آموزش: فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۴: دختری در میان اتاق

۲۴ فریم – سرویس آموزش: امروز در چهارمین پست از مجموعه فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه، فیلمنامه‌ی فیلم کوتاه «دختری در میان اتاق» نوشته‌ی کریم لک‌زاده تقدیم مخاطبان می‌گردد. این فیلم برنده‌ی تندیس بهترین فیلم کوتاه در هفدهمین دورهٔ جشنواره فیلم بیروت، جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و نامزد بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی در هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه بوده است.

«دختری در میان اتاق» را می‌توان فیلمنامه‌ای پر دیالوگ، اما روان و جذاب توصیف کرد. این فیلمنامه روایتگر داستان پیرمردی است که با سختی‌های مالی دست به گریبان است و از سوی دیگر در انتظار رسیدن دخترش است؛ دختری که ثمره‌ی ازدواجی ناموفق بوده است. فیلمنامه از المان‌هایی ساده به شکلی غافلگیرکننده استفاده می‌کند. برای مثال می‌توان به نقش جالب گروه موسیقی و سایر افراد دور و بر سید اشاره کرد. گروه موسیقی‌ای که در فیلمنامه وجود دارد، شاید در اولین نگاه فرعی و اضافه به نظر بیایند، اما در واقع موتیفی موسیقایی را شکل داده است که می‌تواند جایگزین موسیقی اکسترا دایجتیک فیلم شود. از فرمانبری محض این گروه می‌توان شباهتی میان آن‌ها و یک دستگاه موسیقی یافت که بی چون و چرا فقط می‌نوازد و توجهی به اطراف ندارد. نویسنده با روایتی ساده سعی دارد تلاش‌های یک انسان بدهکارِ به ظاهر مطلع از علوم روز را برای حل مشکلاتش به تصویر بکشد. نقش‌های حسین و پیرمرد از شخصیت‌هایی هستند که عمدتاً در داستان‌هایی این چنینی (اجتماعی) قصد دارند به شخصیت اول کمک کنند. اگرچه کمکِ آن‌ها ممکن است لزوماً به نتیجه‌ی خوبی نینجامد. فیلمنامه از رفاقتی شاید خالصانه صحبت می‌کند که میان سید و حسین و شخصیت تقریباً ساکت پیرمرد وجود دارد.

در پایان فیلمنامه، کارکرد واقعی نقشه آشکار می‌شود. کارکردی که نشان می‌دهد «بازی کردن وقایع»، هنرمندانه و شیرین است اما «واقعی شدن واقعی وقایع» می‌تواند دردناک باشد، هر چند احتمال به دست آوردن نتیجه در آن بالا باشد.

کریم لک‌زاده درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی فیلمنامه و نگارش آن برای ۲۴ فریم چنین نوشته است:

نوشتن این فیلم‌نامه برای من بیش از هر چیز فاصله گرفتن از فیلم‌های قبلیم بود، چرا که این فیلم‌نامه را برای شخص دیگری نوشته بودم اما وقتی آن شخص ازدواج کرد و دیگه به فیلمنامه نیاز نداشت، تصمیم گرفتم خودم آن را بسازم، چون با یک پدیده روبه‌رو بودم: با همه‌ی وجود خلق کردنِ چیزی که مستقیماً ربطی به تجربه‌ها و علاقه‌های قبلی و قاموسی که برای خودت در نظر گرفتی ندارد. «دختری در میان اتاق» را ساختم و تصمیم گرفتم تا ابد برای هر فیلم جدید از چیزی که در مورد خودم و علاقه‌هایم فکر می‌کنم به نسبتی فاصله بگیرم و علاقه‌ی جدید به وجود بیاورم، راز بزرگ همین شد: “خلق علاقه‌ی جدید”. این فیلمنامه، علاقه‌ی جدید بود برای فیلمی که باید از آن عبور کنم برای علاقه‌ی جدید.

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

فیلمنامه دختری در میان اتاق