(بحث با به روز شدن نظرات، ادامه دارد) گفت‌وگو درباره انجمن سینمای جوان: شما می‌توانید از طریق کامنت‌های این پست نظرات‌ خود را در مورد ساختار این نهاد دولتی و پیشنهاد‌های‌تان را در مورد سینمای کوتاه مستقل مطرح کنید

۲۴ فریم: در دو سال گذشته برای به وجود آوردن امکان بحث و ثبت نظرات علاقه‌مندان و اهالی فیلم کوتاه در مورد موضوعات مختلف، پنل‌های گفت‌وگویی را در نظر گرفتیم که همواره مورد توجه مخاطبان سایت قرار گرفتند و برخی از آن‌ها نیز از پربازدیدترین مطالب «۲۴ فریم» بوده‌اند. از این رو تصمیم گرفتیم این بار به سراغ انجمن سینمای جوان برویم و از شما بخواهیم نظرات و پیشنهادهای خود را در مورد این نهاد دولتی و ساز و کار آن بیان کنید. ما در مطالب مختلفی به بررسی و تحلیل ساختار انجمن و تاثیر آن بر سینمای کوتاه ایران پرداخته‌ایم. حتی پیشنهاد گفت‌وگو با مدیران این نهاد را داشته‌ایم تا بتوانیم مطالبات اهالی فیلم کوتاه را در یک بحث چالش‌برانگیز با آن‌ها در میان بگذاریم. هر چند که در نهایت پیشنهاد ما را نپذیرفتند. با وجود این، بحث درباره تاثیرگذاری این نهاد بر سینمای کوتاه همچنان داغ است و بسیاری راه برون رفت از وضعیت فعلی را یک اصلاح ساختاری می‌دانند. حالا و با شفاف شدن میزان بودجه و اعتبارات انجمن و در اختیار داشتن نزدیک ۲۲ میلیارد تومان از بودجه عمومی در یک سال، می‌توان راحت‌تر درباره میزان ثمربخشی آن صحبت کرد و از مدیران‌اش در مورد نحوه عملکردشان پاسخ خواست. حالا که مسئولین انجمن نیز پس از فشار افکار عمومی از لزوم «تغییر» می‌گویند، این پنل می‌تواند نظرات شما را به گوش آن‌ها نیز برساند.

آیا این نهاد باید بودجه عمومی را خرج تولید فیلم‌ کند و یا از آن در جهت گسترش زیرساخت‌های تولیدی و نمایشی بهره ببرد؟

آیا بودجه اختصاص یافته به تولید فیلم‌ها با شایسته‌سالاری بین افراد تقسیم می‌شود؟

آیا یک نهاد دولتی که صراحتا اعلام می‌کند «اهداف و اولویت‌های مشخصی را در مورد موضوع و محتوای آثار تولید شده دنبال می‌کند» می‌تواند مرجع مناسبی برای تعیین و تعریف افراد شایسه باشد؟

حالا که بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های تولید و نمایش فیلم‌های کوتاه در انحصار انجمن است، تکلیف فیلمسازان مستقلی که مطابق با «اهداف و اولویت‌های مشخص انجمن» فیلم نمی‌سازند چیست؟

در دورانی که هزینه ساخت فیلم روز‌ به روز افزایش می‌‌یابد، آیا این انحصار به یک سانسور سیتماتیک و حذف فیلم‌ها و فیلمسازانی که متفاوت با نگاه رسمی می‌اندیشند منجر نخواهد شد؟

مدیریت انجمن برای از بین بردن ناعدالتی در تخصیص بودجه، در سال جدید شوراهای تخصصی تولید استانی را معرفی کرد. آیا این تصمیم می‌تواند از نگاه رانتی و سلیقه‌ای جلوگیری کند و ما بار دیگر شاهد این نباشیم که فیلمسازانی خاص بارها از انجمن بودجه دریافت می‌کنند؟ آن هم با توجه به اینکه معاونت تولید و پشتیبانی انجمن در گفت‌وگویی اعلام کرده که اعضای این شوراها «اهداف انجمن را قبول دارند و در راستای آن گام برمی‌دارند.»

در چنین شرایطی چه پیشنهاد‌های برای سرپا ماندن و قدرت گرفتن سینمای کوتاه مستقل دارید؟ با کامنت‌های خود در این بحث شرکت کنید.

نظر شما !!
  1. هاتف

    ۲۴ فریم چرا دست از سر انجمن بر نمیداری؟ اینا هم مثه بقیه ارگان های دولتی نشستن سر سفره‌ی نفت و دارن تناول می‌کنن. با این حرفا هم چیزی تغییر نمی‌کنه. انجمن یک نهاد دولتیه که از از رانت و فساد فراوان رنج می‌بره. من بعید می‌دونم چاره ای هم براش وجود داشته باشه.

  2. سمیرا *

    کاشکی اینجا نظرات سازنده داده باشه، هممون می‌دونیم انجمن چه سیستم پوسیده‌ای داره و چقد رفیق بازی توش زیاده، اما کسی راه حلی داره؟

  3. Mori

    سوالای خیلی خوبی مطرح کردین، ولی نوشتتون ناخوانا ویرایش شده. کاشکی سوال‌ها رو بولد کنین یا یجوری بنویسین که متن رو راحت تر بشه خوند.

    مشکل اول انجمن نبود شایسته سالاریه، متاسفانه اکثر کارمندان انجمن (من از تهران فقط خبر دارم) جز … کارمندها هستند که طبق متد آزمایش و خطا کار می‌کنند و چون کارشون رو دوس ندارن حتا با همین شیوه‌ی پر خسارت هم نتونستن کار مهمی انجام بدن. همین الان از مسئولین بخش تولید ، آموزش، جشنواره بپرسین پنج دقیقه در مورد روند کاری همین بخش در کشورهای پیشرفته و صاحب سینما حرف بزنند توانایی ندارن. واقعا تاسف به حال جوونای علاقه مند به این مسیر که عمرشون توی این انجمن به هدر می‌ره…

  4. رحمتی

    اگه بخوایم انجمن رو به خودش مقایسه کنیم در چند سال اخیر روند بهبود خوبی داشته، ولی اگه بخوایم به طور کلی به مقایسه بپردازیم، یک سازمان ورشکسته‌ی به درد نخوره، هرجایی دیگه بود تا حالا ده بار درشو تخته کرده بودن…
    اولین پیشنهاد من چاپ ریز مخارج و هزینه‌هاست، همه‌ی شهروندان ایرانی حق دارن بدونن که این ۲۲ میلیارد تومان چطوری خرج میشه و اگه مدیر انجمن هم اگر ریگی به کفشش نباشه باید از این پیشنهاد استقبال کنه.
    واقعا شرم‌آوره که در وضعیتی که فیلمسازها بودجه برای ساخت فیلم ندارن این همه پول خرج جشنواره تهران میشه. ما جشنواره نمی‌خوایم! ما فیلمساز میخوایم… اگه نمیتونین جلوی هزینه‌های جشنواره رو بگیرین جمعش کنین…

  5. یک منتقد

    پیشنهادم اینه که پاسخگوتر باشن، آقای موسوی از کارمندانتون بخواین به تلفن‌ها جواب بدن. وقتی تلفن زنگ می‌زنه معناش اینه که یکی باهاشون کار داره. دست جمعی برای نماز و ناهار و جلسه نرین!!! حداقل یه نفر رو بیرون بذارین که جواب تلفن رو بده. می‌دونم که یه سری نابغه توی اون اتاق جلسات جمع شدین و دارین سینمای کوتاه رو متحول می‌کنین، ولی احترام به ارباب رجوع میگه باید جواب تلفن‌ها داده بشه.

  6. حسین

    کاری به کار انجمن و ماجراهای ندارم. اما من یه چیزی رو متوجه نمی‌شم. این چه نوع مستقل بودنی هست که ادعای سهم از بودجه دولتی داره؟ به نظرم قبل از هر چیز سعی کنید در مواجهه با مفاهیم ساده دچار تناقض گویی نشید. بعد شاید بشه این نسخه پیچیدن‌ها و ادعای مستقل بودنتون رو جدی گرفت. الان بیشتر شبیه کسایی هستین که سهمی بهشون نرسیده و شاکین و به محض اینکه به اون سهم برسید اتفاقا موافق و مدافع سیاست‌های انجمن خواهید شد.
    ——————————————————————————————————
    ۲۴ فریم: دوست عزیز در کجای این متن ادعای سهم‌خواهی دیده می‌شود؟ و اینکه امیدواریم کارنامه کاری‌مان گواه صداقت دیدگاه‌مان باشد.

  7. علیرضا

    ساختار انجمن استعداد سوز هست من از تمام شهر ها خبر ندارم ولی تو قم بعد ۶ ماه آموزش بدون کمک مالی انتظار ساخت فیلم بوجود میاد که باعث دلسردی خیلی ها میشه

  8. رضا

    چه نظری؟ چه گفت و گویی؟؟
    وقتی یه سایت فیلم کوتاه … میکنه و با رئیس انجمن و آرش رصافی مصاحبه میکنه و هرچی دلشون بخواد میگن و میکنن چه فایده داره حرف های ما؟
    تا وقتی رسانه های … و … خور وجود داره عدالت مخفی میشه
    ————————————————————————————————————-

    ۲۴ فریم: اتفاقا همین مصاحبه‌ها هم می‌تواند به پیشرفت بحث کمک کند دوست عزیز. هر چند امیدواریم امکان گفت‌وگوهای چالشی نیز به وجود بیاد. بسیار متاسفیم که به ناچار برخی از کلمات کامنت شما رو حذف کردیم.

  9. حسین

    انگار بحثتان کساد است و قرار هم نیست کامنت‌های که موافق موضعتان نیستند را منتشر کنید. از شاگردان عالیجناب امیر قادری جز این هم انتظار نمی‌ره.
    ——————————————————————————-
    ۲۴ فریم: تا الان که کامنت‌های مخالف به دستمان نرسیده دوست عزیز. هر چند امیدواریم موافقان انجمن نیز در این بحث شرکت کنند.

  10. علی از شیراز

    چقدر بعضی کامنتا خنده داره . هیچ کس یه جواب منطقی نداد و از بغض و کینه ای که درشون هست میشه حدس زد یه عده فیلمساز ناموفق و متوقع هستند که ناراضی اند چرا بودجه مفت نگرفتند . من فیلمسازای مستقلی دیدم که با ۵۰۰ هزار تومن پول خودشون فیلمی ساختند که موفق بوده و البته فیلمساز داریم ۵۰ میلیون خرج کار کوتاه کرده و شکست خورده همه جا . اول یاد بگیریم سینما رو برا لذتش دوست داشته باشیم و سعی کنیم اگر محدودیت داریم خلاقیت به خرج بدیم . این عقیده غلط که فلان کس رانت گرفته حالا چرا من رانت نگرفتم مشکلی هست که همه جای کشور دیده میشه متاسفانه . البته نقد به این سیستم دولتی و انتخاباش میتونه وارد باشه اما در نظر بگیرید که این سیستم به هر حال دولتیه و دلیلی وجود نداره یه سیستم پول بده که فیلمی که مورد نظرش نیست ساخته بشه البته این نقد وارد هست که به خاطر اسم این نهاد هم که شده ” انجمن سینمای جوانان ایران ” ملاک انتخاب ها باید فرم و تجربه در سینما باشه نه مضمون ( هر چند اکثر اعتراضات از کسانی هست که فیلمنامه های مزخرف نوشتند و فکر کردن شاهکاره ) . مسئله بعدی به نظرم بخش آموزش انجمن اهمیت بیشتری از بخش تولیدش داره و باید تمرکز بیشتری بهش بشه حتی طول مدت دوره بیشتر بشه و یا تبدیل بشه به یک دانشگاه سینمایی . در کل انجمن تنها جایی هست که توو یه شهرستان که صدها کیلومتر از تهران فاصله داره میشه اندکی اموزش دید و به بهانه سینما دور هم جمع شد و تجربه کرد

  11. یامین

    بحث خیلی خوبیه. به نظرم قبل از ارائه راهکار باید تمام هزینه‌های انجمن به صورت شفاف به اطلاع عموم مردم برسه. مدیران می‌توانند به راحتی اینکار بکنن. گردش آزاد اطلاعات به راحتی به همه اجازه میده که در مورد اسامی و احتمال وجود رانت و هرچیز دیگه ای به داوری بنشینند. به نظر من همچنان پارتی بازی به شایسته سالاری ارجحیت داره، این رو از اسامی که پای ثابت بودجه‌های تولید هستند میشه دید. گویا آیه نازل شده که ۵-۶ نفر اسم خاص هر ساله هزینه‌ی ساخت فیلم های بی کیفیتشان را از انجمن تامین کنند. همین پارتی بازی در چیدن داوران هم متاسفانه دیده می‌شود. امیدوارم رسانه‌ها به جای بازی کردن نقش روابط عمومی انجمن به تذکرهایشان این ناراستی ها را درست کنند.

  12. مرتضا

    تمام فاندهای دولتی معیارهای مشخصی برای سرمایه‌گزاری در فیلم کوتاه دارند. اما تفاوت بزرگ انجمن سینمای جوان این است که معیارهایش را اعلام نمی‌کند بنابراین نمی‌توان آنها را مورد بررسی و بازخواست قرار داد. همین الان به صفحه فاند BFI (مهمترین فاند بریتانیا) بروید. ریز معیارهایشان برای انتخاب فیلم را نوشته اند و شما می‌دانید با چه مجموعه‌ای طرف هستید و معیارهای این مجموعه چیست. در انجمن تنها ادای برنامه داشتن را در می‌اورند اما هیچ برنامه‌ای خاصی وجود ندارد متاسفانه.

  13. AhmadReza

    کاش یک بار یکی از این مدیران نیم ساعت وقت بگذارد و این معیارها را به صورت مکتوب بنویسد که ما هم بفهمیم در سرشان چه می‌گذرد.

  14. مصطفی رهبر

    به نظر من هزینه‌های جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران باعث میشه هرسال نزدیک به ۵۰ تا فیلم کمتر تولید بشه و همین اتفاق به فیلمسازهایی که جا می‌مونن به شدت آسیب می‌زنه و بحث و جدل رو زیاد می‌کنه. سوال بعدیه که باید جواب داده بشه این هست که چرا ترکیب شورای انتخاب آثار برای تولید همیشه ثابته و در نهایت شهرهاشون جا به جا می‌شه.

    من در بین کامنت هایی هم که خوندم خیلی با بحث شفاف‌سازی موافق بودم، مثل همه جای دو دنیا ما حق داریم بدونیم دقیقا در هر موردی چه میزان پول و به تصمیم چه کسی هزینه شده! به نظرتون درخواست زیادیه؟

  15. اصلانی

    فکر نمی کنم مدیریت این مبلغ (۲۲ میلیارد تومان)کار دشوار و پیچیده ای باشه.
    مگه تو هر استان چند فیلمساز شناخته شده(نو پا) هست که بشه به فیلمش از این بودجه مبلغی رو اختصاص داد.

    نکته بعدی حرفی است که انجمن میزنه: میگه این بودجه باید صرف ساخت فیلم ها با موضوعاتی بشوند که اولویت ماست.

    با این حساب چند نفر حاضر هستند با دریافت هزینه های ساخت،فیلمی را بسازند(بخوانید موجودی را بوجود بیاورند که علاقه ای بهش ندارند) که حاصل تفکرات و دغدغه های جهان فکری شان نیست؟
    برای همین نتیجه اش این می شود که مشخص نیست این رقم بزرگ صرف چه کسی و چه چیزی می شود و کیفیت پایین آثاری که با حمایت انجمن تولید شده اند.

  16. یاسر مددی

    من فکر میکنم مشکل اول انجمن عدم شفافیت (مالی و استراتژی) در تمام حوزه هاست.
    مشکل دوم هم روابط عمومی افتضاح انجمن هست.

  17. حسین

    خوب ۲۴ گرامی پیشنهاد خودتون چیه؟ آیا ایده‌ی خاصی برای بهبود اوضاع دارید؟
    ——————————————–
    ۲۴ فریم: پیشنهاد ما این است که بودجه عمومی انجمن، صرف زیر ساخت‌های تولیدی و نمایشی شود. تجربه نشان داده که هر وقت دولت به طور مستقیم وارد تولید شد، حاصل چیزی جز رانت و تنبل بار آمدن فیلمسازها و بی‌خاصیت و بی‌هویت شدن فیلم‌ها نبوده است. از سوی دیگر از بین رفتن انحصار جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز می‌تواند کمک بزرگی به دیده شدن طیف‌های مختلف فیلم‌ها بکند. کمبود جشنواره‌های مستقل باعث شده که عملا عده‌ای خاص تصمیم بگیرند که چه فیلم‌هایی دیده شوند.

  18. یوسف کارگر

    به نظرم انجمن داره تمام تلاش شو برای فیلم کوتاه می کن یه خورده واقع بین باشیم دوستان ۲۴ فریم

    • ناظر

      برای شما بله تمام تلاشش را کرد آقای کارگر. ۳ بودجه برای ۳ فیلم دزدی. بحث سر همین است چرا امسال شماها باید ۳تا۳تا بودجه بگیرند؟ البته شما فقط یک نمونه ساده هستنید. امسال شما در بدنه انجمن که با بودجه بیت المال دارند فیلم میسازند و هستند کسانی که بعد یک عمر حتی یک بودجه ساده هم برای ساخت به آنها نرسیده است

  19. پیشنهاد

    پیشنهاد من اینه که هر استان جشنواره ی فیلم کوتاه خودش رو داشته باشه، چه در سطح ملی و چه در سطح استانی، واقعا به جشنواره ی نهال نگاه کنید، جشنواره با این کیفیت بالا با بودجه ی ۱۰۰ میلیونی برگزار می‌شه، مطمئنم با یک پنجم بودجه ی انجمن میشه جشنواره ای بسیار بهتر از فیلم کوتاه تهران برگزار کرد. یعنی واقعا انقدر سخته انتخاب یک شهر برای برگزاری جشنواره های استانی خوب؟
    برای مثال شهر چابهار به راحتی میتونه یک جشنواره در حد و اندازه ی جشنواره ی تهران برای استان سیستان و بلوچستان راه بندازه… با افزایش جشنواره های مستقل این فشار از روی انجمن و جشنواره ی فیلم کوتاه برداشته میشه و به یک بازی برد برد می رسیم…

  20. علیرضا

    به نظرم بخش‌های دیگه‌ی انجمن دارن پولی رو که باید صرف ساخت فیلم بشه میخورن، مخصوصا کارمندهای الکی بخش آموزش و خود جشنواره ی فیلم کوتاه تهران که با کیفیت بسیار نازلی هر سال برگزار میشه…

  21. farzad

    کاش ۲۴ به جای این حرفا چهارتا نقد درست و حسابی چاپ کنه و الکی انرژی نذاره روی این مباحث.

  22. رضا

    اشکال اصلی انجمن سینمای جوان محفلی اداره شدن اونه. ببینید آدم هایی رو که برای تدریس در دفاتر آموزش گذاشتن، سالها ست همون ها هستن. یک نهاد عریض و طویل که توسط ده دوازده تا اسم اداره می شه و هیچ تفکر جدیدی بهش تزریق نمی کنن. فیلمنامه هایی که هر ساله داره بهشون پول پرداخت می شه برای ساخته شدن از چه کیفیت های نازلی برخوردارن. هیچ کس نیست اونجا که متوجه باشه شوراهای تولید باید تشکیل بشه از متخصصین فیلمنامه و نه یه تعداد کارگردان فیلم کوتاه ساز که اکثرا هم هیچ کارنامه به دردبخوری ندارن.