آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۳۴: فاش

۲۴ فریم – سرویس آموزش: مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم در سی و چهارمین عنوان خود فیلمنامه‌ی «فاش» نوشته‌ی «احسان مختاری» و «حامد حسینی سنگری» را تقدیم مخاطبان عزیز می‌کند. فیلمی که بر مبنای این فیلمنامه و به کارگردانی «احسان مختاری» ساخته شده موفق به کسب افتخاراتی چون برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم‌برداری از سی و چهارمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران، نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و ششمین جشنواره‌ی فیلم فجر، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم‌برداری از پانزدهمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه دانشجویی نهال، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین تدوین از دوازدهمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه دانشجویی سایه و حضور در دوازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی Filmsaaz هند شده است.

«فاش» را شاید بتوان الگویی مناسب برای روایت با شخصیت‌های محدود دانست. داستانی که به خوبی از پس مواجهه با محدودیت‌های تولید برآمده است. لوکیشن واحد و استفاده از دو شخصیت متمایز و اغلب مخالف در فضایی بسته و داخلی ما را به این سمت هدایت می‌کند که باید منتظر وقوع حادثه‌ای ناگوار میان آن‌ها باشیم. اما این پیش‌بینی در خلال داستان و دیالوگ‌ها سمت و سوی دیگری می‌یابد و به همین خاطر داستان به نوعی پیش می‌رود که مخاطب در مقابل تصورش در قبال فیلم غافلگیر می‌شود و نوعی برهم‌ریختگی مشاهده می‌کند که لزوماً ماحصل کشمکش فیزیکی میان آن دو شخصیت نیست. داستان از سادگی خاصی برخوردار است و چندان تلاشی برای خلق «پیچش داستانی» خود ندارد. اما مایه‌هایی از اشاره‌ی ظریف نویسندگان به وضعیت روانی دو شخصیت سیامک و سامان دیده می‌شود که این بار، بر خلاف شکل کلیشه‌ای نمایش این حالت در اغلب فیلم‌ها، مخاطب باید آن‌ها را صرفاً در طول داستان و عمل‌ها و عکس‌العمل‌های شخصیت‌ها جست‌وجو کند تا واقعیت پس پرده برای‌اش «فاش» شود.

«احسان مختاری»، یکی از دو نویسنده‌ی فیلمنامه و کارگردان اثر، درباره‌ی مضمون مورد نظر در «فاش» برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

«فاش» تجربه‌ی یک درد و مقابله کردن با ترس است. به گمان‌ام لذتی که می‌توان از درد برد همین است؛ آن‌چه را که باور داری مقابل چشمان‌ات می‌بینی، بی‌آن‌که شرم کنی از خود، بی‌آن‌که از ترس خود بگریزی.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه فاش

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور