en
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

صفحه اصلی - مقاله و گفت گو - مجموعه مطالب آسیب‌شناسی سینمای کوتاه ایران – ۷: عدم انعطاف و مدیریت اقتصادی

۲۴ فریم – آریان گلصورت: در این مجموعه مطالب به آسیب‌شناسی سینمای کوتاه ایران می‌پردازیم. این آسیب‌ها می‌توانند مربوط به خود فیلم‌ها باشند و یا فضای رسانه‌ای و مسائل مدیریتی و نظارتی. امیدواریم با نظراتتان ما را همراهی کنید و موضوعات مطالب آینده را پیشنهاد دهید.

عدم انعطاف و مدیریت اقتصادی

برای یک فیلمساز جوان هیچ کاری به اندازه فیلم ساختن راه‌گشا نخواهد بود. فیلم دیدن و فیلم ساختن احتمالا بهترین مسیرها برای آموختن زبان سینما‌اند. حالا و در شرایطی که هزینه‌های ساخت روز به روز در حال افزایش است (هر چند اگر به دلار حساب کنیم، همچنان ایران کشوری ارزان برای فیلمسازی به حساب می‌آید)، حتما کسانی دچار ناامیدی خواهند شد و این طور گمان می‌کنند که دیگر امکانی برای فیلم ساختن برای‌شان وجود نخواهد داشت. یکی از آسیب‌های شایع در سینمای کوتاه امروز، زرق و برق بیشتری است که فیلم‌ها به خود گرفته‌اند. به همین دلیل عده‌ای فکر می‌کنند اگر دوربین گران قیمت و یا بازیگران چهره نداشته باشند، شانسی برای دیده شدن نخواهند داشت. البته که برخی عقل‌شان به چشم‌شان است، اما همه می‌دانیم که در نهایت فیلمی در خاطره‌ها می‌ماند که تاثیر عمیق‌تری بر بیننده گذاشته باشد و حضور بازیگران معروف در نهایت اعتبار و ارزشی برای فیلمی که در تاثیرگذاری ناتوان است به همراه نخواهد داشت. خوشبختانه فیلم کوتاه کمتر نیاز دارد که به سلیقه بازار تن دهد و همین ویژگی باعث می‌شود که فیلمسازان برای ساخت یک فیلم موفق کمتر وابسته به بودجه و روابط باشند. پس حتی اگر بودجه چندانی ندارید و یا نمی‌توانید از عوامل شاخص سینمای کوتاه و بلند استفاده کنید، بهتر است دست از نگرانی بردارید و به این فکر کنید که با داشته‌های محدودتان چه فیلمی می‌توانید بسازید. به این نکته توجه کنید که اگر واقعا به دنبال این حرفه هستید، نباید به راحتی تسلیم و ناامید شوید. ساخت یک فیلم با امکانات اندک حتما از فیلم نساختن بهتر است. فراموش نکنیم که بسیاری از فیلمسازان شناخته شده سینمای دنیا که گاهی حتی با بودجه های چند صد میلیون دلاری کار می‌کنند، روزی با ساخت فیلم‌های کوتاه، مستقل، دانشجویی و یا حتی آماتوری قدم در این مسیر گذاشتند. بدون تردید فیلمی که قصه و یا ساختار شایسته توجهی داشته باشد، مخاطبان خودش را پیدا خواهد کرد. در دنیای امروز و به مدد اینترنت، هیچ فیلم خوبی بدون بیننده نخواهد ماند و به اندازه خودش قدر خواهد دید. نگاه‌تان به ویترین محدود سینمای کوتاه ایران و جشنواره‌های اغلب وابسته و رفیق‌بازش نباشد. اگر فیلمی شایسته ساخته‌اید، این امکان را دارید که به زبان سینما با هر مخاطبی در هر کجای دنیا ارتباط بگیرید. اتفاقا برای جشنواره‌های بین‌المللی نوید محمدزاده با بازیگری گمنام فرقی ندارد و هرگز مهم نیست که با چه دوربینی فیلمبرداری کرده‌اید. دیوید فینچر زمانی گفته بود که ۸۰ درصد پروسه فیلمسازی مدیریت است. نباید فراموش کنیم که این مدیریت قبل از هر چیز از زمان انتخاب سوژه و فیلمنامه شروع می‌شود. فیلمساز باید این درایت را داشته باشد که پروژه‌ای متناسب با امکانات‌اش تعریف کند تا بتواند آن را به سرانجام برساند. مدیریت مالی یک پروژه بخش مهمی از پروسه فیلمسازی است و نمی‌توان آن را کوچک شمرد. فیلمسازی که منعطف باشد و بتواند در شرایط متفاوت کار کند، حتما آزموده‌تر و با تجربه‌تر خواهد بود. او به فیلم به مثابه پروژه‌ای نگاه می‌کند که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و تسلط آن را با کمترین قیمت ممکن جلوی دوربین برد. کارگردانی که بر کارش مسلط باشد و از عوامل متعهد استفاده کند و فیلم‌اش را با هماهنگی دقیق جلو ببرد، قطعا کمتر اشتباه خواهد کرد و این به معنی هزینه کمتر است. راه‌های مختلفی برای بالا بردن سرعت ساخت یک فیلم وجود دارد. آن هم بدون کاستن از کیفیت آن. با تمرین زیاد و برنامه‌ریزی حساب شده حتما می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. انعطاف‌پذیری در این شرایط می‌تواند احتمال ساخت فیلم را افزایش دهد. ایده‌های پرهزینه را برای آینده نگه دارید و تلاش کنید سراغ ساخت ایده‌ای بروید که می‌توانید با کیفیت مناسب و هزینه قابل قبول آن را بسازید. در اینصورت و وقتی که برای ساخت هر فیلم‌تان با مشکلات و کمبودها جنگیده‌اید و مدام به فکر راه‌حل‌های کاربردی بوده‌اید تا آن را به نتیجه برسانید، شک نکنید از آن‌ها که به خاطر روابط‌شان همواره بودجه کافی در اختیار داشته‌اند فیلمساز آزموده‌تری هستید و احتمال موفقیت‌تان بیشتر خواهد بود. چون قرار نیست همیشه همه چی آماده و به وفق مراد باشد و حتما کسی که این ذهنیت و تجربه را دارد که در شرایط سخت کار را به نتیجه برساند، در  آینده شانس‌های بیشتری در اختیار خواهد داشت. خیلی بیشتر از آن فیلمسازان تنبل و همواره حمایت شده‌ای که هر سال یک فیلم با کمک نهادهای دولتی می‌سازند و یا به خاطر قدرت مالی این فرصت را دارند که راحت‌تر فیلم‌نامه‌ای را جلوی دوربین ببرند.

این مجموعه مطالب را می‌توانید از این‌جا دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه