en
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۸۰: من زالم

۲۴ فریم – سرویس آموزش: هشتادمین فیلمنامه از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم به فیلمنامه‌ی «من زالم»، نوشته‌ی «هومن نادری» اختصاص یافته است. این فیلم کوتاه برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم بخش بین‌الملل در جشنواره‌ی سیمرغ، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی در جشنواره‌ی موج کیش، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم در جشنواره‌ی IFF استرالیا، برنده‌ی جایزه‌ی طلایی نیلوفر آبی در جشنواره‌ی Kadoma ژاپن، برنده‌ی جایزه‌ی “life happens” در جشنواره‌ی Chicago Southland آمریکا و همچنین منتخب سی و پنجمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران و  دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران و چندین جشنواره‌ی داخلی و خارجی دیگر بوده است.

«من زالم
برای پدر، گروه نمایشِ مدرسه و اجتماع.
من زالم، اما نمی‌خواهم نقش زال را بازی کنم. نقش زال برای من نقش طرد شدن از اجتماع است.
«من زالم» جدال میان «زال» بودن و نقش «زال» داشتن است. جدال میان خودِ واقعی هر کس (با تمام قوت‌ها و ضعف‌ها و تفاوت‌های‌اش با دیگران)، و نقش‌هایی که اجتماع بر این خود می‌زند (چه نقش‌های اسطوره‌ای و ستایش‌آمیز و چه برچسب‌های محدودکننده و عیب‌گذارنده).
سیمرغ نجات‌بخش دانیالِ زال شاید بهزیستی باشد، اما ای کاش خانواده، مدرسه و اجتماع رها از «نقش»ِ دانیال «خودِ» او را می‌دید.
فیلمنامه‌ی «من زالم» دانیال را با صدای‌اش معرفی می‌کند و ما گمان می‌کنیم با پسربچه‌ای عادی طرف هستیم. اما تصویر موهای سپید دانیال که کوتاه می‌شوند و بر لباس او می‌ریزند، از همان ابتدا ما را با یک شکاف روبه‌رو می‌کند. موی سفید یا از سن زیاد است و یا از بیماری یا وضعیتی «غیر عادی»؛ به هر صورت کودکی که با او طرف هستیم کودکی «عادی» نیست. فیلمنامه از همان ابتدا ما را با قضاوت خودمان از «عادی» و «غیر عادی» بودن یک انسان مواجه می‌کند، اما در ادامه با تقابل‌های میانِ «دانیال بودن» و «زال بودن» در زندگی و در نمایش ما را به این فکر وامی‌دارد که شاید میان «خود»ها و «نقش»ها همزیستی بهتر و انسانی‌تری بتوان برقرار کرد.

«هومن نادری»، نویسنده و کارگردان «من زالم»، در یادداشتی درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی اثرش برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

در یکی از کلاس‌های دانشگاه باید بر روی بحث امروزی شدن اسطوره‌ها و کارکرد آن‌ها در جامعه‌ی امروزی مطالعه می‌کردم و سال قبل از آن فیلمنامه‌ای تحت عنوان «من پسر بدی نیستم»، بر اساسِ داستان «نجات» از دیوید پِلزِر، نوشته بودم. به هنگام پژوهش درباره‌ی اسطوره‌ها و مناسب‌سازی آن‌ها برای جهان امروزی سعی کردم به جای نوشتن مقاله، از مدیوم فیلم کوتاه، که دغدغه‌ی اصلی‌ام بوده است، استفاده کنم و سعی کردم  شخصیت اسطوره‌ای زال را در جهان امروزیِ دانیال در فیلمنامه‌ی «من پسر بدی نیستم» پرداخت کنم و به این صورت فیلمنامه‌ی «من زالم» نوشته شد.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه