آموزش: در ستایش صندلی‌ها: چگونه یک شیء ساده‌ی صحنه می‌تواند به کمک ارتقای فیلم بیاید.

۲۴ فریم – سرویس آموزش: فیلم‌سازان عالی برای شکل دادن به جهان ذهنی‌شان در قالب فیلم، از توجه به هیچ جزئیاتی فروگذار نمی‌کنند؛ از جزئیات شخصیتی گرفته تا جنبه‌های مختلف فنی فیلم. یکی از جنبه‌هایی که می‌تواند نبوغ فیلم‌ساز را آشکار کند، توجه او به اهمیت انتخاب دقیق و هدفمند اشیاء صحنه است؛ انتخابی که می‌تواند در سطحی ناخودآگاه بیننده را در فضای فیلم غرق کرده و فیلم‌ساز را در رساندن منظورش یاری کند. در ویدئو-مقاله‌ی این هفته از سرویس آموزش ۲۴ فریم، به نقش جالب یکی از این اشیاء صحنه اشاره شده است؛ شیءای که شاید هیچ‌وقت در نگاه اول توجه شما را آن‌چنان به خود جلب نکند: صندلی‌ها.

هر جنبه‌ای از طراحی صحنه‌ی فیلم حائز اهمیت است، اما در میان تمام اشیاء حاضر در صحنه، شیءای که احتمال آن می‌رود که شخصیت‌ها بیش‌ترین تعامل را با آن داشته باشند صندلی‌ها هستند.

ویدئو-مقاله‌ی این هفته‌ی ما درباره‌ی شیءای‌ست که شاید هرگز توجه شما را به خود جلب نکند، اما اغلب بیش از آن‌چه شما فکر کنید کارکرد دارد.

این یکی از آن ویدئو-مقاله‌هایی‌ست که باید به آن زمان دهید تا کارش را انجام دهد. ممکن است در ابتدا به نظرتان مضحک برسد، اما اگر قدری به آن زمان دهید کم کم خواهید فهمید که یک صندلی ساده تا چه حد می‌تواند درباره‌ی احساس مخاطب به یک شخصیت یا حتا احساس شخصیت نسبت به خود نقش مهمی داشته باشد. مثال‌هایی که در این ویدئو از فیلم «دیکتاتور بزرگ» چاپلین آورده شده‌اند فوق‌العاده‌اند و نشان می‌دهند که صندلی‌ها نه تنها بخشی ضروری از طراحی صحنه‌ی فیلم‌ها هستند، بلکه می‌توانند اشیائی از صحنه باشند که خود منشأ شکل‌گیری کمدی هستند.

البته صندلی‌ها به وضوح تنها اشیاء صحنه‌ای نیستند که قادرند تأثیر شگرفی بر یک صحنه یا شخصیت بگذراند (برای مثال لباس‌ها می‌توانند نقشی حتا مهم‌تر و به لحاظ روان‌شناختی قوی‌تری بگذارند)، اما نمی‌توان انکار کرد که از واضح‌ترین اجزاء صحنه به شمار می‌روند. آیا تا به حال شده است که به صندلی‌های استفاده‌شده در یک صحنه فکر کنید؟ اگر که در زمینه‌ی طراحی صحنه فعالیت دارید یا از اعضای دپارتمان هنری فیلم‌ها هستید، به احتمال زیاد پاسخ‌تان «بله، خیلی زیاد» خواهد بود. اما صندلی‌ها برای اغلب بینندگان نادیده باقی می‌مانند. به همین دلیل هم هست که این ویدئو-مقاله می‌تواند شما را به صرافت این بیاندازد که دفعه‌ی بعدی که فیلمی را تماشا می‌کنید یا تصمیم دارید در صحنه‌ای از فیلم‌تان بازیگرتان را بنشانید، به این اشیاء مهم صحنه توجه بیش‌تری بکنید.

این ویدئو-مقاله، که از ساخته‌های «تونی ژو» و کانال مشهور «هر فریم یک نقاشی‌» (every frame a painting) اوست، به بررسی میزان تأثیرگذاری این اشیاء ساده و روزمره بر فیلم و شخصیت‌های آن می‌پردازد. این ویدئو-مقاله را با ترجمه و زیرنویس اختصاصی گروه سرویس آموزش ۲۴ فریم تماشا کنیم.

ترجمه‌ی متن: دکتر امیررضا قانعی محمدی

ترجمه‌ی ویدئو: نگار عباس‌پور

زیرنویس و گرافیک: مصطفی خانی‌پور