en
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - فیلمنامه‌های منتخب فیلم کوتاه – ۷۷: آیسان

۲۴ فریم – سرویس آموزش: امروز در هفتاد و هفتمین عنوان از مجموعه «فیلمنامه‌های منتخب» سرویس آموزش ۲۴ فریم، فیلمنامه‌ی «آیسان»، نوشته‌ی «مهرشاد خردمندی»، تقدیم مخاطبان عزیز می‌گردد. این فیلم کوتاه برنده‌ی تندیس بهترین فیلم‌برداری از جشن مستقل فیلم کوتاه و برنده‌ی جایزه‌ی بهترین طراحی صحنه از جشنواره‌ی نهال بوده و در بیست جشنواره‌ی بین‌المللی نیز حضور داشته است.

«دوربین آرام به پرده نزدیک می‌شود. ندا و حسام از قاب خارج می‌شوند‌ … .»
فیلمنامه‌ی «آیسان» (با نام قبلی «آدم‌سوزی») این‌گونه تمام می‌شود.
این فیلمنامه داستانِ چیزی است که میانِ دوربین و پرده، و میان کارگردان، بازیگر، و زندگی واقعی اتفاق می‌افتد.
فیلمنامه‌ی «آیسان» این روابط و نسبت‌ها را در قالب ایده‌ی یک «کارخانه‌ی فانتزی‌سازی» دراماتیزه کرده است که خود استعاره‌ای از رسانه‌ی سینماست. از این‌رو این فیلمنامه واجد نوعی ساختار «متافیکشنی» است، بدین ترتیب که ذات رسانه‌ی سینما را موضوع درام خود قرار داده است، هر چند که این کار را به شکلی غیر مستقیم و در قالب کسب و کاری نه مستقیماً سینمایی انجام داده است. «حسام»، رئیس کارخانه، با آماده‌کردن کارکنان‌اش برای تبدیل شدن به فانتزی‌ها و عزیزان از دست‌رفته‌ی مشتریان به سانِ کارگردانی است که با ساختنِ فیلم‌های خود زندگی‌هایی نزیسته را برای بینندگان ممکن می‌سازد و به آن‌ها اجازه می‌دهد فانتزی‌های خود را روی پرده‌ی سینما تجربه کنند. کارکنانِ او با گریم، لباس، زدنِ عطر و آگاهی از خصوصی‌ترین حقایق زندگی کسی که به قالب‌اش در خواهند آمد، واسطه‌ی تحقق این فانتزی‌ها می‌شوند. اما آن‌چه در «آیسان» رخ می‌دهد، فراتر از صرفِ تبادلی مادی برای ارضای یک فانتزی است. در این فیلمنامه بازیگر (که از قضا خود فانتزی کارگردان‌اش است) در صدد انتقام از مرده‌ای برمی‌آید که در قالب‌اش ظاهر شده است‌. او سوژه‌ی درگذشته و از‌دست‌رفته‌ای را که نقش‌اش را ایفا می‌کند، برای گرفتنِ انتقام احضار می‌کند و مشتری یا همان عاملِ از دست رفتنِ جان سوژه را به قتل می‌رساند. این رویداد به این فیلمنامه کیفیتی انتقادی می‌دهد؛ گویی سینما با مدیوم خود در برابر سفارش‌دهنده‌اش طغیان می‌کند تا انتقام جانی را بگیرد که سوخته و از دست رفته است.

«مهرشاد خردمندی»، نویسنده و کارگردان «آیسان»، در یادداشتی برای ۲۴ فریم، درباره‌ی ایده‌ی محوری این فیلم چنین نوشته است:

«خوب می‌شه کسی که تو زندگی‌ات نیست رو باز بتونی داشته باشی . . . »
این یک خط خلاصه‌ی فیلم «آیسان» است و به نظرم آرزوی خیلی ‌از آدم‌هاست. این که این خواسته‌ی گاهی عجیب چه‌طور محقق می‌شود من را برای نوشتن این فیلمنامه و در نهایت ساخت آن ترغیب کرد. گرچه راه‌حلی که در فیلم ارائه می‌شود منطقی و معقول نیست، اما به عقیده‌ی من، سینما هم جای افکار معقول است و هم عکس آن. شاید راه رسیدن به عقلانیت گذر از دروازه‌ای غیر عقلانی باشد؛ البته این تنها برداشت شخصی من است…

دریافت فایل PDF فیلمنامه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه