آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۶۲: مگ‌رالن

۲۴ فریم – سرویس آموزش: سرویس آموزش ۲۴ فریم امروز شصت و دومین فیلمنامه از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» خود را تقدیم مخاطبان عزیز می‌کند: «مگ‌رالن» نوشته‌ی «پیام سعیدی». فیلمی که بر اساس این فیلمنامه و به کارگردانی «مریم زارعی» ساخته شده، نخستین اکران جهانی خود را در بخش نسل جشنواره‌ی بین‌المللی برلین تجربه کرده است و علاوه بر آن جوایزی چون تقدیر ویژه‌ی هیئت داوران برای بازیگری در جشنواره‌ی فیلم کوتاه ده، جایزه‌ی ویژه‌ی یونیسف در جشنواره‌ی فیلم تهران، جایزه‌ی شوالیه‌ی طلایی برای بهترین فیلم در جشنواره‌ی شوالیه‌ی طلایی مالت را کسب کرده و همچنین نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم در جشنواره‌ی بین‌المللی اودنسه بوده است. این فیلم کوتاه همچنین منتخب جشنواره‌های ادمونتون، لینز، شارجه، ایرانیان پراگ، شهر و carrousel در کبک بوده است.

فیلمنامه‌ی «مگ‌رالن» فضایی فانتزی و کودکانه را دست‌مایه‌ی خلق داستان خود می‌کند؛ داستان خواهر و برادری که در دل فضای مرده‌ای مثل قبرستان ماشین، سوار بر ماشینی رنگی‌، به رویاهای‌شان سر می‌زنند. فیلمنامه‌ی «مگ‌رالن» ممکن بود به دلیل دو عامل در پیرنگ‌اش (نابینا بودن دختر کوچک و تصمیم‌ مادر برای ترک خانه) به راحتی به دام سانتی‌مانتالیسمی تصنعی بیفتد، اما نویسنده با ظرافت و از طریق وارد کردن ما به خلوت دوست‌داشتنی خواهر و برادر و در حاشیه قرار دادن شخصیت‌های پدر و مادر از این ورطه عبور می‌کند و موفق می‌شود فضایی منسجم و مطبوع فراهم کند. صحنه‌های متعددی در فیلمنامه وجود دارند که ما را به خلوت دو کودک می‌برند و این باعث می‌شود که اثر به لحاظ شخصیت‌پردازی قابل‌توجه از آب دربیاید. «مگ‌رالن» دو موقعیت درخشان دارد: یکی صحنه‌ای که برادر (نیما) از بیان واقعیت از سوی پدر آشفته می‌شود و تلاش می‌کند مانع نگرانی خواهرش (تارا) شود و دیگری زمانی که تارا، که تنها مانده است، به ماشین رنگی‌شان سر می‌زند و با واقعیت عاری از فانتزی زندگی روبه‌رو و از آن سرخورده می‌شود. فیلمنامه پایانی دلنشین و در عین حال بسیار تلخ دارد؛ شاید زندگی دیگر مثل زمانی که مادر هم بود زیبا نباشد، اما تا وقتی خیال و امید هست، می‌توان مثل آلونسوی «مگ‌رالن‌»سوار به پیش رفت و حتا قهرمان شد.

«پیام سعیدی»، نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی «مگ‌رالن»، در یادداشتی درباره‌ی تجربه‌ی جدیدش در این اثر، روند کار و چالش‌های پیش‌ روی‌اش در نگارش برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

فیلمنامه‌ی «مگ‌رالن» چیزی جدا از همکاری‌های قبلی من و مریم زارعی در تئاتر نبود. در واقع دنباله‌ای بود بر آن‌ها، این بار در شکلی جدید و در قالب تجربه‌ای نو. کندوکاو رابطه‌ی صدا -و یا عدم حضورش- و تخیل شالوده‌ی ایده‌ی نخستین این متن شد و عناصر مهم دیگر چون مکان رویدادها، شخصیت اصلی دخترک نابینا و خانواده‌ی در حال فروپاشی از سمت کارگردان در بحث و گفت‌وگوها پرداخته و پیشنهاد شد. مابقی همه در طول کارِ نوشتن شکل گرفت. برای من «مگ‌رالن» هم درامی از نوع خانوادگی‌ست، و هم آزمون و خطایی تجربی با کارکرد صدا که نهایتاً تبدیل به عضوی از خانواده می‌شود. عضوی که به اجبار به سایرین در پنهان کردن حقیقت کمک می‌کند، اما در عین حال تبدیل به تنها دستگیرِ دخترک برای رسیدن به حقیقت می‌شود. برای من کلنجار رفتن با این کیفیت دوگانه، در کنارِ خلق رابطه‌ی دو کودک مطمئناً بزرگ‌ترین لذت‌های نوشتن این فیلمنامه بودند.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه مگرالن