en
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - ۵ توصیه برای کمک به طراحی استوری‌بوردهایی فوق‌العاده

۲۴ فریم – سرویس آموزش: هر کارگردان خوبی سعی می‌کند پیش از شروع فیلم‌برداری یک بار به طور دقیق و با جزئیات فیلم‌ را در ذهن خود بسازد و تصمیم‌های مشخصی درباره‌ی قاب‌بندی‌ها، ترکیب‌بندی‌ها، زوایای دوربین و سایر نکات فنی داشته باشد. اما او تنها فرد حاضر در صحنه‌ی فیلم‌سازی نیست؛ افراد دیگری هم آن‌جا حاضر خواهند بود تا تلاش کنند ذهنیت کارگردان به بار بنشیند. اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر میان تصورات کارگردان از شکل نهایی و فیلم و تصورات عوامل تفاوت‌های اساسی وجود داشته باشد؟ مسلم است که نتیجه فاجعه‌بار خواهد شد. از این رو داشتن راهکاری برای پیشگیری از اتلاف وقت و سردرگمی در صحنه بسیار ضروری به نظر می‌رسد. یکی از این راهکارهای مهم طراحی استوری‌بوردهایی‌ست که با جزئیات به صحنه‌های فیلم بپردازد. در ویدئو-مقاله‌ی این هفته از سرویس آموزش ۲۴ فریم، به ۵ نکته برای طراحی استوری‌بوردهایی مؤثر و فوق‌العاده اشاره شده است.

فرقی نمی‌کند که برای چه نوع پروژه‌ای آماده می‌شوید؛ استوری‌بورد در هر پروژه‌ای می‌تواند ابزاری مهم و کارآمد به حساب بیاید.

خُب، پس یک فیلمنامه‌ی فوق‌العاده دارید و گروه‌تان را هم جمع کرده‌اید و مشغول آماده شدن برای فیلم‌برداری هستید. چه کاری می‌توانید انجام دهید تا هم به عوامل کمک کنید به تصویری که در ذهن دارید برسند و هم کمک کنید روند تولید کارتان راحت‌تر پیش برود؟

راهکار مناسب گامی ساده، ولی حیاتی، در مرحله‌ی پیش‌تولید است که به آن می‌گویند «طراحی استوری‌بورد». به طور معمول، استوری‌بورد شامل طرح‌های ساده از کلیدی‌ترین تصاویر پروژه‌ی شما می‌شود و قاب‌بندی، حرکت بازیگران نسبت به دوربین، حرکات دوربین و توضیحات کوتاه را دربرمی‌گیرد.

این روند با نام پری‌ویز (Pre-vis)، یا پری‌ویژوآلیزِیشِن (previsualization)/تصویرسازی ابتدایی، هم شناخته می‌شود و ممکن است پویانمایی‌های قدری پیچیده‌تر را هم شامل شود که به شکلی کُلّی نمایان‌گر حرکت بازیگران و نحوه‌ی فیلم‌برداری از آن‌ها هم باشد. این نوع تصویرسازی برای فیلم‌برداری سکانس‌های پُرهزینه و پیچیده که باید همه چیز از قبل درمورد آن‌ها برنامه‌ریزی شده باشد، بی‌اندازه ارزشمند است.

در این باره به چند نکته‌ی اصلی می‌توان اشاره کرد:

۱. یادتان باشد که تمرکزتان بر داستان باشد.

حتّا اگر مشغول کار بر روی فیلمی هنری و تجربی و یا فیلمی مستند هستید، فکر کردن به پروژه در قالب کشمکش و شخصیّت‌ها احتمالاً به شما کمک می‌کند. می‌توانید این نوع تفکّر را به روند طراحی استوری‌بوردهای‌تان هم انتقال دهید.

یادتان باشد که این نکته‌ها را در نظر بگیرید که داستان‌تان درباره‌ی چه کسی است، مکان و زمان وقوع داستان کدام است و لحن و ظاهر فیلم‌تان چگونه است.

اگر فیلم‌نامه‌ای دارید، مرورش کنید. یادداشت بردارید. فهرست نماها را بنویسید. استوری‌بورد مهم‌ترین و پیچیده‌ترین پلان‌های‌تان را بکِشید. در نهایت حتّا خودِ روند اندیشیدن به این اجزا هم برای‌تان مفید است.

۲- لزومی ندارد شاهکار هنری خلق کنید.

همه که نقّاش نیستند، همه‌ی گروه‌های فیلم‌برداری هم توان این را ندارند که برای سرِ کار آمدن یک طراح حرفه‌ای استوری‌بورد هزینه کنند.

اگر دیدید خودتان مجبورید برای پروژه‌تان استوری‌بورد بکِشید، یادتان باشد که نیاز نیست زمان و توان زیادی صرف طراحی بی‌نقص استوری‌بوردتان کنید. لازم نیست استوری‌بوردهای‌تان شاهکارهایی کوچک باشند.

تا وقتی که بتوانید فکرهای‌تان را به خوبی انتقال دهید، آدمک‌ها و اَشکال ساده هم به خوبی به کارتان می‌آیند!

اگر نیاز شد، می‌توانید علائم و اختصارات یا کُدهای رنگی برای نشان دادن شخصیّت‌ها و مکان‌های مختلف در نظر بگیرید. نکته‌ی مهم این است که شما و اعضای گروه‌تان بتوانید موقع کار و سرِ فیلم‌برداری به استوری‌بوردها رجوع کنید.

۳- استوری‌بوردهایی دقیق طراحی کنید.

هرچند خودِ میزان استعداد در نقّاشی‌ها اهمیّتی ندارد، محتوای نقّاشی‌ها مهم هستند!

اگر می‌خواهید یک صحنه‌ی دونفره را که شامل نماهای مختلفی می‌شود (مثلاً: نمای خیلی بسته (Extreme close-up)، نماهای زاویه‌دار (Canted angles)، نمای هوایی (Bird-eye shot)،  نمای نقطه‌نظر (POV shot) و غیره) طراحی کنید، یک طرح از دو آدمک ساده که کنار هم ایستاده‌اند کفایت نمی‌کند.

اطمینان حاصل کنید که برای طراحی درست زوایا و حرکات دوربین به قدر کافی زمان می‌گذارید. اگر فکر می‌کنید طرحی به اندازه‌ی کافی گویا نیست، برای توضیح دقیق‌تر حاشیه‌نویسی کنید.

همه‌ی اطّلاعات مربوط به تصویر را که فکر می‌کنید عوامل‌تان لازم است بدانند تا صحنه و دوربین را آماده کنند و به همان نمایی برسند که شما در نظر دارید، بنویسید.

۴- هر آنچه بین دو نما می‌آید را هم در نظر بگیرید.

جدا از امکان طرح‌ریزی برای زوایه، حرکات و ترکیب‌بندی در استوری‌بورد، می‌توان از آن به عنوان ابزاری فوق‌العاده استفاده کرد تا کمک کند ببینید چه‌طور نماها به هم متّصل می‌شوند.

آیا لازم است حرکت دوربین بین دو نمای متفاوت ادامه پیدا کند؟ حرکت بازیگران نسبت به دوربین درست است؟ آیا حواس‌مان به تمام شخصیّت‌ها، حتّا اگر بیرون از قاب هستند، هست؟

همان‌طور که در ویدئو خواهید دید، با این‌که استوری‌بورد را دوبعدی طراحی می‌کنید، باز هم باید سه‌بُعدی به همه چیز فکر کنید. داشتن عکس از لوکیشن‌ها می‌تواند در طراحی در فضای سه‌بعدی به شما کمک کند.

۵- استوری‌بوردهای‌تان را در دسترس بگذارید.

ممکن است این توصیه ساده به نظر برسد، ولی یادتان باشد که استوری‌بوردهای‌تان را با خودتان بیاورید سرِ صحنه!

استوری‌بوردها را بگذارید کنار فیلمنامه تا بتوانید به آن طرح‌های پیچیده که زمان پیش‌تولید بهشان فکر کرده‌اید رجوع کنید.

یک نسخه از استوری‌بوردهایی را که آماده کرده‌اید به هر کدام از اعضای گروه بدهید تا همه تصویر مشترکی از کار داشته باشند. نمی‌خواهید که هر کس در لحظه برای خودش کاری بکند! پخش کردن استوری‌بورد بین عوامل باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

حالا نوبت چیست؟ طراحی استوری‌بورد!

می‌توانید نمونه‌هایی از استوری‌بوردهایی که خودِ فیلم‌سازان آن‌ها را کشیده‌اند پیدا کنید و آن‌ها را ببینید. به استوری‌بوردهای کوروساوا هم نگاه بیندازید و ازشان الهام بگیرید- طراحی‌های‌اش زیبا هستند. آن‌وقت می‌توانید بفهمید که طراحی استوری‌بورد برای یک فیلم‌ساز امروزی به چه شکل است.

در ویدئوی این هفته، مایک ویلِم (Mike Wilhelm)، از اعضای کانال یوتیوب ویدئومِیکِر (Videomaker)، چند توصیه‌ی فوق‌العاده و اساسی برای طراحی استوری‌بوردهایی عالی دارد. این ویدئو-مقاله را با ترجمه و زیرنویس اختصاصی گروه سرویس آموزش ۲۴ فریم ببینیم.

ترجمه‌ی متن و ویدئو: نگار عباس‌پور

زیرنویس و گرافیک: مصطفی خانی‌پور

۵ توصیه برای کمک به طراحی استوری‌بوردهایی فوق‌العاده

  1. فاطمه گفت:

    عالی بود. واقعا ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه