en
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

صفحه اصلی - اخبار - محصولات «انجمن سینمای جوانان ایران» بیشترین نامزدی و جوایز را از پانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «نهال» بدست آوردند / متاسفانه حتی در یک جشنواره دانشجویی، فیلم‌های مستقلی که با بودجه‌های محدودتری نسبت به محصولات این نهاد دولتی ساخته می‌شوند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند!

۲۴ فریم: پانزدهمین دوره جشنواره نهال به پایان رسید. نهاد دولتی «انجمن سینمای جوانان ایران» پس از اعلام اسامی نامزدها و برندگان این دوره، با افتخار از این موضوع سخن گفت که محصولاتش در صدر فیلم‌های نهال امسال قرار دارند. این‌جا و این‌جا 

از زمان اعلام نام فیلم‌های حاضر در جشنواره تا روز اختتامیه، کاربران زیادی با کامنت‌های خود به این موضوع اشاره کردند که چرا در جشنواره دانشجویی نهال، به فیلم‌های مستقل و دانشجویی توجه کمتری نشان داده می‌شود. در حالی که تولیدات انجمن، یا پیش از این جشنواره و یا پس از آن، قطعا فرصت و امکان بیشتری برای دیده شدن دارند. به ویژه در جشنواره فیلم کوتاه تهران که متولی آن خود انجمن است. از طرفی نمی‌توان به فیلمسازانی که آثارشان تولید انجمن بوده، خرده گرفت که چرا در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند. حق طبیعی هر دانشجویی است که از نهال برای دیده شدن فیلم‌اش استفاده کند. از طرفی به هیئت انتخاب و دبیر جشنواره نیز نمی‌توان خرده گرفت. چون دبیر مسئول برگزاری تنها یک دوره است و این موضوع کلی ربطی به او ندارد. روی صحبت ما با مسئولین دانشگاه هنر و سیاست‌گذاران جشنواره نهال است که باید فکری به حال این تناقض بکنند. آن هم در حالی که دیگر جشنواره‌های داخلی، پر است از محصولات انجمن. این وسط تکلیف فیلم‌های مستقل و دانشجویی که بودجه‌های به مراتب کمتری نسبت به تولیدات انجمن در اختیار دارند چه می‌شود؟ اگر قرار است در نهال هم مدام نام فیلم‌هایی تکرار شود که در جشنواره‌های دیگر (فیلم کوتاه تهران، خانه سینما، فجر و …) حضور داشتند و جایزه گرفتند، یک دانشجوی سینما چطور می‌تواند امکانی برای دیده شدن فیلم‌اش پیدا کند؟ برخی از تولیدات انجمن که در جشنواره امسال حضور داشتند، واقعا جزو آثار خوب این دوره بوده‌اند و تردیدی در کیفیت آن‌ها نیست. اما اگر قرار باشد دانشجویان در نهال هم مثل باقی جشنواره‌ها، با فیلم‌های چند ده میلیونی رقابت کنند، نتیجه‌ای جز سرخوردگی برای‌شان نخواهد داشت. حضور فیلم‌های پروداکشن‌دار البته به بالا رفتن سطح جشنواره کمک می‌کند. فیلم‌های کوتاهی که از تهیه‌کننده‌ها و عوامل حرفه‌ای سینما استفاده می‌کنند. اما سیاست‌های نهال باید به گونه‌ای باشد که حداقل در کنار فیلم‌هایی که از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند، به آثار مستقل و واقعا دانشجویی نیز به اندازه کافی توجه شود. هر چه نباشد این جشنواره قرار است «دانشجویی» باشد و خب فیلمی که یک دانشجو با عوامل فنی سینمای بلند و بودجه بالا (به نسبت فیلم‌های کوتاه) می‌سازد، دیگر «دانشجویی» نیست! بسیاری از کاربران ما نسبت به این موضوع گله داشتند. این‌که یک سری از فیلمسازهای جوان تنها همین «نهال» را دارند که می‌توانند به آن‌ دل خوش کنند. چون فیلم‌های‌شان در جشن خانه سینما و فیلم کوتاه تهران شانسی برای دیده شدن ندارند. نهال می‌تواند با توجه بیشتر به فیلم‌های مستقل، هویت خودش را ارتقا ببخشد.

محصولات «انجمن سینمای جوانان ایران» بیشترین نامزدی و جوایز را از پانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «نهال» بدست آوردند / متاسفانه حتی در یک جشنواره دانشجویی، فیلم‌های مستقلی که با بودجه‌های محدودتری نسبت به محصولات این نهاد دولتی ساخته می‌شوند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند!

  1. behzad گفت:

    جشنواره مستقل یا فیلم ساز مستقل؟ مساله این است.
    کاری به ضعف و تکراری بودن داستان،کپی فریم به فریم آثار آن سوی آبی سازنده های پرورش یافته از انجمن سینما جوان ندارم،یک نکته مهم و جالب وجود دارد و آن این است که وقتی یک اثری که یکی از مشخصات بالا را در خود دارد با هر زور و ضربی مقامی در جشنواره کسب می کند و همین عنوان خود به خود باعث می شود وقتی در جشنواره های بعدی شرکت می کند،جشنواره به موفقیت های قبلی فیلم فخر می فروشد و از اینکه فلان فیلم در جشنواره شان حضور دارد به خود می بالد و سعی می کند جایزه ای دیگرنیز به آن بدهد تا به نوعی اسم خود را مطرح تر کند و به سایرین بگوید فیلم های برتر و نخست جشنواره ایکس در جشنواره ما نیز حضور پیدا کرد و مابقی ماجرا.
    قسمت خنده دار ماجرا جایی است که جشنواره دانشجویی که باید روی آثار فیلمسازانی که بصورت آکادمیک در حال تحصیل و فراگیری فیلم سازی هستند باشد نیست و به آثاری توجه کرده و جایزه داده است که از انجمن آمده اند.
    اگر به تیتراژ تمام فیلم های منتخب چند وقت اخیر توجه کرده باشید اسامی بلند و بالای عوامل آن که همانند یک فیلم بلند است به خوبی گویاست که چکسانی با چه بودجه و هزینه و تجهیزاتی آن فیلم را تهیه کرده اند.دانشجویی که نهایتا با کمک دو سه نفر از دوستانش و یک دوربین در شهرستان توانسته است اثری خلق کند لایق اخذ مقام در جشنواره نیست یا در شان مسئولین دانشگاه نیست که این آثار با تیتراژ کوتاه تر از فیلم شان جزو برگزیده ها باشند؟

    به هیچ وجه قصد توهین یا جسارت به فیلم سازان بزرگواری که آثاراشان برگزیده شده است ندارم،شما که دو یا چند جایزه گرفته اید-شما که قدرت این را دارید کارتان هرچند کپی باشد را در جشنواره های خارج از کشور شرکت دهید و باز هم دیده شوید،فکری به حال کسانی کنید که هیچ امید و روزنه و واسطه ای ندارند و تنها امید دیده شدن اثاراشان همین جشنواره است بکنید.

  2. m گفت:

    توهین برداشت بشود یا نه باید رک صحبت کرد. دوستانی که جایزه های نهال را
    درو کردید! نوش جانتان. مشکل از ماست که یادمان رفته این جشنواره از چه
    مشقاتی عبور کرده و اصلا چرا با این مشقات رو به رو بوده است. انجمن
    سینمای جوان که در جشنواره ی سفارشی خود مانند همه ی سفارشات رایج در این
    مملکت دست رد به سینه ی جوانانی می زند که از الگوی تعریف شده ی این
    جشنواره پیروی نمی کنند حالا جایزه های نهال را درو می کند آن هم زمانی
    که آثار کم بضاعت، به جرئت می گویم کم بزاعت تنها از جنبه بودجه، پشت
    درهای بسته ی نهال مانده اند و حتی امکان نمایش هم پیدا نکرده اند. البته
    که این صحبت تقسیم بندی آثار به دو گروه نیست. بودند آثاری که بدون
    وابسته گی به سیستمی که فیلم ساز سفارش می دهد در جشنواره حضور پیدا
    کردند، خوشبختانه.
    کم تجربه گی و شاید لجاجت و البته بهره جویی شخصی برخی که کاری از دست
    شان بر می آمد منجر به ویرانی خانه ی امید فیلمسازان مستقل شده. اگر
    فیلمساز مستقل واژه ی شبهه انگیزیست به استقلال نهال ارجاعتان می دهم.
    باید فکری برای مقابله با این جریان کرد، جریانی که رسالت اصلی نهال را
    اولویت درجه چندم خود دانسته یا شاید اصلا ندانسته و برق فیلم های سفارشی
    انجمن چشمشان را کور کرده. کاهش تعداد فیلم های بخش مسابقه جفاییست که با
    سنگدلی نسبت به دانشجویان شد و عدم نمایش در بخش خارج مسابقه بستن شمشیر
    از رو. نیاز است که گذشته گانی که به این ریشه ها نزدیک ترند آستین بالا
    بزنند و هرچه تفکر هرز را از پای این نهال ریشه کن کنند.
    لازم است هیات انتخاب و داوری در هر بخشی بداند که داوری نهال فرق دارد.
    پیش از هر افتخار و اسم و رسمی، داور نهال باید دلسوخته باشد، باید بداند
    در دیگر جشنواره ها، کوتاه و بلند، چه می گذرد که اینجا نباید تکرار شود.
    باید در جلسات داوری در هر مرحله ای کسی باشد که این نکته را یادآوری کند
    که مراقب نهال باشید، دبیر یا دوستی دردآشنا.
    نه مسئول و نه اسپانسر، هیچ کس، نهال تنها فرزندان خود را دارد، وقت آن
    رسیده که برای هم دل بسوزانیم. وقت آن رسیده که پشت سرمان نگاهی
    بیاندازیم.
    کم تجربه گی کردیم، لجبازی کردیم یا هرچه تعبیرش کنیم، خطا کردیم.

  3. خالدی گفت:

    با سلام و احترام
    سپاس از متولیان این رسانه که فرصتی فراهم کرده تا عملکرد جشنواره های فیلم کوتاه نقد و مورد بررسی قرار گیرد. اختصاصی کردن جشنواره‌های دانشجویی و دانش‌آموزی موضوعی است که باید به دقت توسط متولیان امر مورد کنکاش قرار بگیرد و در صورت امکان، فضایی منصفانه تر برای قیاس و ارزیابی آثار ایجاد شود؛ اگرچه نباید از نظر دور داشت که میدانهای بزرگ عرصه‌های مناسب تری برای محک زدن فیلم ها هستند و باید در این عرصه ها از هم آموخت و کیفیت تولیدات بعدی را بالاتر برد. از سویی باید گفت نهال، رویش، فجر یا هر فستیوال داخلی و خارجی دیگر به هرحال استانداردهای مشخصی برای پذیرش فیلمها در بخش مسابقه دارند. منصفانه هم نیست که هیئت انتخاب این فستیوالها را به غش کردن سمت آثار تولیدی انجمن سینمای جوان یا هر نهاد دیگری متهم کرد. مسئله آنقدرها پیچیده نیست! انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان بزرگترین مجموعه حال حاضر کشور در زمینه تولید و آموزش فیلمسازی در بیش از هفتاد شهر (با بدبینانه‌ترین حالت ممکن: در بعد کمی) فعالیت میکند. طبیعی است که خروجی این حجم فعالیت در جشنواره ها نسبت به فیلمسازان اصطلاحا “مستقل” بیشتر به چشم بیاید. گو اینکه تقسیم بندی مستقل و غیرمستقل در این حوزه دقیق نیست! هر فیلمسازی بدون استثنا می‌تواند از تجربیات، آموزشها و حمایت‌های انجمن سینمای جوان بهره‌مند باشد و چترحمایتی انجمن به وسعت ایران برای فیلمسازان جوان همیشه گسترده است. دوستانی که اصرار دارند مافیای فیلم کوتاه سدی برای موفقیت فیلمهای اصطلاحا “مستقل” است لطفا توجه بفرمایند: در خبرها آمده بود که تولیدات انجمن در سال گذشته قریب به ۹۰۰ حضور بین‌المللی را تجربه کردند وجوایز ریز و درشت بی شماری هم کسب کردند. آیا این اتفاق هم نتیجه هژمونی انجمن در حوزه فیلم کوتاه است؟ در واقع صحبت از مافیای فیلم کوتاه و اختصاص بودجه های کلان به تولیدات انجمن بسیار دور از واقعیت است. کافیست تحقیق مختصری در این زمینه انجام شود و بودجه فیلمها و سهم مشارکت انجمن استعلام شود.
    به شخصه آرزومندم آثار دانش‌آموزی و دانشجویی و یا هرصنف و تشکل دیگری اختصاصا در ظرف همان تشکل به رقابت منصفانه تری بپردازند و مورد ارزیابی قرار بگیرند و خروجی همه این جشنواره‌ها در رویدادی بزرگتر مجال رقابتی پایاپای تر داشته باشند.

    ——————————————————————————————————————————————————–

    ۲۴ فریم: دوست عزیز منظورتان را از به اصطلاح مستقل متوجه نشدیم. اما منظور ما از مستقل، فیلم‌هایی است که با بودجه‌های شخصی و تهیه‌کننده‌های خصوصی تولید می‌شوند و طبعا شرایط تولید محدودتری دارند نسبت به فیلم‌های کوتاه دولتی (محصولات انجمن). و اینکه انجمن مدت‌هاست پشت همین آمار و ارقام (۹۰۰ حضور …) پنهان شده است و با اینکه از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند، هیچ شفافیتی در مورد نحوه و کیفیت خرج کردن این بودجه در قبال افکار عمومی به خرج نمی‌دهد. بحث انجمن مفصل است و امیدواریم در آینده بیشتر به آن بپردازیم. اما بودجه‌های کلان در مورد برخی از فیلم‌ها نه تنها حقیقت دارد، که متاسفانه در موارد متعددی این بودجه‌ها بر اساس رانت به افراد تعلق گرفته و نه استعدادشان.

    • مهدی گفت:

      منظور از بودجه های کلان چه میزان و به چه فیلم هاییست . لطفا شفاف سازی کنید . متشکرم

      ——————————————————————————————————————
      ۲۴ فریم: امیدواریم این کار را در آینده انجام دهیم. فعلا اما انجمن آماری را به طور رسمی اعلام نکرده است. با این وجود فیلم‌هایی که تهیه‌کننده آن‌ها انجمن بوده مشخص، و هزینه تولید آن‌ها نیز قابل تخمین است. طبق شنیده‌های ما سقف بودجه‌ که انجمن در اختیار برخی از فیلم‌ها قرار داده تا ۳۰ میلیون تومان هستند.

  4. behzad گفت:

    لابد یکی از آن ۹۰۰ حضور بین المللی و جوایز ریز و درشت که فرمودین، فیلمی است ک کپی بودنش به همه اثبات شده،حتی فیلمساز هم به این قضیه اعتراف کرده با این حال نه تنها جایزه ها پس گرفته نشد،نه تنها تذکر کتبی داده نشد تا سایرین به خود بیایند بلکه فیلمساز ورک شاپ هم برگزار کرده در این خصوص که چگونه فیلم کوتاه موفق (کپی فریم به فریم) بسازیم و در عرصه بین المللی آن را به نمایش بگذاریم تا برای انجمن افتخار آفرینی کنیم…
    خروجی انجمن کاملا مشخص است،تولید فیلم های بی محتوا و کپی شده از آثار فیلم ساز های آن سوی آب-اگر میخواهی برای فیلمت بودجه بگیری داستانی برای انجمن تعریف کن که نمونه تصویری آن وجود داشته باشد تا بداند قصد ساخت چه فیلمی را داری آن وقت بودجه سرازیر خواهد شد تا نسخه وطنی اش را تولید کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه