پایان دوران Withoutabox: یادداشتی درباره متوقف شدن فعالیت‌های یکی از سرویس‌های محبوب ارسال فیلم در دنیا

۲۴ فریم – پوریا موسوی: از سال ۲۰۰۰ بود که روند ارسال آثار به جشنواره‌های فیلم به واسطه‌ی ظهور یک سرویس جهانی تغییر شکل داد. Withoutabox سرویسی نام آشناست که بسیاری از فیلمسازان مستقل، عوامل پخش جشنواره‌ای و مدیران جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، سال‌ها از خدمات رایگان و در دوره‌ای پولی آن استفاده می‌کنند. بانک اطلاعاتی جامع در کنار سیستم تایید جشنواره­‌ها باعث گردیده تا این سرویس ارسال در طی این سال‌ها به یکی از محبوب­ترین سرویس‌­ها برای فیلمسازانی تبدیل شود که شرایط و یا تمایل ارسال و پخش فیلم­هایشان از راه‌های سنتی و از طریق پخش­‌کننده­‌ها و عوامل فروش را نداشتند. با خرید IMDB توسط آمازون در سال ۲۰۰۸ ، این سرویس زیر شاخه IMDB نیز رویه‌ای جدید را در خدمت‌ رسانی به جشنواره‌­ها و فیلمسازان پی­ گرفت. رویه‌ای که تکمیل شده­ آن را امروز در حین استفاده آسان از Withoutabox می­بینیم.
جمعه و در آخرین روز کاری هفته­ گذشته، سرویس Withoutabox با ارسال ایمیلی به کاربران خود از تغییراتی اساسی خبر داد. تغییری که همانا پایان کار این سرویس محبوب ارسال فیلم بود. به این ترتیب تاریخ ۱۶ سپتامبر سال آینده آخرین روزی است که کاربران می‌توانند آثار خود را در جشنواره ها ثبت نمایند و این سرویس در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ از دسترس خارج خواهد شد. بالا گرفتن رقابت این سرویس با رقبایی تازه نفس همچون Filmfreeway و همچنین نارضایتی­‌هایی پیرامون این سرویس، مدیران Withoutabox طی قراردادهایی با جشنواره‌­های معتبر و همچنین تلاش در راستای طراحی رابط کاربری جذاب­‌تر، سعی در جبران عقب ماندگی‌های خود در این رقابت داشتند.
به نقل از Indiewire اوایل امسال بود که جشنواره بین­‌المللی فیلم ساندنس، که به صورت اختصاصی Withoutabox را به عنوان پرتال ثبت آثار خود در طی سالیان اخیر معرفی کرده است، طی قراردادی سه ساله با این سرویس نوید ثبات این رویه را می­‌داد که به یک باره در اکتبر امسال این سرویس پایان کار خود تا یک سال دیگر را اعلام نمود.
هنوز بیانیه رسمی و یا خبر موثقی پیرامون این که چرا آمازون و IMDB چنین تصمیمی را اتخاذ کردند و یا آیا سرویس جدیدی را با پایان کار Withoutabox معرفی خواهند کرد در دسترس نیست و این دو مجموعه پاسخی به خبرگزاری­‌ها نداده‌­اند اما چیزی که می­توان حدس زد این است که رشد FilmFreeway به واسطه­ تجربه آسان­تر رابط کاربری خود و نیز سرویس‌­های حمایتی آن، عرصه­ رقابت را برای Withoutabox به تنگ آورده بود.
باید دید آیا سرویس‌­های مشابه و کم طرفدارتر مانند Shortfilmdepot که به صورت اختصاصی پرتال ثبت آثار دو جشنواره محبوب و معتبر کلرمونت و اوبرهاوزن است نیز به زودی زمین رقابت را ترک می­‌کنند؟
بدون شک دستاوردهای جدید در عرصه­ فناوری بر حوزه توزیع و عرضه­ محصولات سینمایی تاثیرگذار است. چنان که ظهور VOD ها و سرویس‌هایی چون Youtube و از آن تخصصی‌­تر، Vimeo نیز عملا بسترهای جدیدی برای این حوزه به وجود آورده‌­اند. همانطور که خود Withoutabox نیز به نوعی پیشگام و برهم ­زننده­ سیستم ارسال سنتی آثار بود. همانطور که تکنولوژی­هایی چون سیستم­‌های مبتنی بر پردازش ابری، تاثیر شگرفی در ظهور سرویس‌­های نامبرده داشت، آیا ساختارهای جدیدی چون بلاکچین و رمز-ارزهای مبتنی بر آن نیز می‌­توانند تاثیرات شگرفی که از آن‌ها انتظار می‌­رود را در عرصه سینما نیز برجای بگذارند؟ برای این امر باید منتظر ارائه و رونمایی از سرویس‌­های جدید در آینده بود.

ترجمه و تنظیم: پوریا موسوی