آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۴۰: دریازدگی

۲۴ فریم – سرویس آموزش: سرویس آموزش ۲۴ فریم امروز چهلمین فیلمنامه‌ از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» خود را ارائه می‌کند: فیلمنامه‌ی «دریازدگی» به نویسندگی و کارگردانی «حامد اصلانی». این فیلم حائز افتخاراتی چون منتخب سی‌ و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، منتخب هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه خانه‌ی سینما، منتخب سومین جشنواره‌ی ملی فیلم سلامت و نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم داستانی، بهترین فیلم جشنواره، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از پنجاه و نهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای سینمای جوان و نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد در جشن مستقل فیلم کوتاه برای محمود نظرعلیان بوده است.

«دریازدگی» روایتی موسیقی‌محور است که در غالب لحظات آن به نوعی با موسیقی سر و کار داریم. این موسیقی دو وجه نمایشی بر عهده دارد: اول این‌که به منظور پُر کردن فضای خالی در صحنه‌هایی که دیالوگی گفته نمی‌شود و دوم تکامل و برملاسازی نکاتی درباره‌ی شخصیت «پدر». از منظر اول، نویسنده نمی‌خواسته و یا قادر به خلق صحنه‌های صرفاً بصری نبوده که بی‌هیچ صدایی مخاطب را درگیر قصه نماید و از منظر دوم این‌بار نویسنده به خوبی شِمایی از شخصیت پدر و میل او به روزگار جوانی‌اش را نشان می‌دهد. این خصوصیت او کاملاً با سکانسِ ابتدایی گفت‌وگوی پدر و آن دختر و پیشنهاد فیلم مطابقت دارد. از طرف دیگر، داستانْ معمایی را، بدون طرح سوال، در پایان حل می‌کند و آن مواجهه‌ی پسر با بخشی از هویت اوست که البته شاید کمک چندانی به ماهیت اصلی داستان نمی‌کند. مهم‌ترین ویژگی داستان را شاید بتوان عشق پدر به همسر از دست رفته‌اش و عشق پسر به پدرش دانست. وجه مشترک این دو را می‌توان در پایبندی اخلاق‌مدارانه و وابستگی آن‌ها دانست که علی‌رغمِ درد و رنجی که برای آن‌ها داشته، باز هم عاشقانه عشق خود را درون «خود» حفظ می‌کنند.

«حامد اصلانی»، نویسنده و کارگردان «دریازدگی»، درباره‌ی این فیلم، موضوع آن و ارتباط‌اش با سایر فیلم‌های کوتاه‌اش برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

«دریازدگی» روایت عشق پیرمردی‌ست که قراری خیالی با همسر مرده‌اش دارد. در مکانی کنار دریا که سال‌ها پیش اولین دیدارشان آن‌جا بوده است. روایت پدر و پسری تنها که راهی سفر می‌شوند. رفتار پدر از سمت پسر قابل‌درک نیست. مردی نوازنده با دنیایی فانتزی و خاص برای خودش. پیرمردی رها که در چهارچوب خاصی رفتار نمی‌کند.
همیشه ارتباط پدر و پسر برای‌ام مهم و جذاب بوده، مخصوصاً وقتی سن هر دو بالاتر می‌رود و از قالب کودک و پدری خارج می‌شود. این‌که هر کدام هم شبیه هم هستند و هم نه، این‌که چه‌گونه در کنار هم سازگار می‌شوند و نیازِ با هم بودن را چه‌گونه تأمین می‌کنند. این‌که چه‌طور از درونیات‌شان با هم حرف می‌زنند و آیا اصلاً توان حرف زدن در این مورد را دارند؟
سه فیلم کوتاه آخرم، «کورسو»، «دریازدگی» و «S» ناخودآگاه در مورد پدران و پسران هستند. این نکته برای‌ام جالب بود و آگاهی به این ارتباط را بعضی از کسانی که این سه فیلم را دیده بودند برای‌ام بازگو کرده‌اند.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه دریازدگی

تنظیم مطلب و آماده‌سازی فیلمنامه: محسن خانی‌پور