آموزش: تاریخچه‌ی جامعی از CGI در سه دقیقه

۲۴ فریم – سرویس آموزش: تکنیک تصاویر خلق شده با کامپیوتر (CGI) نخستین بار در دهه‌ی ۵۰ میلادی و در فیلم «سرگیجه» اثر آلفرد هیچکاک مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون، با گذشت هر سال، گام‌هایی فوق‌العاده در این تکنولوژی به جلو برداشته است. این ویدئو-مقاله نگاهی دارد به تاریخچه‌ی CGI و اثرات آن بر سینما.

زمانی که مشغول تحقیق برای نگارش مقاله‌ای بودم، به این وبسایت حیرت‌انگیز و جامع «تاریخچه‌ی انیمیشن کامپیوتری- CGI» برخوردم که شامل فهرستی از بالغ بر ۲۵۰ مثال از نخستین موارد استفاده و ظهور همه‌ی روش‌های CGI تاکنون بود. این وبسایت سیر تکوین همه‌ی این روش‌ها را بیان کرده و حتا مثال‌های ویدئویی برای‌شان ارائه کرده است. این وبسایت همچنین یک کانال یوتیوب نیز دارد که می‌تواند شما را به سیری در تاریخچه‌ی گسترده‌ی CGI ببرد.

اما CGI دقیقاً به چه معناست؟

ترون (۱۹۸۲)

دراین‌باره، در وبسایت وَشی نِدومانسکی آمده است:

«تصاویر خلق شده با کامپیوتر (CGI) یکی از ابزارهای متعددی‌ست که هنرمندانِ بااستعداد و فیلم‌سازان از آن برای بهتر گفتن داستان‌شان بهره می‌گیرند. CGI تنها با فشردن دکمه‌ای جادویی خلق نمی‌شود؛ بلکه محصول برآیندی از تفکر دقیق، طراحی، تجربه‌گرایی و خلاقیت ناب هنرمندان در اوج است. [در CGI،] ناممکن بدل به واقعیت می‌شود و زمانی که این کار به خوبی صورت گیرد، موجب حیرت و شگفتی می‌شود، چرا که مخاطبان را هر چه بیش‌تر به اعماق داستان می‌برد. بیایید خیلی سریع تفاوت میان CGI و انیمیشن کامپیوتری را روشن کنیم: CGI شامل هر دو مورد صحنه‌های ایستا و تصاویر متحرک می‌شود، در حالی که انیمیشن کامپیوتری تنها به تصاویر متحرک توجه دارد.»

شگفت‌آور است وقتی می‌بینیم که CGI چه مسیر دور و درازی را پیموده است: از سرگیجه تا کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو. دیوانه‌وارتر آن است که به این فکر کنیم که این مسیر به کجا خواهد رفت. اخیراً آنگ لی اعلام کرده است که در فیلم جدیدش، به کمک CGI، ویل اسمیت را به طور کامل بازآفرینی کرده‌اند که در فیلم به اطراف می‌دود و ایفای نقش می‌کند.

گام بعدی چیست؟ شاید استفاده از CGI در طراحی نماهای معرف! (Establishing Shots)

نماهای معرف همه جا مورد استفاده هستند، از فیلم‌ها گرفته تا تلویزیون، از مستندها تا برنامه‌های خبری. اما چگونه می‌توان یک نمای معرف ملال‌آور و مستعمل را گرفت و آن را دوباره جالب کرد؟

درسی قدیمی در سینما و تلویزیون هست که می‌گوید: «حرف نزن. نشان بده.» این گفته به ویژه زمانی مصداق پیدا می‌کند که در یک تولید بزرگ‌تر صحنه‌ها را تغییر داده یا معرفی می‌کنید. همیشه مطلوب این است که مخاطبان بدانند کجا هستند و به چه چیزی نگاه می‌کنند. این همان جایی‌ست که نماهای معرف به کار می‌آیند. به نظر می‌رسد با پیشرفت‌هایی که شاهدشان بوده‌ایم، بتوان در آینده نماهای معرف را به کمک CGI طراحی کرد و ساخت.

اگر زمان کافی برای دیدن همه‌ی ویدئوهای‌شان را نداشتید، ایرادی ندارد. وَشی نِدومانسکی (Vashi Nedomansky) از Vashi Visuals سری به این وبسایت زده و ویدئویی هیجان‌انگیز ساخته که دربردارنده‌ی همه‌ی هیجده گام اساسی و رو به جلو در حوزه‌ی تصاویر خلق شده با کامپیوتر است. این ویدئو را با ترجمه و زیرنویس اختصاصی گروه سرویس آموزش ۲۴ فریم در ادامه ببینید. امیدواریم که برای علاقه‌مندان به این حوزه جذاب و الهام‌بخش باشد.

نویسنده: جیسن هلرمن (Jason Hellerman)

ترجمه: دکتر امیررضا قانعی محمدی

زیرنویس و گرافیک: مصطفی خانی‌پور