آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۲۸: در بِین

۲۴ فریم – سرویس آموزش: بیست و هشتمین عنوان از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم را امروز تقدیم مخاطبان عزیز می‌کنیم: فیلمنامه‌ی «در بِین»، نوشته‌ی «علی‌یار راستی». فیلمی که بر مبنای این فیلمنامه و به کارگردانی خود نویسنده‌ی اثر ساخته شده، موفق به کسب افتخاراتی چون برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم اول (ران هالووی) از جشنواره‌ی تیرانا (آلبانی)، برنده‌ی جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن از جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن از جشنواره‌ی فیلم کوتاه ده و نامزد جایزه‌ی بهترین فیلم از جشنواره‌ی فیلم جیپور (هند) و نامزد جوایز بهترین تصویربرداری، تدوین، فیلمنامه و کارگردانی از جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران شده است.

«در بِین» را باید به تصویر کشیدن بخش مهمی از دادرسی کیفری دانست. شخصی جان‌اش را از دست می‌دهد و افسر تحقیق برای کشف حقیقت سراغ مظنون اصلی ماجرا می‌رود. گفتگوهای به اصطلاح پینگ پنگی فیلمنامه حاکی از فضایی بازجویانه است که در آن رعنا چاره‌ای جز پاسخ دادن ندارد. اجرای کامل صحنه‌های حساس توسط رعنا مقابل افسر تحقیق، علی‌رغم میل باطنی رعنا و به دستور افسر تحقیق، دو مورد را برای مخاطب آشکار می‌کند: ۱-مناسبات انسان‌ها در تحقیقات مقدماتی و مشاغل کیفری بی‌رحمانه و فاقد انعطاف است. ۲-دستیابی به نتیجه اهمیت بسیاری دارد و چه بسا بسیاری از خط قرمزهای شخصی انسان‌ها شکسته شود. از سویی دیگر، تنهایی رعنا و عدم احساس امنیت او (حتا زمانی که پلیس در کنار او وجود دارد) نشان از عدم اطمینان و اعتماد آن‌ها دارد. این مورد به وضوح در صحنه‌ی خنده‌ی دسته‌جمعی آن‌ها به یکی از سخنان رعنا دیده می‌شود. فیلمنامه‌ی «در بِین» را باید فیلمنامه‌ای گفت‌وگومحور دانست که این شکل از فیلمنامه‌نویسی بدون شک برای موقعیت‌های این‌چنینی (پرسش و پاسخ) مناسب‌ترین قالب نگارش می‌باشد.

«علی‌یار راستی»، نویسنده و کارگردان اثر، درباره‌ی پیشینه‌ی کاری خود، روش کارش و چالش‌هایی که در فیلمنامه‌ی «در بِین» پیش رو داشته است برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

«در بِین» اولین فیلمنامه‌ای‌ست که نوشتم. سال‌ها بود که آرزو داشتم فیلم بسازم، اما به دلایل مختلف از جمله وسواس انتخاب داستان موفق نشده بودم این آرزو را محقق کنم. من از فضای غیر روایی می‌آیم. در طول فعالیت‌ام تمرکزم روی فیلم‌ها و ویدئو‌های تجربی و عکاسی بوده است. «در بِین» تلاش من است تا برای اولین بار داستان را به واسطه‌ی دیالوگ پیش ببرم، چالش ساختن فیلمی در تک لوکیشن را تجربه کنم و راهی پیدا کنم تا مفاهیم ذهنی‌ای را که دغدغه‌ام هستند با کم‌ترین کمک تصویری بیان کنم. البته بعدها متوجه شدم فیلمنامه کاملاً خالی از فرم بصری‌ست. در واقع هنگام نوشتن کاملاً به تصویر نهایی واقف بودم. ورژنی که می‌خوانید بدون در نظر گرفتن تغییراتی‌ست که در تمرین‌ها به واسطه‌ی بازیگران ایجاد شده‌اند یا در مونتاژ حذف و اضافه شده‌اند.
در آخر ممنونم از ندا جبراییلی که در تمام دوران نوشتن با مشورت‌هایی که می‌داد باعث شد فیلمنامه سی بار بازنویسی شود. همچنین از صابر ابر که در جلسات تمرین با بی‌رحمیِ تمام چندین دیالوگ را حذف کرد. از هر دوی آن‌ها بسیار آموختم.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه در بین

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور