت‌اند. به گونه‌ای که تولیدات ملی این کشورها فرصت زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطبان داخلی و حتی بازارهای بین‌المللی را دارا است. در کشور همسایه یعنی ترکیه، به راحتی می‌توان ده فستیوال بین المللی معتبر و شاخص را ذکر کرد.

اما در ایران مدیران سینما، به خصوص انجمن سینمای جوان (متولی فیلم کوتاه!)، به جای ایجاد فستیوال‌های کیفی با استانداردهای بین المللی درسایر شهرها، در اقدامی غیرحرفه‌ای تنها فیلم‌های انتخابی را برای فستیوال فیلم کوتاه تهران افزایش می‌دهد که این کار موجب افت جشنواره می‌شود.
حتی چگونگی کارکرد فستیوال‌های منطقه‌ای سینمای جوان نیز از عجایب و شگفتی‌های این سازمان بوده و اختراع جدید جهانی به شمار می‌رود. جالب است که بدیهی‌ترین قوانین فستیوال، همچون قانون پریمیر ملی (اولین نمایش ملی) در فستیوال فیلم کوتاه تهران به عنوان مهمترین رویداد ملی فیلم کوتاه نادیده گرفته می‌شود و در عمل بهار سینمای کوتاه وجودیت خود را از دست می‌دهد. امیدواریم شاهد روزی باشیم که در کشور ایران، هر شهری دارای یک فستیوال فیلم کوتاه و بلند با استانداردهای لازم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه