en
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - آموزش: جمعه‌های کاربردی (هر آن چه می‌خواستید …) / نکاتی درباره دیالوگ‌نویسی در فیلمنامه

۲۴ فریم – امیررضا قانعی محمدی: عنوان کلی پست‌های روز جمعه سرویس آموزش ۲۴ فریم، جمعه های کاربردی (هر آن چه می خواستید درباره فیلمسازی بدانید، اما می ترسیدید بپرسید) است و چارچوب مطالب آن مباحث کاربردی در فیلمسازی با تاکید بر نکات تولیدی، راهکارهای فیلمسازی، فیلمبرداری، فیلمنامه، تدوین، کارگردانی، صدا و مطالب آموزشی درباره نرم افزارهای مربوط می باشد. در این مقاله به ارائه نکاتی درباره نحوه نوشتن دیالوگ های موثر در فیلمنامه پرداخته می شود.

نوشتن دیالوگ های واقعگرایانه و تاثیرگذار کاری بسیار طاقت فرساست. اغلب فیلمنامه نویسان نیاز به سال ها تلاش نافرجام و نوشتن دیالوگ های ضعیف دارند تا بتوانند سرانجام بر ترکیب ایده آلی که لازم است دیالوگ ها داشته باشند تا مخاطب را جلب کنند و داستان را پیش ببرند، تسلط یابند.

دیالوگ ایده آل اغلب دارای مجموعه ای از این اجزاست:

۱- داستان را به پیش می برند:

در واقع این قاعده درباره تمام اجزاء یک فیلمنامه صدق می کند. هر جزئی از یک گفت و گو، نظر یا سخنرانی باید در خدمت بسط داستان بوده یا چیزی را درباره یکی از شخصیت ها آشکار کند. دیالوگ های دورریختنی ای همچون «صبح به خیر، باب» باید در کم ترین حد ممکن استفاده شوند یا به کل حذف گردند.

۲- غیرمستقیم و هوشمندانه هستند:

فیلم­ها شکل های بیانی هنری و خلاقانه ای هستند. چیزی که مخاطب کم ترین علاقه را به شنیدن آن دارد، دیالوگی کلیشه ای است که بیش از حد شبیه واقعیت ملال آور باشد. چالش اصلی در این جا این است که کاری کنیم که دیالوگ واقعگرایانه به شکلی هوشمندانه و منحصر به فرد به نظر برسد.

مثالی از یک فیلم:

در فیلم جن گیر (۱۹۷۳)، درست پیش از آن که عمل جن گیری صورت گیرد، کریس (با بازی الن برنستین)، مادر دختر جن زده، تلاش می کند تا پدر مرین (با بازی ماکس فون سیدو) را با دادن چای آرام کند.

او از پدر می پرسد: «میخواهید به چایتان قدری بربن (نوعی نوشیدنی الکلی) اضافه کنم، پدر؟» پدر مرین در جواب آهی می کشد و می گوید: «خب، دکترم گفته است که نباید این کار را بکنم.» قدری مکث می کند و این طور ادامه می دهد: «ولی خدا را شکر که اراده ام ضعیف است.»

توجه کنید که این جا بخش اول پاسخ پدر مرین به شکل یک پاسخ «منفی» تلقی می شود، ولی بخش دوم یک پاسخ «مثبت» است. این دیالوگ هوشمندانه و منحصر به فرد است، زیرا دو نکته را در مورد پدر مرین آشکار می کند:

اول، این که او اراده ای ضعیف دارد و

دوم، این که او نسبت به عمل جن گیری ای که در شرف اجرای آن است، حس ترس دارد.

اگر او به سادگی از همان ابتدا پاسخ «مثبت» داده بود، دیالوگ بسیار حوصله سربر می شد و اگر هم می گفت:«من ضعیف هستم و می ترسم.» نیز بسیار رو می بود.

۳- شکلی بذله گویانه و کمیک دارند:

مخاطبان فیلم ها و برنامه های تلویزیونی عاشق این هستند که بخندند، اما رسیدن به چنین هدفی چندان به راحتی قابل حصول نیست. دیالوگ کمیک باید همسو با خصوصیات شخصیت باشد. و خلق موقعیت مناسبی که در آن شخصیت چنین دیالوگی را بیان کند نیز کاری چالش برانگیز است، زیرا همان طور که ذکر شد، هر دیالوگی همچنین باید از طریق بسط داستان یا ارائه توصیف از یک شخصیت داستان را به پیش ببرد. به همین دلیل است که هیچ وقت در فیلم ها، افراد صرفاً برای گفتن یک مطلب خنده دار به دیگری روند عادی خود را قطع نمی کنند. در واقع مطلب خنده دار خود باید دارای ارزش روایتی باشد.

مثالی از یک فیلم:

در صحنه ای از فیلم تلما و لوئیز (۱۹۹۱)، تلما (با بازی جینا دیویس) از بانمک بودن جِی دی به وجد می آید و به شوخی باسن او را با باسن شوهر خود مقایسه می کند و می گوید:«دَریل چنین باسنی ندارد. باسن او به حدی بزرگ است که می توانی یک ماشین را در سایه اش پارک کنی.»

این دیالوگ خنده دار است، زیرا علاوه بر این که به نکته بامزه ای اشاره کرده است، به آشکار شدن شخصیت تلما و دشمنی او با شوهرش نیز کمک می کند. همچنین این اظهار نظر او نشان می دهد که از جِی دی خوشش می آید و برای رابطه ای که در ادامه فیلم میان آن ها برقرار می شود زمینه چینی می کند.

 

چند نکته مهم:

اگر می خواهید حقیقتاً به ظرفیت دیالوگ در فیلم ها پی ببرید، بی تردید باید فیلم «درام دادگاهی» دوازده مرد خشمگین (۱۹۷۵) را ببینید. ۹۵ درصد وقایع این فیلم در اتاق هیئت منصفه و در حالی رخ می دهد که دوازده عضو این گروه در تلاشند به رأیی با اتفاق نظر درباره یک پرونده قتل برسند. چهار درصد ابتدایی فیلم بخش مقدمه چینی است که در آن قاضی به طور خلاصه پرونده را شرح می دهد و از دوازده عضو هیئت منصفه می خواهد که شور کنند و به توافقی دست یابند.

هرچند که شخصیت ها تا حدودی از طریق پوشش از یکدیگر متمایز شده اند، این دیالوگ است که به آن ها عمق می بخشد. به زودی مشخص می شود که کدام یک طرفدار سرخوش ورزش، یا یک خارجی تحصیل کرده، یک پدر ناخوش آیند، معمار ماهر یا مرد جا افتاده پدربزرگ مآبی است که حرف های روشنگرانه ای می زند. تک تک این افراد به لحاظ خصوصیات متفاوت و پس زمینه ها با هم فرق دارند. و این دیالوگ است که این تفاوت ها را آشکار می کند.

زمانی که این افراد شروع به حرف زدن می کنند، پرونده، محاکمه، شهود و دادستان ها نیز همگی جان می گیرند. درست است. برجسته ترین نقاط پرونده از خلال بحث ها روشن می شوند، زمانی که آن ها با هم بحث می کنند، چیزی را توضیح می دهند، سوالی می پرسند، پاسخی می دهند، فریاد می زنند …

دوازده مرد خشمگین فیلمی است که مرزهای استفاده از دیالوگ را جابه جا می کند و در این کار موفق نیز می شود. حین تماشای فیلم به این نکته دقت کنید که چگونه حجم اعظم دیالوگ ها در یکی از دو گروه بندی «به پیش بردن داستان» و «ارائه توصیف» قرار می گیرند.

 

و اما یک هشدار:

دانشجویان سینما و نویسندگان جوان اغلب خود را گرفتار نوشتن فیلم هایی با «کله های سخن گو» می کنند. «کله های سخن گو» عبارتی تحقیرآمیز است که توصیف کننده شخصیت های خسته کننده ای است که مدام دیالوگ های غیرضروری بر زبان می آورند. مراقب چنین شخصیت هایی باشید. حین تماشای دوازده مرد خشمگین دقت کنید که چگونه هر بخشی از دیالوگ، نه تنها ضروری، بلکه تا حدی هیجان انگیز و افشاگر نیز هستند.

به دلیل نبود امکانات مالی، دانشجویان سینما اغلب بیش از حد به گفت و گو اتکا می کنند. این همان جایی است که ممکن است به دام بیفتند، زیرا اغلب فیلمسازان آماتور به اشتباه باور دارند که دیالوگ به تنهایی برای خلق جذابیت کافی ست. اما آن ها سخت در اشتباهند. توجه کنید که حتا در فضای محدودی که اعضای هیئت منصفه در فیلم دوازده مرد خشمگین قرار گرفته اند، اعمال، ژست ها، حالات بدن و چهره و اشیاء برای پر کردن خلائی استفاده شده اند که دیالوگ هرگز قادر به پر کردن آن نیست. کافی ست دقت کنید.

منبع:

http://www.elementsofcinema.com

ترجمه: امیررضا قانعی محمدی

آموزش: جمعه‌های کاربردی (هر آن چه می‌خواستید …) / نکاتی درباره دیالوگ‌نویسی در فیلمنامه

  1. آنلاین گفت:

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

  2. sorenstore.com گفت:

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

  3. pokehqorveh.com گفت:

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

  4. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

  5. اقا خیلی وبسایتتون عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه