آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۳۷: زونا

۲۴ فریم – سرویس آموزش: سرویس آموزش ۲۴ فریم در سی و هفتمین عنوان خود از مجموعه‌ی «فیلمنامه‌های منتخب»، این هفته فیلمنامه‌ی «زونا» نوشته‌ی «طوفان نهان قدرتی» را تقدیم مخاطبان می‌کند. فیلمی که بر مبنای این فیلمنامه و به کارگردانی نویسنده‌ی اثر ساخته شده است حائز افتخاراتی چون برنده‌ی جوایز تندیس ویژه‌ی دبیر جشنواره میامی آمریکا برای بهترین کارگردانی، تندیس بهترین فیلم از جشنواره‌ی فیاتی کورتی ایتالیا، تندیس شوالیه‌ی طلایی از ۵۶مین دوره‌ی جشنواره‌ی مالت برای بهترین فیلم، بهترین فیلم از جشنواره‌ی ایند فیلم، بهترین فیلم‌برداری از جشنواره‌ی بیگ بنگ یونان، بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی سینما پورو ایتالیا، بهترین فیلم از جشنواره‌ی بعلبک لبنان، بهترین بازیگری مرد از جشنواره‌ی بعلبک لبنان، بهترین فیلمنامه‌ی درام از جشنواره‌ی کلیولند، بهترین فیلم از جشنواره‌ی نیوکاستل، عناوین بهترین تصویربرداری و بهترین تدوین از جشن فیلم کوتاه ایران، تندیس بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی حسنات، دریافت نشان منتقدان و نویسندگان و همچنین کاندید جایزه‌ی بهترین فیلمنامه از جشنواره‌ی گرندآف، فینالیست جشنواره‌ی اورآسیا مسکو، فینالیست جشنواره‌ی بین‌المللی موندنس، کاندید بهترین فیلم از جشنواره‌ی تیریانا، کاندید بهترین فیلم جشن سینمای ایران و حضور در بازار جشنواره‌ی کلرمون فرن و حضور در بازار جشنواره‌ی فیلم فجر شده است.

«زونا» یاد‌آور کلیشه‌هایی است که شاید در کوتاه مدت و در نگاهی گذرا فراموش شوند اما ماهیتی همیشگی دارند و انکار آن‌ها در واقع انکارِ بخش بزرگی از زندگیِ بشر است. موضوعی که علی‌رغم آن که ظاهر و ساختار قابل‌پیش‌بینیِ آن به نوعی می‌تواند ایراد فیلمنامه محسوب شود، سعی داشته با انتخاب لوکیشن‌های متفاوت (بالاخص در پایان) و شکل‌دهیِ پایانی متفاوت، خود را از گرداب کلیشه‌ها رها کند و تا حدی نیز در این کار موفق می‌شود. سکانس پایانی را شاید بتوان نقطه‌ی قوت «زونا» دانست؛ سکانسی که شخصیت اصلی در آن به اوج استیصال می‌رسد و در واقع در آنِ واحد هم قاتل می‌شود و هم نجات‌دهنده! گویی جنگ درونی او بسیار شعله‌ورتر از اختلاف‌اش با بهرام بوده است. نویسنده همچنین از برخی اِلمان‌های پرکاربرد مختص این ژانر نیز بهره برده است. شبِ بارانی پیش از گره‌گشایی و تنهایی شخصیت اصلی و جدال درونی با خود از مهم‌ترین اِلمان‌های مورد استفاده در این گونه از ژانر‌ها می‌باشند که البته با وجود ظاهر تکراری، همچنان می‌توانند به پیش‌بردن منطق داستان کمک کنند.

«طوفان نهان قدرتی»، نویسنده و کارگردان «زونا»، درباره‌ی احساس خود به این اثر و سینما برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

سینما برای‌ام جایی‌ست برای متولد شدن، از نو خلق شدن و خالق بودن. خالق هر آن‌چه هنر پشتوانه‌ی اول و آخرش باشد و سینما برای من خلق دنیاهای متراکمی از احساس، عشق و زیستن است. زمانِ غنیمتی برای ایستادن و تماشا کردن. به هر اندازه از عشق می‌توان گفت، به هر اندازه از حیات و به هر اندازه از هر چیزی که در تقاطع انسانیت و واقعیت زیست می‌کند و در تصادف عشق و خیانت خلق می‌شود، می‌توان گفت. این‌جا چهارراه حوادث است که انسان خالقِ عاشقانه، تا بی‌شرمانه‌ترین‌اش است.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه‌ زونا

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور