آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۷۲: سرمه

۲۴ فریم – سرویس آموزش: سرویس آموزش ۲۴ فریم، در هفتاد و دومین عنوان از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» خود، امروز فیلمنامه‌ی فیلم کوتاه «سرمه»، نوشته‌ی «آزاده قچاق» را تقدیم مخاطبان می‌کند. این فیلم کوتاه برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم از جشنواره‌ی چکانو (فیلم‌های ده دقیقه‌ای ایتالیا)، جایزه‌ی بخش بین‌الملل جشنواره‌ی ازمیر کیست فیلم، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین طراحی گریم از جشنواره‌ی نهال، بهترین فیلم‌برداری و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی سایه و منتخب مجله‌ی آنلاین سینه ومن بوده و در جشنواره‌هایی چون سن فرانسیسکو، خیخون، سینه کوئست، مونته کاتینی، سیلک رود و … حضور داشته است.

فیلمنامه‌ی «سرمه» در «آستانه» رخ می‌دهد؛ در آستانه‌ی رفتن به یک عروسی، میان چشمی آراسته و چشمی در انتظار آرایش، و در آستانه‌ی خانه‌ای که مردی گریزنده به آن پناه می‌آورد. آستانه‌ها به باور ویکتور ترنر محل بروز آشفتگی‌ها و البته تغییرات بزرگ‌اند و در آن‌ها اضداد می‌توانند با یکدیگر جمع شوند و پدیده‌ها می‌توانند اشکال یکسر تازه‌ای به خود گیرند. فیلمنامه‌ی «سرمه» از «آستانگی» بهره‌ی شایسته‌ای می‌برد و آن را به زیبایی در روایت و فرم روایتی خود به خدمت می‌گیرد. زنی در آستانه‌ی رفتن به یک عروسی با کمبود مواد آرایشی مواجه شده مجبور می‌شود برای گرفتن سرمه از خانه خارج شود و پیش دوستی برود. اما فضای بیرون متشنج است و آشفتگی پدید آمده در کار زن و آشفتگی بیرون در آستانه‌ی خانه در هم می‌آمیزند تا آستانه‌ی بحرانی فیلمنامه را بسازند؛ رویارویی نزدیک، اما آشوب‌ناک و پر تنش دو تن که شاید پس از این دیگر هرگز خودِ قبلی‌شان نباشند.

«آزاده قچاق»، نویسنده و کارگردان اثر، در یادداشتی درباره‌ی انگیزه‌اش از ساخت «سرمه» برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

داستان «سرمه» برداشتی آزاد از یکی از داستان‌های کوتاه «زویا پیرزاد» است. بعد از خواندن داستان، متوجه وجوه اشتراک داستان با یکی از وقایعی که برای پدرم در دوران انقلاب رخ داده بود شدم. البته تفاوت‌هایی هم وجود داشت، ولی به هر حال وسوسه شدم داستان را به فیلمنامه تبدیل کنم. البته ویژگی‌ای که این داستان داشت و آن را نسبت به داستان پدرم در موقعیت ارجحی قرار می داد این بود که از منظر یک زن روایت می‌شد.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه سرمه