en
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - فریم‌ها-۵: مانیکور



۲۴ فریم – سرویس آموزش: پنجمین یادداشت از مجموعه‌ی «فریم‌ها» به فیلم کوتاه «مانیکور» اختصاص یافته است. مدیریت فیلم‌برداری این اثر به عهده‌ی «آرمان فیاض» بوده که در نوشته‌ای تجربیات خود را در فیلمبرداری این فیلم کوتاه با ما به اشتراک گذاشته است.

روایت سایه و نور و چالش خوانش بصری

اولین برخورد با فیلم روایت ذهنی ماست که لاجرم بصری است، روایت ذهنی همان روایت فریم هاست، فریم هایی که با بازوی واقعیت یا بهتر بگویم با بازوی امکان، جان می‌گیرد و تداوم پیدا می‌کند و تو را به جهان فیلم نزدیک می‌کند. جهانی که حالا چرخ‌هایش به واسطه‌ی تخیل و امکان به پویش در آمده و تبدیل به عکس های متحرکی شده که واقعی به نظر می‌رسد.

قصه ی “مانیکور” پرتنش بود، التهاب در انتهای قصه به اوج می‌رسید، بستری سپید از برف در زمین داشت و خورشیدی درخشان در آسمان، با این وجود چالش اکسپز (خوانش تصویری) جدی است.
چرا که برف همانند یک صفحه‌ی بزرگ همواره نور خورشید را بازتاب می‌دهد و کنترل‌اش را دشوار می‌کند با این اوصاف چگونگی خوانش سایه و نور چالشی جدی‌تر شد. به آن فکر کردم که این خوانش، همان چالش روایت قصه‌ی فیلم است، جدال جهل و فهم. نزاع بر سر آن چه که هست و آن چه باید باشد.
پس دو چیز در هنگام فیلمبرداری برایم مهم تر شد: نور و ترکیب بندی .

به آن نتیجه رسیدم که چگونگی خوانش بصری اشخاص قصه، یعنی آن طور که در ترکیب بندی تو ظاهر می شوند: از انتخاب لنز بگیر تا زاویه و قابندی و نور -به آن گونه که با پرچم (flag) و پارچه ها کنترلش کنی- به فهم بصری قصه بیشتر از آن چیزی که تصور می کنیم کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه