آموزش: معرفی مدارس معتبر فیلمسازی در ۲۴ فریم – ۱: موسسه فیلم آمریکا (AFI)

۲۴ فریم – رها امیرفضلی: سینما زبانی جهانی است، ولی آیا نحوه آموزش این زبان در همه جای دنیا یکی است؟ آموزش سینما در ایران روندی رو به گسترش داشته است و دیگر منحصر به چند دانشگاه نیست، بلکه در سال های اخیر موسسات دولتی و غیردولتی و آموزشگاه های متعددی نیز برپا شده اند که همسو با دانشگاه ها و حتا گاهی با بهره گیری از برنامه هایی جامع تر و جذاب تر و استفاده از اساتیدی نامی تر و اهالی این فن توانسته اند نظر علاقه مندانی را که راه به محیط دانشگاهی این رشته نبرده اند به خود جلب کنند. ولی شاید این سوال همواره در ذهن مخاطبان چنین موسساتی وجود داشته باشد که آیا نحوه کار در کشورمان با کشورهای دیگر یکسان است؟ و اگر نه، چه تفاوت هایی میان این دو وجود دارد؟

در سال های اخیر، عده ای از فیلمسازان جوان فیلم کوتاه کشورمان توانسته اند با تکیه بر توانایی های خود به برخی از این مدارس سینمایی معتبر در خارج از کشور راه پیدا کنند و بی شک عده دیگری از علاقه مندان نیز هستند که شاید بخواهند بخت خود را در این زمینه بیازمایند، ولی ممکن است به دلیل فقدان اطلاعات کافی نتوانند در تصمیم گیری درست موفق شوند.

از این رو در پاسخ به این مساله علاقه مندان فیلمسازی، سرویس آموزش ۲۴فریم تصمیم گرفته است تا از این پس مجموعه جدیدی تحت عنوان «معرفی مدارس معتبر فیلمسازی» را آغاز کند و در این مجموعه تلاش خواهد کرد تا با گردآوری اطلاعاتی جامع، در مطالبی جداگانه به معرفی این مدارس معتبر فیلمسازی در سراسر دنیا بپردازد. البته شاید شرایط ورود به چنین مدارسی گاهی به دلایلی برای همه مقدور نباشد، ولی امیدواریم این مجموعه مطالب بتواند در ساده ترین شکل، آشنایی ای نسبی در مخاطبان نسبت به شکل کار و آموزش در مدارس سینمایی معتبر جهان به وجود آورد.

امروز در نخستین پست از این مجموعه به معرفی موسسه فیلم آمریکا (AFI) می پردازیم که از پرآوازه ترین مدارس سینمایی در جهان است.

معرفی موسسه فیلم آمریکا (AFI)

موسسه فیلم آمریکا (AFI) سازمانی است با هدف حفظ میراث سینمایی کشور آمریکا، گرامی داشتن هنرمندان فعال و آثار این عرصه و پرورش نسل بعدی فیلمسازان و داستان سرایان. این سازمان غیرانتفاعی پیشرو در صنعت سینما و تلویزیون، در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده و در مرکز شهر لس آنجلس قرار دارد.

تاریخچه

با فرمان سی و ششمین رییس جمهور آمریکا، در سال ۱۹۶۵ این موسسه با هدف گرامیداشت هنر سینمای آمریکا تاسیس شد. در میان هیئت امنای ۲۲ نفره این سازمان افرادی مانند فرانسیس فورد کاپولا، سیدنی پوآتیه و گریگوری پک به چشم می خورند. در همان سال های ابتدایی، طرح دوره های آموزشی موسسه با نام «مرکز مطالعات فیلم پیشرفته» تاسیس شد که بعدها با نام کنسرواتوار موسسه فیلم آمریکا به فعالیت خود ادامه داد. این موسسه در سال ۱۹۸۱ به مکان جدید خود در هالیوود تغییر مکان داد. در این سال با تاسیس «آمفی تئاتر و مرکز فرهنگی نقره ای AFI» و برگزاری فستیوال فیلم های مستند AFI، این موسسه بزرگترین مرکز غیر انتفاعی ارائه دهنده فیلم در دنیا به شمار می رفت.

از جمله فارغ التحصیلان معروف کنسرواتوار فیلمسازی این موسسه می توان از دارن آرونوفسکی، متیو لیباتیک، دیوید لینچ، ترنس ملیک، رابرت ریچاردسون، پال شریدر، والی فیستر، یانوش کامینسکی، پتی جنکینز، کارل فرانکلین و بسیاری دیگر نام برد.

موسسه فیلم آمریکا برگزار کننده ی برنامه های فرهنگی و آموزشی بسیاری است که در زیر به اختصار توضیح داده خواهد شد:

  • جشنواره AFI: این جشنواره ی معتبر که هر ساله در ماه نوامبر برگزار می شود جزو لیست جشنواره های اسکار کوالیفاید می باشد. برای آشنایی بیشتر با این جشنواره مقاله ی معرفی جشنواره را بر روی وبسایت ۲۴فریم در اینجا بخوانید. (معرفی جشنواره AFI)
  • کاتالوگ و آرشیو فیلم های بلند AFI: از جمله بزرگترین تاریخچه ی آنلاین سینما. برای مشاهده ی این آرشیو اینجا کلیک کنید.
  • جایزه یک عمر فعالیت AFI: سنتی که از سال ۱۹۷۳ ادامه دارد و از معتبر ترین جوایز سینمایی می باشد.

کنسرواتوار فیلمسازی AFI

دوره فیلمسازی این کنسرواتوار با تاکید بر زبان شخصی فیلمسازان و داستانگویی تصویری برگزار می شود. این کنسرواتوار در حال حاضر در شش رشته مختلف به آموزش نسل بعدی هنرمندان سینما می پردازد: فیلمبرداری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، تهیه و مدیر هنری (پروداکشن دیزاین). در دوران تحصیل، دانشجویان به تیم هایی شامل حرفه های مختلف تقسیم بندی می شوند تا فضای حرفه ای تولید فیلم و کار تیمی از ابتدا برای آنها بازنمایی شود. دانشجویان در این مدرسه بیش از هر مدرسه ای باید به تولید سینمایی در زمینه تحصیلی خود بپردازند. پذیرش این مدرسه بسیار سختگیرانه بوده و سالیانه حداکثر ۱۴۰ فارغ التحصیل دارد.

دوره دوساله کنسرواتوار AFI چگونه می گذرد؟

در این دوره دو ساله، فارغ از آموزش هر گونه فرمول برای فیلمسازی، دانشجویان تشویق به پیدا کردن سبک فیلمسازی و نگاه شخصی خویش در داستان سرایی می شوند. دانشجویان در دوره تحصیل خود در تیم هایی متشکل از نویسنده، تهیه کننده، مدیر هنری، کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر می بایست بین ۴ الی ۱۰ فیلم کوتاه تولید کنند که منجر به تولید سالیانه ۱۲۰ فیلم کوتاه در این کنسرواتوار می شود. در زمان تولید فیلم ها، دانشجویان دسترسی کامل به تجهیزات به روز سینمایی، همکاران تولید فیلم پیشنهادی مدرسه، اساتید راهنما (استاد سال دوم، استاد راهنما، استاد فارغ التحصیل) و ارتباطات قوی میان اساتید و فارغ التحصیلان را دارند. دانشجویان مدرسه اطلاعات خود را در رشته انتخابی خود با شرکت در «سمینار های هارولد لوید» تکمیل می کنند. این سمینار که به نام اولین مدرس آن، هارولد لوید، نامگذاری شده است، سلسله نشست هاییست که در آن دانشجویان با اساتید برتر سینمای جهان گرد هم آمده و علاوه بر کسب تجربیات ایشان، قادر به ارائه کارها و تجربیات خود و کسب راهنمایی های مورد نیاز می باشند. هر سمینار همچنین به صورت دیجیتال ضبط شده و آرشیو آن برای دانشجویان در کتابخانه لوییس بی. مییر قابل دسترسی می باشد. برای مشاهده لیست اساتید این سمینار ها اینجا کلیک کنید.

سال اول

بوت کمپ

دوره دوساله با برنامه ای فشرده شامل پنج الی شش ماه ورکشاپ، نشست و سخنرانی های مربوط به هنر فیلم کوتاه و داستان سرایی تصویری آغاز می شود. همچنین، بنا بر رشته انتخابی، برنامه آموزشی جداگانه ای برای هر رشته در نظر گرفته شده است.

در انتهای این دوره، دانشجویان تیم بندی شده و در محوطه ی مدرسه، در مدت زمان ۴ ساعت ملزم به ساخت یک سکانس انتخابی از طرف مدرسین خود می باشند. هر تیم می تواند بازیگران خود را از دانشجویان کنسرواتوار بازیگری SAG واقع در لس آنجلس انتخاب نماید.

ورکشاپ داستانی

پس از پایان مراحل پست پروداکشن، همه فیلم های تولید شده در این ورکشاپ مورد ارزیابی قرار می گیرند. این ورکشاپ ها برای دانشجویان سال اول به صورت دو بار در هفته برگزار می شود. در این ورکشاپ فیلم های تولید شده برای دانشجویان، اساتید و کارکنان نمایش داده می شود و هر فیلم پس از اکران، مورد نقد و بررسی اختصاصی برای هر فرد در تیم توسط اساتید مربوطه آن رشته قرار می گیرد. همچنین، فیلم ها توسط دیگر دانشجویان نیز مورد بررسی قرار گرفته می شود و هر فرد نقطه نظر خود را به دیگری منتقل می کند.

نحوه تیم بندی

فیلمنامه نویسان که حداقل با دو ایده داستانی تایید شده دوران تحصیلی خود را آغاز نموده اند، می بایست در هفته ابتدایی بوت کمپ، ایده های خود را برای دانشجویان کارگردانی و تهیه کنندگی ارائه داده و سپس با کمک استاد راهنمای خود ایده های خود را بسط و گسترش دهند.

پس از دوران تکمیل فیلمنامه، فیلمنامه نویسان می بایست فیلمنامه تکمیل شده را برای دانشجویان فیلمبرداری، مدیت هنری و تدوین ارائه داده و ایشان را به تیم خود جذب نمایند.

پس از تکمیل تیم ها در بوت کمپ، دوره اول آغاز می شود. در دوره ی اول فیلمنامه تنها می بایست از سوی فیلمنامه نویسان تکمیل شود. آن ها می توانند تنها از کارگردانان و یا تهیه کنندگان در زمینه بازنویسی یا تکمیل ایده مشورت بگیرند. (در دوره دوم و سوم، فیلمنامه ها می توانند نوشته هر دانشجو در هر رشته ای باشند). در کنار فعالیت دوره ای، دانشجویان همچنین در دوره های تخصصی خود، با کمک اساتید راهنمای ویژه خود، ایده های خود را به مرور تکمیل کرده و گسترش می دهند.

فیلم های تولیدی در دوره اول می بایست در زمان چهار روزه (شنبه تا سه شنبه) تولید شوند. سپس پست پروداکشن این فیلم ها با مهلت ۱۰ روزه آغاز می شود که شامل تدوین اولیه است. این تدوین توسط اساتید دانشجویان تدوین در کلاس «تحلیل تدوین» بررسی و ارزیابی می شود. پس از آن کارگردان چهار روز دیگر برای نهایی کردن تدوین با سایر اعضای تیم مهلت خواهد داشت. سپس در مهلت چند روزه ای دیگر، دانشجویان برای تکمیل پروسه های تصحیح رنگ و نور، اضافه نمودن تیتراژ، ویژوال سی جی و صداگذاری در استودیوی حرفه ای هنرهای دیجیتال سونی مستقر می شوند.

در ترم دوم، دوره های دوم و سوم برگزار می شوند که مشابه یکدیگرند. در این دوره ها دانشجویان می بایست در تیم های جدید فعالیت خود را آغاز کنند و نمی توانند اعضای مشابه تیم قبلی را برگزینند (به جز تدوینگر و مدیر هنری). این فیلم ها که در مدت زمان سه روزه فیلمبرداری می شوند اکران عمومی نخواهند داشت تا اعضای تیم ها بدون در نظر گرفتن سلیقه عموم مردم، سبک و نگاه فیلمسازی خود را تجربه کنند.

