en
یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

صفحه اصلی - آموزش - چگونه از رنگ در فیلم‌هایمان بهره ببریم؟ بخش سوم: استفاده از رنگ به عنوان نماد

۲۴‌فریم – سرویس آموزش: روشهای زیادی برای خلق نماد در فیلم وجود دارد، اما استفاده از طرح‌های رنگی مختلف یکی از موثرترین آنهاست. مطمئن باشید حتی اگر مخاطب از نمادگرایی حاصل از پالت رنگی شما آگاه نباشد نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. ما در بخش پایانی مجموعه مطالب ” چگونه از رنگ در فیلم‌هایمان بهره ببریم؟میخواهیم سه روش استفاده از پالت‌های رنگی را برای ایجاد ارتباطات قدرتمند بین ایده‌ها و مضامین به شما نشان دهیم. البته به‌ همراه نمونه‌هایی جذاب از فیلم‌هایی که دیده‌اید.

۱) رنگهای ناهماهنگ (DISCORDANT COLOR):

استفاده ناموزون و غیرهماهنگ از رنگ می‌تواند یک شخصیت یا یک لحظه را از بقیه‌ی فیلم متمایز کند. مثل کاری که رنگ آبی در فیلم “آملی” (Amelie) انجام می‌دهد. اگرچه رنگ آبی جزو طیف رنگی ثابت این فیلم نیست اما با استفاده از آن در لحظاتی خاص به عنوان عاملی در جهت هدایت نگاه بیننده استفاده شده‌است.

اینگونه ناهماهنگی‌ها در طرح رنگی یک فیلم اغلب به این منظور است تا توجه بیننده را به یک شخص، مکان یا شی خاص جلب کند.

با این کار میتوان یک نماد کاملا واضح ایجاد کرد. شما میتوانید در طول فیلمتان یک پالت رنگی یکدست ایجاد کنید و در لحظاتی با شکستن آن به راحتی یک المان را برجسته سازید.

به عنوان مثال، به ژاکت دختر بچه در فیلم “فهرست شیندلر”  (Schindler’s List) دقت کنید! این ژاکت قرمز دخترانه، در فیلمی سیاه و سفید، به وضوح نمادین است.

البته همه‌ی نمونه‌های ناسازگاری این‌چنینی در پالت‌های رنگی فیلم خیلی واضح و هدفمند نیست. اما وقتی یک کارگردان و تیم طراحی پشت آن چنین انتخابی را می‌کنند، حتما آن را به دلیلی انجام می‌دهند. این یکی از راه های ایجاد نماد با رنگ در فیلم است.

در فیلم نئونوآر «شهرگناه» (Sin City)، اختلاف ناگهانی در پالت رنگی فیلم مشخصا بازتاب سبک گرافیست-کارگردان فیلم، فرانک میلر است، که در راستای نزدیکی هرچه بیشتر فضای بصری فیلم به کمیک‌استریپ‌های میلر انجام شده‌است.

۲) طرحهای رنگی پیونددهنده (ASSOCIATIVE COLOR SCHEMES):

حال که نمونه‌های رنگی را در تک پلان‌های مختلف بررسی کردیم، میخواهیم رنگ را در ابعادی بزرگتر یعنی در تمام طول فیلم درنظر بگیریم. وقتی یک رنگ یا طرح رنگی در طول فیلم به طور مرتب و در پیوند با یک شخصیت، شی، مکان یا یک مضمون تکرار می‌شود، به یک نماد بدل می‌شود. این را احتمالا در بسیاری از فیلم‌های شاخص دیده‌اید. پالت‌رنگی فیلم امکانی است که از طریق آن می‌توان به داستان‌سرایی دراماتیک رسید. تمام آنچه که لازم است ناهمگونی رنگی در لحظات مناسب است. در این بخش، ما در مورد چگونگی استفاده از رنگ در فیلم برای نمایش شخصیت‌ها، ایده‌ها و مضامین صحبت خواهیم کرد.

رنگ‌های پیوند دهنده در فیلم، آنهایی هستند که با تکرار در طول فیلم به یک موضوع یا شخصیت دلالت دارند. در نتیجه می‌توانند پیوندی اساسی میان تصویر و داستان برقرار سازند.

در فیلم شوالیه‌‌ی تاریکی، هر دو شخصیت اصلی فیلم پالت‌های رنگی مخصوص به خود را دارند.

اختلاف میان رنگ‌های تیره و خاکستری بتمن و ترکیب نامحسوس بنفش و سبز لباس جوکر در واقع همان درگیری داستانی فیلم است که در رنگ‌ها نیز ایجاد شده‌است.

یکی از معروفترین استفاده از کارکردهای تداعی‌کننده رنگ در فیلم‌ها، نقش رنگ نارنجی در فیلم پدرخوانده است. نارنجی در این فیلم پیش‌درآمدی بر مرگ، خشونت و آشوب است.

برخلاف فیلم های گانگستری قبلی، پدرخوانده به شکل عریان‌تر و بیرحمانه‌تری به خشونت نزدیک شد. بنابراین منطقی است که در دنیایی از رنگهای اشباع نشده، یک رنگ نارنجی ناهمگون، هشداری از خشونت در آینده است.

کوئنتین تارانتینو عاشق بازی با طرحهای رنگی مختلف است و در یکی از بهترین فیلم های خود یعنی «بیل را بکش۲» (Kill Bill2)، به شخصیت اصلی یعنی «عروس» رنگ خودش را داده‌است: زرد روشن

اگرچه بسیاری از اوقات قرمز خون نیز رنگ او است، اما به دلیل عطش سیری‌ناپذیر عروس برای انتقام، تصویر کردن او با رنگ زرد روشن به ما کمک می‌کند تا بین رنگ و شخصیت ارتباطی ایجاد کنیم.

در فیلم امپراتوری ضربه می‌زند (The Empire Strikes Back)، از رنگ هم در شخصیتها و هم در موقعیت درگیری که در جهان داستان دارند، استفاده می شود. «دارث ویدر» مشکی است و یک شمشیر لیزری به رنگ قرمز روشن دارد، در تضاد با دنیای روشنتر و سفیدتر لوک و شمشیر لیزری آبی رنگی که به‌ دست دارد.

ترکیب این رنگها وضعیت حسی خاص شخصیت‌ها را به بیننده منتقل م‌یکند. سیاه و قرمز، خشن و تهدیدکنند‌ه‌اند، در حالی که آبی و سفید آرامش‌بخش هستند.

در فیلم سرگیجه، از رنگ سبز روشن به عنوان یادآوری زمانی استفاده میشود که شخصیت اصلی، اسکاتی، برای اولین بار مبهوت زنی شده بود که قرار بود در موردش تحقیق کند. در ادامه و پس از مرگ زن، اسکاتی زنی بسیار شبیه به او را پیدا می‌کند و از او خواهش می‌کند تا سعی کند بیشتر شبیه زنی باشد که او قبلا دیده‌است.

استفاده از پالتهای رنگی برای ایجاد ارتباطات قدرتمند بین شخصیتها و معانی، ابزاری است که هیچ فیلمسازی نباید از آن چشم پوشی کند. هرچه نمونه های بیشتری ببینید، آنها را بهتر به کار می‌برید.

۳) طرح های رنگی انتقالی (TRANSITIONAL COLOR SCHEMES):

استفاده از رنگ انتقالی مربوط به زمانی است که تغییر پالت رنگی نوعی تغییر در داستان را نشان دهد. این تغییر می‌تواند در لحن یا حال و هوای فیلم، چرخش فیلم بین ژانرهای مختلف یا تغییر یک شخصیت باشد. این یک روش قدرتمند برای برقراری ارتباط بین شخصیت با داستان به روش بصری است.

در طول سریال ضد قهرمان برکینگ بد، والتر وایت زندگی دوگانه‌ای را تجربه می‌کند. او با نام والتر وایت یک معلم علوم خوش اخلاق است و به عنوان هایزنبرگ، فردی شرور و سلطان مواد مخدر است.

پالت رنگی والتر وایت روشن تر و لطیف‌تر است و از پالت رنگهای اصلی خنک‌تر استفاده می کند. در حالی‌ که، هایزنبرگ دارای یک پالت رنگی بسیار تیره و در عین حال همسان (Analogous) است.

تغییر شخصیت لوک اسکای‌واکر اگرچه کمتر مشهود است، اما باز هم به خوبی در یک تغییر عمده در پالت رنگی او منعکس شده‌است.

در اصل او آراسته به رنگهای روشنتر بود. اما پس از آن که دوره آموزشی Jedi را میگذراند و از هویت واقعی خود به عنوان پسر دارث ویدر مطلع میشود، کاملا سیاه نشان داده میشود.

در انیمیشن بالا (UP)، پیکسار به پیروی از فرمول قصه‌گویی خود برای تغییر در لحن داستان از تغییر در پالت رنگی استفاده می‌کند. اوقات خوش و شادمانی جای خود را به واقعیتی دلگیر و تاریک می دهد. واقعیتی که در سایه و با یک پالت‌رنگی گرفته و یکنواخت نشان داده شده‌است.

شاید تغییر پالت رنگ فیلم «بالا» ضروری نباشد، چرا که ما خود متوجه اتفاقی برای کارل و همسرش افتاده است، می‌شویم. اما تغییر رنگ، احساسات تصویر را تقویت می‌کند و عنصری ناملموس را برای قصه‌گویی بصری به ارمغان می‌آورد تا ما بیش از آنچه می‌بینیم، احساس کنیم.

گردآوری و ترجمه: سهیل گوهری‌پور

چگونه از رنگ در فیلم‌هایمان بهره ببریم؟ بخش سوم: استفاده از رنگ به عنوان نماد

  1. فرزین گفت:

    با درود .. در این مقاله آموزشی که بسیار هم مفید بوده میخواهم از کل مطالب این سایت تشکر کنم ، بسیار عالی و موفق باشید ، من بشخصه استفاده میکنم و با دیگران هم به اشتراک میگذارم وبسایت خوب شما رو .

  2. محسن گفت:

    سلام
    واقعا ممنون بابت زحماتتون
    میشه خروجی ورد یا پی دی اف مقالاتتونو بزارید تا آرشیوشو توی سیستممون داشته باشیم و گاهگداری بهش رجوع کنیم؟
    ________
    دوست گرامی به راحتی می‌توانید به شیوه‌های مختلف از مقاله‌ها خروجی پی دی اف بگیرید.

  3. امیر گفت:

    جسارتا من اتفاقی این مطلب دیدم ولی اخلاق حکم می کنه که اسم منبع مطالبتون دقیق منتشر کنید این مطالبو دوستان من در سایت studiobinder در قالب یک پی دی اف منتشر کردند . پس گرداوری معنی نداره وقتی همش برای یک پی دی اف است!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه