en
پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۳۲: نسبت خونی

۲۴ فریم – سرویس آموزش: در ادامه‌ی مجموعه‌ی «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم، این هفته و در سی و دومین عنوان، فیلمنامه‌ی «نسبت خونی» نوشته‌ی «حسین امیری دوماری»، «پدرام پور امیری» و «محمد داودی» تقدیم می‌گردد. فیلمی که بر مبنای این فیلمنامه و به کارگردانی «حسین امیری دوماری» و «پدرام پور امیری» ساخته شده حائز افتخاراتی چون نامزد بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری مرد، بهترین صدا و برنده‌ی تندیس بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد از سی و سومین جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران، نامزد بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری مرد، بهترین تدوین و برنده‌ی تندیس بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد از دهمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه رویش، نامزد بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری و برنده‌ی تندیس بهترین فیلمبرداری و تقدیر بهترین فیلمنامه از دومین جشنواره‌ی موجِ کیش، برنده‌ی تندیس بهترین فیلم کوتاه از ششمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه حسنات، نامزد بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین صدا، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و برنده‌ی تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین صدا، تقدیر بهترین بازیگر مرد و تقدیر بهترین فیلمبرداری از یازدهمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه سایه، برنده‌ی تندیس بهترین فیلم کوتاه از دومین جشنواره‌ی فیلم کوتاه سلامت، برنده‌ی تندیس بهترین فیلم کوتاه و بهترین بازیگر مرد از جشنواره‌ی دانشجویی رضوی، نامزد بهترین فیلم، فیلمنامه، بهترین کارگردانی و برنده‌ی تندیس بهترین فیلم کوتاه از سومین جشنواره‌ی فیلم کوتاه سما، نامزد بهترین فیلم کوتاه جشنواره‌ی فیلم فجر، نامزد بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه از جشنواره‌ی فیلم شهر و نامزد بهترین فیلم کوتاه جشن تصویر سال بوده است.

«نسبت خونی» به ظاهر آرام است، از آن قصه‌هایی که همه چیز خوب و سر جای خود قرار دارد؛ جمعی خانوادگی، مهمانی‌ای شبانه، اما به یک‌باره این گزاره‌ها دچار دگرگونی معنایی می‌شوند و مخاطب را با غافلگیری مواجه می‌سازند. در واقع قصه نسبت‌ها را بهانه‌ای برای نفس نیت خیرخواهانه‌ی پدر قرار می‌دهد، به شکلی که کفه‌ی ترازو را در جمع‌آوری ادله برای هر یک از طرفین (هاشم، مجتبی و مرتضی) برابر می‌کند. داستانی که برای دیالوگهای «زیاد» خود دلیل دارد و از آن به خوبی برای بسط و اطلاعات‌دهی استفاده می‌کند. سیر فیلمنامه به شکلی کلاسیک پیش می‌رود و کم‌کم گره اصلی نشان داده می‌شود. گرهی، که بر خلاف ساختار کلاسیک، لاینحل باقی می‌ماند و ما پایانی «واقعی» و نه کلیشه‌ای را می‌بینیم.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه نسبت خونی

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه