لزوم وجود قوانین کنترل‌کننده در سینمای کوتاه: نامه یک فیلمساز در اعتراض به کپی‌برداری از فیلم‌ کوتاه‌اش + توضیحات ۲۴ فریم درباره این اتفاق

۲۴ فریم: در روزهای گذشته مشخص شدن کپی‌برداری یک فیلمساز کوتاه ایرانی از فیلم‌های خارجی، حواشی بسیاری را به وجود آورد. همان موقع عنوان کردیم که سینمای کوتاه ما نیازمند قوانین کنترل‌کننده‌ای است که از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کند. انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) نیز در بیانیه‌ای که خرداد ماه درباره همین موضوع منتشر کرد، این وعده را داد که برای پیشگیری از اتفاقات مشابه به دنبال صدور و اعطای پروانه مالکیت به فیلمسازان باشد. قانونی که وجودش ضروری به نظر می‌رسد. چون به تازگی نیز یک فیلمساز کوتاه ادعا کرده که فیلم‌اش توسط فیلم‌نامه‌نویس‌اش مورد سرقت هنری قرار گرفته است. در ادامه نامه اعتراضی او را نسبت به این اتفاق می‌خوانید. نکات قابل توجه این‌جاست که توماج دانش بهزادی در هر دوی این فیلم‌ها بازی کرده و بر اساس شنیده‌های «۲۴ فریم»، فیلم دوم نیز در جشنواره ونیز پذیرفته شده است. البته این جشنواره هنوز به طور رسمی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف امسال‌اش را اعلام نکرده است. فعلا نه انجمن فیلم کوتاه و نه انجمن جوانان سینمای ایران، نسبت به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند. اما هر دو نسخه‌ی فیلم پاگرد به تصمیم هییت مدیره‌ ایسفا تا مشخص شدن مسائل حقوقی آن‌ها از جشن نهم فیلم کوتاه کنار گذاشته شدند. پیش از این پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نهال نیز هر دو نسخه‌ فیلم را از جشنواره کنار گذاشته بود. در ضمن «۲۴ فریم» آماده است هر گونه توضیح احتمالی فردی که از او در این نامه نامبرده شده را منتشر کند.

شما نیز نظراتتان را در این باره با ما در میان بگذارید.

نامه امیر مهدی صادقی در اعتراض به کپی‌برداری از فیلم‌ کوتاه‌اش:

سه سال پیش به پیشنهاد جشنواره‌ای با موضوع اعتیاد در استان البرز فیلمنامه‌ای کوتاه برای تولید نوشتم. فیلمنامه‌ با نام «پاگرد» ماجرای زنی است که دادگاه حضانت فرزندش را از او گرفته است و در آستانه جدایی از پسر 7ساله‌اش با وابسته کردن کودک به تریاک از طریق شیر سعی در حفظ و نگهداری او و وابسته کردن فرزند به خود را دارد.
پس از مدتی با شخصی به نام «محسن بنی هاشمی» آشنا شدم که ابراز تمایل کرد فیلمنامه را برایم بازنویسی کند. در نهایت فیلمنامه «پاگرد» با ایده و طرح اولیه من توسط ایشان بازنویسی شد و فیلمنامه نهایی را به انجمن سینمای جوانان برای تولید دادم و با موافقت انجمن فیلم کوتاه «پاگرد» براساس همان فیلمنامه تولید شد.
در مرحله تدوین به دلیل اشکالات فنی در صدا، پروژه نهایی با فاصله‌ای یک ساله آماده نمایش شد. اما درست زمانی که در حال ثبت نام فیلم در جشنواره‌ها بودم متوجه شدم که «محسن بنی هاشمی» فیلمنامه‌ام را مجددا ساخته و او هم مشغول ثبت نام فیلم در جشنواره‌هاست!
پس از اعتراض به ایشان متوجه شدم فیلمنامه‌ام را به اسم خودش در همان زمان تولید فیلمم در بانک فیلمنامه خانه سینما ثبت و مجددا آن را تولید کرده. حالا دو فیلم با فیلمنامه مشترک به اسم «پاگرد» وجود دارد و به دلیل اعتماد من به ایشان و اینکه قراردادی فی مابین نبوده؛ ایشان در عملی غیراخلاقی دست به سرقت هنری زده است.

