آموزش: شش توصیه‌ی مهم پال تامس اندرسن برای فیلمنامه‌نویسی

۲۴ فریم – سرویس آموزش: بی‌تردید یکی از خلاق‌ترین و هیجان‌انگیزترین فیلم‌سازان‌ زمانه‌ی ما پال تامس اندرسن است؛ کسی که هر فیلم جدیدی از او یک اتفاق تازه در سینماست. یکی‌ از ویژگی‌های اندرسن این است که فیلمنامه‌ی آثارش را خود می‌نویسد و به همان‌اندازه که فیلم‌ساز قدری هست، فیلمنامه‌نویسی بی‌نظیری نیز به شمار می‌رود. در ویدئو-مقاله‌ی این هفته از سرویس آموزش ۲۴ فریم، پای صحبت‌های اندرسن می‌نشینیم برای شنیدن شش نکته درباره‌ی فیلمنامه‌نویسی.

نوشتن دشوار است؛ ولی می‌توانیم برای راحت‌تر کردن‌اش ببینیم که بزرگان این حرفه چگونه انجام‌اش می‌دهند. این توصیه‌های عالی برای فیلمنامه‌نویسی از پال تامس اندرسن را بخوانید.

یکی از فیلمنامه‌نویسان موردعلاقه‌ی من پال تامس اندرسن است. شاید او را بشناسید. (وقتی این‌جا هستید، یعنی قطعاً او را می‌شناسید!)

او نویسنده‌ی «بُرد دشوار» (Hard Eight) (۱۹۹۷)، «شب‌های عیاشی» (Boogie Nights) (۱۹۹۷)، «مگنولیا» (Magnolia) (۱۹۹۹)، «عشق پریشان» (Punch Drunk Love) (۲۰۰۲)، «استاد» (The Master) (۲۰۱۲)، «خباثت ذاتی» (Inherent Vice) (۲۰۱۴) و «رشته‌ی خیال» (Phantom Thread) (۲۰۱۷) است. او اکنون در حال آماده شدن برای فیلم‌برداری فیلمنامه‌ی غیراقتباسی جدیدش «فیلم دبیرستانی بدون عنوان» (Untitled High School Movie) است و همه‌ی ما از الان در صف دیدن آن هستیم.

اندرسن یکی از معدود فیلمنامه‌نویس-کارگردانانی است که امروزه می‌توانند برای ایده‌های غیراقتباسی‌شان چراغ سبز بگیرند، چون نه تنها اسم او یک برند است، بلکه گنجینه‌ی بازیگرانی که او جذب می‌کند پای ثابت جوایز هستند. مسیر کاری او از شب‌های عیاشی تا حالا به همین ترتیب بوده است.

صادقانه بگویم، دیدن تحول مسیر کاری او یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سینما رفتن در ۲۵ سال اخیر بوده است. مگر چند فیلم‌ساز مؤلف واقعاً جلوی چشم‌مان شکل می‌گیرند؟

پال تامس اندرسن همان‌قدری در نویسندگی استعداد دارد که در کارگردانی. از او برای سخاوت‌اش در جلسات پرسش و پاسخ فیلم‌های‌اش، هم برای زمان و هم دیدگاه‌هایی که در اختیار می‌گذارد، باید قدردان بود. او همیشه پاسخی سرراست ارائه می‌کند و به نظر می‌رسد که واقعاً از توصیه کردن لذت می‌برد. در ادامه می‌توانید بخشی از این توصیه‌ها که قطعاً در ارتقا سطح استعداد و حرفه‌تان مؤثر خواهند بود را بخوانید.

شش درس فیلمنامه‌نویسی که می‌توان از پال تامس اندرسن آموخت:

۱- اشکالی ندارد که فقط برای خودتان بنویسید

وقتی در ابتدا ایده‌ای به ذهن‌تان رسید، باید آن را بخواهید. باید از نوشتن آن لذت ببرید. باید با شما حرف بزند. اگر بقیه آن را درک نمی‌کنند یا در پیچینگ تحویل گرفته نمی‌شود، اشکالی ندارد. ایده را به هر حال به مقصدش برسانید.
با اشتیاقی بنویسید که شما را در آغاز به سمت این ایده کشیده بود. وقت درگیر کردن بقیه که فرا رسید، این اشتیاق مسری خواهد بود.

۲- برنامه‌ی روزانه‌ای پیدا کنید که بهترین عملکرد را دارد

اندرسن دوست دارد صبح زود بیدار شود و بنویسد. شاید شما شب‌ها بهتر کار می‌کنید، یا شاید ترجیح می‌دهید قهوه‌ای بنوشید و بعدازظهرتان را صرف نوشتن کنید.

مهم این است که زمان نوشتن برای خودتان مشخص کنید. آن را جدی بگیرید و به آن عمل کنید. این کمک می‌کند بازدهی کاری‌تان بالا برود.

۳- جا برای نظرات بازیگران بگذارید

در ویدئو، اندرسن می‌گوید که «فیلمنامه‌نویسی نویسندگی واقعی نیست.»

ناراحت نشوید.

منظور او این است که شما در واقع الگوی فیلم را می‌نویسید. خواننده را با توصیفات بیش از حد خسته نکنید. خواننده‌ها دوست دارند در صفحه فضای سفید ببینند.

اطمینان حاصل کنید که بازیگران می‌توانند تغییرات خاص خود را به داستان و کنش‌های شخصیت‌ها اضافه کنند. ویژگی‌هایی که می‌خواهید را خلق کنید، اما در نظر داشته باشید که فقط به اندازه‌ای آن‌ها را لازم دارید که داستان را پیش ببرید و تا جایی که برداشت اشخاص را هم بشود به آن‌ها اضافه کرد.

۴- به شخصیت‌های‌تان اعتماد کنید

شما مغز متفکر پشت داستان هستید. اما اینها شخصیت‌هایی هستند که شما خلق کرده‌اید. اگر می‌خواهند اشتباهی کنند، با آن‌ها همراه شوید. ببینید داستان شما را به کجا می‌کشاند. با چنین ریسک‌هایی کنار بیایید.

۵- همه‌ی غلط‌های املایی‌تان را تصحیح نکنید

…حداقل در نسخه‌ی اولیه و وقتی در جریان نوشتن هستید، نکنید این کار را…

من این یکی را با تمام وجود می‌پذیرم. بیش‌تر به این دلیل که دوست دارم سریع بنویسم و بعد برای تصحیح برگردم. اما فکر می‌کنم منظور او از این بخش این است که بگذارید جریان ایده‌ها تداوم داشته باشد و از فیلتری عبور نکند. تصحیح و ویرایش برای نسخه‌ی بعدی است. در این یکی، هر چه می‌توانید را روی کاغذ بیاورید.

باز هم می‌گویم، نوشتن خیلی دشوار است، بنابراین نسخه‌ی اول را تمام کنید و بعد برگردید و به سر و وضع‌اش برسید.

جریان ایده‌ها را به خاطر دو سه تا غلط تایپی و املایی قطع نکنید.

۶- وقتی به فیلم‌برداری رسیدید، نویسنده را اخراج کنید، حتا اگر نویسنده خودتان هستید.

این توصیه شامل کسانی می‌شود که مانند پال تامس اندرسن هم نویسنده و هم کارگردان پروژه هستند.

خیلی روی کلمه‌های‌تان وسواسی نباشید. وقتی اندرسن کارگردانی می‌کند، در لحظه بر اساس نیازهای داستان و آن‌چه در اختیارش است صحنه‌ها را تغییر می‌دهد. عزیزان‌تان را بکشید. از دادن تغییرات کوچک یا حتا عظیم حین فیلم‌برداری یا تدوین نترسید.

شما نیاز داستان‌تان را می‌دانید. بی‌رحم باشید.

حال از شما دعوت می‌کنیم این ویدئو-مقاله را تماشا کنید که از ساخته‌های کانال یوتیوب Behind the Curtain (کانال تخصصی فیلمنامه‌نویسی) است و گروه سرویس آموزش ۲۴ فریم به طور اختصاصی آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.

نویسنده: جیسن هلرمن (Jason Hellerman)

ترجمه‌ ویدئو و متن: کیانا نیکلایی

زیرنویس و گرافیک: مصطفی خانی‌پور

نظر شما !!
  1. بهادر

    لطفا درباره راه یابی به تیم های فیلم سازی-فیلم بلند-مثلا کاراموزی در گروه کارگردانی،دستیاری،تصویر و … پست ویژه ای قرار دهید،به شخصه دنبال راهی هستم تا در یک گروه فیلم سازی کارکنم اما نمی دونم از کجا و چکسی کمک بگیرم.
    با تشکر