در مدت زمان دوره دوم و سوم، کلاس های تخصصی رشته ها، اکران فیلم و سمینارها فعالیت های دانشجویان را تکمیل می کنند.

دانشجویان بدین گونه اولین سال تحصیلی خود را با تجارب ارزشمند ساعت ها فیلمسازی، آگاهی بر نگاه شخصی خود در سینما و ارتباطات قوی میان همکاران آینده خود که زیبایی شناسی مشترکی را میان آن ها یافته اند به اتمام می رسانند.

سال دوم

در ابتدای سال دوم دانشجویان می بایست فیلمنامه پایان نامه خود را تکمیل و ارائه دهند. هر دانشجو امکان ارائه فیلمنامه پایان نامه را دارد. اما در انتها، اساتید راهنمای سال دوم و اساتید راهنمای پایان نامه فیلمنامه ها را ارزیابی کرده و ۲۸ فیلمنامه انتخاب شده و تیم ها تشکیل می شوند. فیلم های تولید شده برای پایان نامه های AFI از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در جشنواره های دانشجویی بسیاری مانند اسکار دانشجویی جوایز کسب کرده اند.

دانشجویان در این سال علاوه بر کار کردن بر روی فیلم پایان نامه خود، در کلاس های تخصصی، سمینارهای ویژه، اکران آثار و دوره کارآموزی شرکت می کنند.

دانشجویان کارگردانی و تهیه کنندگی در این سال کلاس های به خصوصی به منظور تکمیل فیلمنامه های بلند خود را خواهند گذراند. فیلمنامه نویسان باید در سال دوم دو فیلمنامه بلند سینمایی، یا یک فیلمنامه بلند سینمایی و یک تلویزیونی را تکمیل نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ریز کلاسهای دانشجویان در مدت زمان تحصیل اینجا کلیک کنید.

کارآموزی

دوره کارآموزی برای دانشجویان در سال دوم تحصیل با هدف دسته بندی اطلاعات بدست آمده و افزایش ارتباطات حرفه ای آن ها برگزار می شود. دانشجویان تهیه کنندگی در این دوره در مارکت جشنواره AFI به عنوان بخشی از دوره خود شرکت می کنند.

سرویس رسمی کارآفرینی

پس از اتمام دوران تحصیل، تا ۱۸ ماه سرویس کارآفرینی به دانشجویان ارائه می شود. در این سیستم، بَری سَبَت، مدیر سابق استودیویی در هالیوود و فارغ التحصیل همین مدرسه، فارغ التحصیلان را به پروژه های سینمایی متفاوت معرفی کرده، پیشنهاد های کاری را به آن ها منتقل کرده و مشورت شغلی خود را ارائه می دهد.

اکران آثار و فرصت های شغلی

پس از تکمیل فیلم های پایان نامه، فستیوالی یک روزه برگزار شده که در آن ۳۰ فیلم اکران خواهند شد.

در این فستیوال:

  • دانشجویان فیلمبرداری (سال اول یا دوم) قادر به ارائه فیلم های 35 یا 16 میلیمتری خود به نمایندگان استودیوهای مختلف تولید فیلم می باشند.
  • دانشجویان کارگردانی (سال اول یا دوم) قادر به ارائه پروژه های ساخته نشده خود برای سینما یا تلویزیون و همچنین نمایش نمونه آثار خود برای نمایندگان استودیوهای مختلف تولید فیلم می باشند.
  • دانشجویان مدیریت هنری (سال اول یا دوم) قادر به برگزاری نمایشگاه آثار خود در فضای دانشگاهی و دعوت مدیران هنری حرفه ای به آن می باشند.
  • دانشجویان فیلمنامه نویسی قادر به ارائه ی ایده خود برای سینما و تلویزیون به نمایندگان استودیوهای مختلف و بهترین آژانس های استعدادیابی تولید فیلم می باشند.

پذیرش

شرایط متقاضیان

  • داشتن علاقه به فیلمسازی و انگیزه کار گروهی
  • داشتن تجربه فیلمسازی یا سابقه تحصیلی مرتبط با رشته ی انتخابی
  • توانایی پرداخت هزینه های دو سال تحصیل (شخصی، بورسیه و وام های تحصیلی)
  • توانایی حضور تمام وقت در برنامه تحصیلی (هفت روز در هفته)
  • داشتن حداقل ۲۱ سال سن
  • فراهم آوردن اطلاعات درخواستی پذیرش

اطلاعات درخواستی پذیرش:

  1. تکمیل فرم آنلاین بر روی وبسایت
  2. پرداخت هزینه درخواست پذیرش (۹۰ دلار آمریکا). این هزینه برای درخواست در هر رشته ثابت می باشد و در صورت عدم پرداخت درخواست قابل بررسی نمی شود. در صورت درخواست پذیرش در بیش از یک رشته می بایست برای هر رشته هزینه از طریق پی پل پرداخت شود.
  3. بیانیه شخصی: این بیانیه بخش مهمی از اطلاعات می باشد. متقاضی می تواند در این متن به توضیح علاقه اش به رشته انتخابی پرداخته و ذکر کند چرا کنسرواتوار AFI می بایست او را به عنوان دانشجو بپذیرد. این نوشته بین ۱ الی ۳ صفحه بوده و می بایست شامل اسم، رشته، تاریخ در ابتدای هر صفحه و به صورت فایل پی دی اف باشد. همچنین متقاضی می بایست تجربیات، هدف از انتخاب رشته و این که چرا این کنسرواتوار را انتخاب کرده است را متذکر شود.
  4. رزومه: شامل فعالیت های حرفه ای، تجربیات فیلمسازی و تحصیلات
  5. دو معرفی نامه: این معرفی نامه ها می بایست به صورت آنلاین و با ذکر ایمیل آدرس فرد معرفی کننده و حداکثر پس از دو هفته از زمان تکمیل درخواست پذیرش پر شوند.
  6. رونوشت مدرک تحصیلی: این رونوشت می بایست به صورت مستقیم از طرف دانشگاه یا موسسه به همراه نسخه ترجمه ی انگلیسی به ایمیل کنسرواتوار ارسال شود.
  7. درخواست بورس تحصیلی: در صورت تمایل به دریافت بورس تحصیلی، باید فرم آنلاین درخواست بورس تحصیلی از سوی متقاضی پر شود.
  8. مدرک زبان: در صورتی که انگلیسی زبان مادری متقاضی نباشد، متقاضی می بایست مدرک تافل یا آیلتس خود را نیز به صورت دیجیتال فراهم آورد.
  9. نمونه کار: متقاضی به نسبت رشته انتخابی می بایست نمونه کارهای خود را فراهم آورد.

متقاضیان رشته فیلمبرداری:

  • یک نمونه کار که نشان دهنده خلاقیت، استعداد و تجربه فردی در زمینه فیلمبرداری باشد. این فایل می بایست با زمان زیر ۲۰ دقیقه بوده و متقاضی «تنها» فیلمبردار آن کار باشد.
  • ساخت ویدیوی ۱۰ در ۶۰ (یعنی ویدیویی شامل ۱۰ پلان، هر پلان با مدت زمان ۱ دقیقه). این ویدیو میبایست با مضمون «حسادت» و بدون استفاده از دیالوگ و صدا (بجز موسیقی)، بدون استفاده از ترنزیشن و میان نویس و افکت های رنگی باشد.

متقاضیان رشته ی کارگردانی:

  • فراهم آوردن فیلم کوتاه زیر ۱۰ دقیقه که متقاضی «تنها» کارگردان آن باشد و نشان دهنده ی خلاقیت، استعداد و تجربه کاری او باشد. این فیلم می بایست با زبان انگلیسی و یا با زیرنویس انگلیسی ارسال شود.
  • متقاضی می بایست فیلم کوتاهی مخصوص درخواست پذیرش با مضمون «دگرگونی احساسات» کارگردانی کند. این فیلم باید زیر ۵ دقیقه زمان داشته باشد و حتماً با دوربین تلفن همراه فیلمبرداری شده و به زبان انگلیسی یا با زیرنویس انگلیسی ارسال شود.
  • متن توضیح قصد از ساخت فیلم اول (حداکثر ۱ صفحه)
  • متن توضیح قصد از ساخت فیلم دوم (حدااکثر ۱ صفحه)

متقاضیان رشته تدوین:

  • فراهم آوردن دو نمونه تصویری از فیلم های کوتاهی که متقاضی «تنها» تدوینگر آن بوده است. این فیلم ها می بایست زیر ۲۰ دقیقه بوده و نشان دهنده توانایی، خلاقیت و تجربه متقاضی باشند.

متقاضیان رشته تهیه‌کنندگی:

  • بیانیه هدف: متقاضی می بایست داستانی را که قصد تهیه آن برای سینما یا تلویزیون را دارد (چه اوریجینال و چه اقتباس) را توضیح دهد. این بیانیه می بایست توضیح کاملی باشد از تمی که متقاضی را جذب کرده، پیشنهادهای متقاضی برای کارگردانی و فیلمنامه نویسی پروژه، توضیح کاملی از لزوم ساخته شدن پروژه و دیده شدن آن توسط مخاطب.

متقاضیان رشته مدیریت هنری:

  • فراهم آوردن نمونه فیلم هایی که متقاضی در آنها «تنها» مدیر هنری بوده است (طراحی صحنه و لباس، طراحی معماری، طراحی های کامپیوتری و دیجیتال، استوری برد، طراحی گرافیکی و کار با فتوشاپ و …)

متقاضیان رشته فیلمنامه نویسی:

  • فیلمنامه یا نمایشنامه ای که متقاضی «تنها» نویسنده آن بوده است. این متن می بایست در غالب پی دی اف و کمتر از ۲۰ صفحه و اوریجینال (غیر اقتباسی) باشد. اگر متقاضی قصد ارسال فیلمنامه بلند دارد، می بایست به جای این متن، سیناپس یک صفحه ای آن را ارسال نماید.
  • نوشتن سکانسی با مضمون «سپس همه چیز تغییر کرد». این متن می بایست کمتر از ۵ صفحه به همراه سیناپس آن باشد.

هزینه تحصیل در کنسرواتوار:

سال اول: ۸۸،۲۷۰ دلار آمریکا (شامل هزینه تحصیل، هزینه های تولید فیلم، اجاره خوابگاه، تجهیزات، رفت و آمد، هزینه های شخصی)

سال دوم: ۹۰،۳۴۷ دلار آمریکا (شامل هزینه تحصیل، هزینه های تولید فیلم، اجاره خوابگاه، تجهیزات، رفت و آمد، هزینه های شخصی)

لازم به ذکر است که اطلاعات فوق تنها تا دسامبر سال ۲۰۱۸ معتبر بوده و امکان تغییر محتوای درخواستی و هزینه های تحصیلی از طرف کنسرواتوار AFI در سال های آتی وجود دارد.

گردآوری و ترجمه: رها امیرفضلی

نظر شما !!
  1. امین

    وااای، چقد خوبه این مقاله. مرسی مرسی مرسی 🙂

  2. مهيار

    چقدر خوب.. مرسى! 🙏

  3. Kian

    ممنون از رها امیر فصلی که ترجمه بسیار خوبی انجام داده . اما ای کاش واقعا جایی ارگانی، سازمانی ، شخصی و …. بود که بچه های با استعداد فیلمسازیو بورسیه میکرد به اینجا AFI
    فقط میتوان حسرت خورد و از اینکه در ایران متولد شد سوخت . اگر دلار هزار تومن بود وام میگرفتم میرفتم . اما ……

  4. رامتین

    چقد مقاله‌ی خوبی بود، دمتون گرم. هرچند که ما فقط می‌تونیم حسرت این چیزا رو بخوریم.

  5. شمیم

    مقاله ی درجه یک. لذت بردم

  6. علی

    لطفا درباره شرکت فیلمسازی شهاب حسینی(ندای هفت اسمان) در امریکا هم مقاله ای تهیه کنید-به گفته شهاب حسینی هدف از تاسیس این شرکت کشف آثار و استعداد های جوان در حیطه های مختلف هنری است. با تشکر