فیلم کوتاه «پاگرد» با طرح وایده و فیلمنامه اولیه من با صرف 2 سال انرژی و هزینه ساخته شده و درست زمانی که می‌توانستم نتیجه زحماتم را ببینم با چنین بی‌اخلاقی مواجه شدم. متاسفانه از این دست بی‌اخلاقی‌ها در سینما کم نبوده اما امیدوارم مسئولین و رسانه‌ها در این گونه مسائل پی گیرانه برخورد کنند تا همگی با هم بتوانیم یک جایی این بی اخلاقی‌ها را به پایان برسانیم.

نظر شما !!
  1. سپهر

    ای واای. تا آبروی فیلم کوتاه رو به صورت جدی در سطح جهان نبرن گویا ول نمی کنن فیلمسازای عجول فیلم کوتاه. آقا مگه قوانین مالکیت انقدر پیچیده هستن؟ انجمن سینمای جوانان متاسفانه ۱۰ میلیون پول بیت المال رو میده دست ملت و اسم خودش رو میذاره تهیه کننده!! وقتی فیلم اول تهیه کنندش انجمن بوده چجوری اجازه داده شده فیلم دوم اصن ساخته بشه؟؟؟

  2. امید رحمانی

    دوستانی که دو ماه پیش پدر یوسف کارگر رو در آوردن که باید از تهیه کننده اجازه میگرفت نه فیلمنامه نویس و چون از تهیه کننده اجازه نگرفته باید آبروش رو ببریم!! الان این آقای بنی هاشمی از تهیه کننده اجازه گرفته؟؟ یعنی رفته از انجمن سینمای جوان مجوز گرفته که فیلمی رو که تهیه کردین میخوام دوباره بسازم؟

    • مراد

      دوست عزیز بنظرم باید حرف هر دو طرف رو شنید. اینطور که بنده شنیدم کارگردان فیلم اول برعکس چیزی که در این بیانیه گفته شده از ثبت فیلم نامه توسط کارگردان فیلم دوم بی خبر نبوده و حتی این مسله هم بوده که هرچقدر در طی اون یکسال پیگیری توسط آقای بنی هاشمی انجام شده درباره فیلم جناب صادقی ایشون گفتن هنوز فیلمی درکار نیست و… اینا همه شنیده های ماست و بنظرم باید صحبت دو طرف رو شنید. این بیانیه هنوز چیز اونقدر قابل قضاوتی نیست مثل ماجرای آقای کارگر

  3. میترا

    احتمالا ماجرا خیلی پیچیده تر از این حرفا باشه و باید حرف هر دو طرف رو شنید، کاش آقای بنی هاشمی هم جوابیه ای بفرستن. این وسط خنده دارترین ماجرا برای من حضور توماج دانش بهزادی در هر دو فیلمه!! یعنی ما یک مرحله از وضعیت آقای کارگر هم بالاتر رفتیم و به فناوری بازسازی فیلم ها با بازیگر مشترک دست پیدا کردیم…..

    • صحرا

      بنظرم فعلا بخاطر جشنواره به نفعشون نیست در این مورد صحبت کنند که مبادا صحبتها به گوشی که نباید برسه

  4. سروناز شریفی

    مرسی ۲۴ فریم برای پوشش این خبرها، وظیفه‌ی رسانه همینه. بقیه جاها در حد روابط عمومی وارد عمل می‌شوند!!!

  5. رامتین حداد

    توووومااااج!!!
    چراااا؟
    اگه نکنین تو رو خدا 🙁

  6. لعیا ...

    این اوج هنرنمای آقای بازیگر نبوده، قرار بود گلنوش قهرمانی نقش زن را در فیلم دوم بازی کنند که دو روز قبل از فیلم برداری آقای بازیگر به کارگردان زنگ می‌زنند و تهدید می‌کنند که تنها به شرطی حاضر می‌شوند در فیلم دوم بازی کنند که همسر خودشان نقش زن را بازی کند، کارگردان نیز که چاره ای ندارد مجبور می‌شود بازیگر قبلی رو دو روز!! قبل از فیلم برداری به بهانه ی تهدید آقای بازیگر کنار بگذارد!

  7. اسد

    میراث یوسف

  8. صالحی

    تهیه کننده ی فیلم اول انجمن سینمای جوان بوده، آیا کسی از واکنش انجمن خبر داره؟

  9. دینا

    به نظرم به عنوان یک رسانه وظیفه شما مطرح کردن این خبرها به صورت عمومی، آن هم زمانی که افراد مربوطه صاحب اعتبار در سینما هستند، نیست! این دعاوی غالبا در سینمای بلند هم اتفاق میافتد، اما کسی از آن مطلع نمی شود و به صورت درون گروهی در خانه سینما بین طرفین مطرح شده و طرفین به توافق می رسند. فضایی که شما درصدد ایجاد آن هستید _هرچند اگر با نیت مثبت_ وضعیت کپی برداری و سرقت های این چنینی را نه تنها بهبود نمی بخشد بلکه به خصومت ها دامن زده و فیلمسازان را از یک فضای رقابتی وارد میدان جنگی می کند که تنها هدف آن چیزی جز بی اعتبار ساختن عده ای با هدف شخصی نیست. اجازه دهید فیلمسازان خودشان مشکلات خود را در صنف حل کنند و یک طرفه به جانب قاضی نرویم!

    —————————————————————–

    ۲۴ فریم: دوست عزیز در مورد دو فیلم اول یوسف کارگر هم اگر رسانه‌ها برای مصلحت‌اندیشی سکوت نمی‌کردند، کار به فیلم سوم و جشنواره بوسان نمی‌کشید! نظر ما این است که در چنین مواردی، شفافیت بیشتر به ماجرا کمک خواهد کرد.

    • behzad

      دینا \\ کاملا با نظر شما مخالفم،بالاخره باید یک رسانه مختص خود فیلم ساز های کوتاه باشد که بعنوان صدای ان ها به برخی مسائل از جمله همین تخلفات رسیدگی کند یا خیر؟ قطعا این مسائل از طریق صنف و درون سازمانی حل خواهد شد اما دیگر فیلمسازان باید در جریان این موضوعات قرار بگیرند که قطعا صنف مربوطه نمی اید اخبار را شرح دهد،بلکه یک رسانه مستقل باید این وظیفه را بر عهده بگیرد تا اطلاع رسانی کند،باشد که سایرین به خود بیایند و دیگر شاهد بروز چنین مسائل غیر حرفه ای نباشیم.

    • دینا

      افشای اخبار مربوط به اختلاس، قتل، آدم ربایی و … و گذاشتن مجازات هایی مثل اعدام، زندان، شلاق و … هیچ وقت نتوانسته است جلوی ارتکاب دوباره به جرم را بگیرد. به نظرم در مورد فرهنگ بهتر است اندکی محتاطانه تر عمل کنید. فراموش نکنیم که این خودمان بودیم که رسانه های بین المللی را با خبر کردیم! حالا هم با انتشار این خبر جدید به رسانه های بین المللی فقط به اعتماد جشنواره های خارجی به فیلم های ایرانی آسیب می زنیم. حقوق مربوط به یک فیلم متعلق به اشخاص حقوقی و حقیقی آن است، و ما هیچ وظیفه ای در مقابل آن نداریم!

      • behzad

        افشا نکردن این اخبار(اختلاس و …) به خودی خود،جرم است.
        هیچ وقت نتوانسته جلوی ارتکاب به جرم را بگیرد چون همیشه انکار شده که جرمی صورت گرفته است. همیشه خواسته اند در درون خودشان مشکل را حل کنند،اما وای به روزی که بگندد نمک.
        وقتی هیچ رسانه ای نباشد که این اخبار را منتشر کند،اگه فردا روزی در شهری دیگر نمونه این اتفاقات برای من فیلمساز رخ بده،دست من به کجا بنده؟ وجود رسانه و انتشار این قبیل اخبار باعث میشه تا خیلی ها حواسشون باشه مرتکب این قبیل شینطنت ها نشوند.

      • کامیار

        گرفتی ما رو؟؟؟ ولموووون کن بابا!!!

  10. تهرانی

    قابل توجه آقای تیرانی رییس!

    ایشون تو بیانیه گفتن چرا قضیه یوسف علنی کردین و ما خودمون تو خودمون حل می کنیم
    فساد اگه جلوش گرفته نشه و برخورد قاطع نکنه رشد میکنه

    جالب اینجاست که بازهم یه طرف قضیه انجمن سینمای جوان

  11. ساعد

    این ماجرا دو ساله که هر دو فیلمساز رو درگیر کرده و هیچکدوم هم به تا الان به نتیجه نرسیدن. تا الان که کار به نوشتن نامه ی سرگشاده از طرف فیلمساز اول به رسانه ها کشیده. کاشکی واقعا دست به دست هم بدیم و با نوشتن قوانین درست جلوی این اتفاق هارو بگیریم.
    در ضمن میخواستم از بیست و چهار فریم هم تشکر کنم که بدون وابستگی به گروهی همه اتفاقات رو بازتاب میده.

  12. kazem

    دوستان حقیقت داره که جشنواره بوسان جایزه ی اقای کارگر رو پس گرفتن؟ مثل اینکه به ایشون اعلام شده مبلغ جایزه رو برای ایشان واریز نخواهند کرد…

  13. حمیدرضا ف

    این سیاست بین خودمون حلش کنیم خیلی حرف قشنگیه، ولی وقتی یه فیلمساز ظرف پنج سال سه تا فیلم کپی میسازه و دو تا فیلمساز دیگه دوسال درگیر ماجرای حقوقیشون هستن و اخر سر اولی مجبور به نامه ی سرگشاده نوشتن میشه و فیلم دومی سر از ونیز در میاره و ما در استانه ی ابروریزی جدید قرار میگیریم میشه به من بگید ما دقیقا چی رو داریم بین خودمون حل میکنیم؟؟ آیا واقعا تلاشی برای بین خودمون حل کردن میشه؟؟ یا فقط دارم برای ماله کشیدن از سیاست بین خودمون حلش کنیم استفاده میکنیم؟!!!

  14. ثمین

    عجب داستانی شد ماجرای فیلم پاگرد. متاسفانه فیلم آقای صادقی به دلیل پاک شدن صداهای فیلم … و البته نداشتن بک آپ صدا شش ماه با وقفه مواجه شد… همین موضوع آقای بنی هاشمی رو به این نتیجه رسوند که فیلم پاگرد هیچ وقت ساخته نخواهد شد و بهتر است خودشان آستین بالا بزنند و فیلمنامه شان را بسازند که منجر به این اتفاقات ناخوشایند شد…

  15. سارا کشفی زاده

    دوستان جوان فیلم کوتاهی گویا در مورد دزدی هنری دارن گوی سبقت رو از هم می ربایند، واقعا مسئولین صنف و انجمن فیلم کوتاه باید در این مورد پاسخگو باشند، و اگر ماجرای ونیز جدی هست هر چه سریع تر بهشون ایمیل زده بشه و جلوی اکران فیلم گرفته بشه

  16. behzad

    معتقدم همینطور که دانشجوهای پزشکی و یا وکلا سوگند یاد می کنند،برای سینماگر ها هم باید سوگند نامه نوشت تا سوگند یاد کنند که دامن پاک هنر را با کپی،سرقت،توهین و … لکه دار نکنند.

    خیلی دردناکه شنیدن اینکه فلان فیلم کپیه،فلان فیلم داستانش سرقتیه و این صحبت ها،بخدا هنر جایی نیست که عده ای با این نوع گرایشات و تخلفات درش فعالیت کنند.

  17. سالار سعیدی

    پس تکلیف تهیه کننده چی میشه؟ مگه انجمن سینمای جوان تهیه کننده ی پاگرد اول نبوده؟ مگه تهیه کننده مالک رایت فیلمنامه نیست؟ پس چطور فیلمنامه نویس رفته پاگرد دو رو ساخته؟
    یه لحظه فک کنید هر فیلمنامه نویسی که فیلمنامشو ثبت کرده تصمیم بگیره فیلم ساخته شده رو به نام خودش بازسازی کنه!!!
    مورد جالب تر ماجرا آقای دانش بهزادی هستند! من شخصا توان تحلیل کاری رو که کردن ندارم!!

  18. حسنگ

    این کلمه ی محصول انجمن سینمای جوان بار حقوقیش چیه؟ کسی میتونه راهنمایی کنه؟

  19. مجتبی ریگی

    واقعا این اتفاقات ناراحت کننده هستند. کاشکی ایسفا نظر خودش رو به عنوان داور شفاف اعلام کنه. بسه انقدر مسایل رو بین خودتون حل کردین. اینم نتیجش… شفاف باشین، ما فیلمساز کوتاهیم و شهروند ایران هم هستیم، نامحرم نیستیم…

  20. نیما عادل

    کسی از مدیران انجمن یا مسئولین ایسفا توان دارند دو خط راجع به این ماجرا بنویسند؟ یا در حال حل کردن مسائل به شیوه ی پنهانی هستند؟

  21. سعید کاکاوند

    انجمن سینمای جوان برای سومین بار در طول پنج ماه اخیر متهم شده، درسته سه فیلم کپی در میان انبوه تولیدات این مرکز رقم قابل توجهی نیست ولی اولا سه فیلم کپی شده که تک تک اونا وقت و انرژی و سرمایه گذاشته شده و دوم اینکه هنوز معلوم نیست ایا در بین فیلمهای دیگر هم فیلمی قلابی هست که افشا نشده یا خیر، به نظرم انجمن برای یک بار هم که شده باید صریحا پاسخگو باشه

  22. احمدرضا

    بهتر است فیلمسازان فیلم کوتاه همانطور که به فیلمنامه و کارگردانی و بازیگردانی فیلمهایشان توجه می کنند به مسائل حقوق مالکیت هم توجه کنند. متاسفانه تجربه به من ثابت کرده که مسئولین امر معمولا سعی میکنند با ریش سفیدی و خودتون با هم حلش کنید ماجرا رو فیصله بدن و هیچ وقت حکم محکمی در این مورد صادر نمیشه. این ماجرای پاگرد هم به دلیل جشنواره ی ونیز ناگهان انقدر پررنگ شد و گرنه تا ده سال دیگر هم به نتیجه ی نهایی نمی رسید.

  23. محمد

    اینکا اشتباه از خود جناب صادقی هست که حرفه ای عمل نکرده و قراردادی ثبت نکرده بین خودش و جناب بنی هاشم و همچنین ثبت نکردن فیلمنامه اش رو هم در بانک.خانه سینما !

  24. سامان

    دوستان با پدرتون هم میخواین کار کنین قرار داد بنویسین. باور کنین دوران رفیق بازی و رفیقانه کار کردن در فیلم کوتاه هم در حال تمام شدنه.

    • behzad

      Werner Herzog تو مدرسه فیلمسازیش به همه سفارش میکنه برن سفر،دنیا دیده بشن،خودشونو بشناسن،انسانیت رو درون خودشون کشف کنن،بعد از اون قطعا فیلمساز هم خواهند شد…
      فیلم ساختن مهم نیست،هرکسی میتونه بسازه،اینکه انسان باشیم و کرامت انسانی رو درک کنیم مهمه،چیزی که اینجا کسی به کسی اموزش نمیده،میان میگن نما چیه،زاویه دید چیه،تراولینگ چیه و …

      برا همین اوضاع این شکلیه دوست عزیز،وگرنه دلیلی نداره هنرمند کپی کنه،نارو بزنه،سرقت کنه و ازین صفت های ناشایست…

  25. نیما دالوند

    بی جهت از مدیران بی عرضه ی فلان جا و فیسار جا انتظار حل شدن این مشکل رو نداشته باشین، ترسوتر از این حرفان واقعا. این بنده های خدا اگه توانایی حل مشکل رو داشتن ماجرای کپی کاری قبلی رو به سرانجام می رسوندن. باز دم بیست و چهار فریم گرم که مستقل عمل میکنه.

  26. سمانه گلپور

    چه سکوت دردناکی شکل گرفته، خیلی عجیبه که انجمن فیلم کوتاه و ایسفا هیچ واکنشی نشون نمیدن. انگار نه انگار که این مشکل میتونه دوباره و دوباره تکرار بشه.

  27. نیما شاعری

    با سلام
    بنده لازم دونستم که به عنوان تدوینگر این فیلم صحبتی کوتاه داشته باشم. کارگردان این‌فیلم آقای صادقی وقتی کار رو برای تدوین پیش من آورد، تقریبا یک سال از ضبط این فیلم‌گذشته بود. حالا هم نزدیک به یک سال از پایان تدوین میگذره. این قضیه به سادگی نشون دهنده این قضیه هست که از روی فیلم آقای صادقی کپی برداری شده. برای اثبات تاریخ ضبط این فیلم هم خیلی ساده میتونن به راش های فیلم مراجعه کنن و در قسمت اطلاعات فیلم، زمان و تاریخ ضبط شدن راش رو ملاحظه کنن.
    اما برای آقایی که این دزدی رو انجام داده و اسم خودش رو هنرمند میذاره واقعا متاسفم!

  28. مجید صداقت

    سلام دوستان
    بنده از نزدیک شاهد تمام مراحل ساخت پاگرد 1 بودم و در جریان زحمات امیر مهدی صادقی عزیز هستم ،حتی شما هم درک خواهید کرد که او چه لحظات سختی را دارد سپری می کند، چرا که کاملا از جزییات کار اطلاع دارید که با چه مشقتی می شود یک اثر خوب را ساخت، حال از شما خواهش می کنم که پشت این فیلمساز بایستید تا در آینده این اتفاق برایتان نیفتد…

    • صحرا

      راه راحت تری هم هست
      کافیه تو گوگل اسم فیلم رو سرچ کنید، اخبار در مورد پایان تولید و موسیقی و … فیلم با تاریخ در سایتهای خبری موجوده

  29. پیمان

    ساخت و ارائه فیلم کوتاه پاگرد 2 مصداق بارز دزدی هست و عجیبه کسی کاری نمی کنه و سازنده فیلم دوم فیلمش رو به راحتی به جشنواره های خارجی ارسال می کنه

  30. صحرا

    هر چه قدر فکر میکنم نمیتونم به حضور این فیلم کوتاه در جشنواره افتخار کنم، حتی اگر جایزه ببره!
    آخه به چه قیمتی موفقیت ارزشمند میشه؟ به قیمت پاگذاشتن روی همه زحمت یک تیم هنری دیگه؟!
    آخه بازیگر با چه قیمتی میخواد رو فرش قرمز راه بره؟ از همکارای خودشون تو فیلم اول خجالت نمیکشند واقعا؟؟؟
    واقعا نمیتونم این آدمها رو درک کنم 😐

  31. امیر

    دقیقا بر اساس چه نظارت و بررسی اجازه ساخت فیلم میدن؟ از چه راهی چک میکنند که اصلا متوجه نشدند؟ ما باور کنیم مسولین نمیدونستند و فقط آقای بنی هاشمی سو استفاده کرده؟ مگه میشه؟ با یک جست و جوی ساده در گوگل همه فعالیت فیلم اول مشخص بوده
    واقعا مسخرست که همرو …. فرض میکنند

  32. رضا

    برای همه عوامل هر دو فیلم متاسفم
    فیلم اولی که زحماتشون دیده نشد
    فیلم دومی هم که نگاه نکردند ببین کجا دارن زحمت میکشند
    بازیگرای مشترک هم که دیگه واقعا کارشون غیر قابل توجیه م حتی غیر قابل تاسفه

  33. shahrzad

    چرا با دست خودمون، خودمون رو بی اعتبار میکنیم آخه؟
    الان دیگه حتی برای کارهی بعدی هم نمیشه به آقای بنی هاشمی اعتماد کرد که کارشون چقدر اخلاقی هست؟!!

  34. فلاح

    چرا خانم بهرامی تو همچین فیلمی بازی کردند؟
    یعنی در مورد بازیگرها و فیلمنامه کوچکترین پرس و جو هم نکردند؟

  35. amirhosein

    hamin karha ro mikonand mardom az sinama iran zade mishan dige
    na nezarat darim
    na bazigara akhlaghe herfei baladan. engar bazigari faghat rag gardan daravordan vase naghshhast.

  36. طاها

    چرا عوامل پاگرد دومی نظری نمیدهند؟
    چرا خود ایسفا الان در این مورد نظری نمیده؟
    توماج داره تو صفحش با خانمش قراره دیدار روی فرض قرمز میزاره، لابد به نفعشون نیست جوابی بدن دیگه ، انگار نه انگار که اتفاقی افتاده!! الان سکوت به نفع همشون هست.

  37. علی حسینی

    تومااج؟؟؟؟
    واقعا؟
    باورم نمیشه، اون که بازیگر خوبیه. چرا خودشو خراب کرد اینجوری آخه؟؟؟

  38. سپهر

    ۲۴ فریم هم تنها به خبرهای جنجالی اینطوری دل خوش کرده و هیچ پیگیری اضافه‌ای نکرده. سردبیر محترم ۲۴‌فریم آیا یک زنگ به مسعود امینی تیرانی، آرش رصافی یا کارگردان پاگرد ۲ زده اید و به جستجوگری پرداخته اید؟

    ——————————————————————————————————-
    ۲۴ فریم: بله دوست عزیز. پیگیری‌های لازم قبل و بعد از انتشار این خبر انجام شده. اگر به نتیجه قابل ذکری رسید، حتما اخبارش را منتشر خواهیم کرد

  39. حسن

    توماج بازیگر توانا و حرفه ای و ازهمه مهمتر با اخلاقه و در انسانیت بی نظیر در وادی هنر

  40. حسن

    محسن بنی هاشمی عزیز ازت خواهش میکنم این اتفاقات نابلدانه رو تکرار نکن و آبروی شیرازی ها رو بخر نه اینکه ببری🙌