en
یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

صفحه اصلی - آموزش - ۱۳ تکنیک نورپردازی که هر فیلمسازی باید بلد باشد

۲۴‌فریم – سرویس آموزش: تکنیک‌های نورپردازی، به فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی یا تیزرها جلوهای خاص می‌بخشد و کمک می‌کند تا داستان روی پرده بدرخشد. در این مقاله به‌ دنبال آن هستیم تا تکنیک‌های اصلی را مورد بررسی قرار دهیم. 

دانستن تکنیک‌های نورپردازی برای فیلمسازان در هر سطحی که باشند، با ارزش است. این دانش به یک کارگردان کمک می‌کند که با مدیر فیلمبرداری ارتباط بهتری برقرار کند، به نویسنده کمک می‌کند تا در فیلمنامه کلماتی را وارد کند که بعدا به ساخت و انتقال حس صحنه کمک‌ کند و برای بقیه‌ی عوامل صحنه نیز قطعا کمک‌کننده خواهد بود. 

۱. نورپردازی طبیعی (Natural Lighting)

در ابتدا به آن نورهایی می‌پردازیم که نیاز نداریم حرکتشان دهیم؛ بلکه خودشان در همه‌ی ساعات شبانه روز در حال حرکت هستند. تکنیک‌های نورپردازی طبیعی براساس به کاربردن نورهایی که از پیش در محل فیلمبرداری موجود است، تعریف می‌شوند.  معمولا شما در بازدید مکان فیلمبرداری ، راجع به این نور اطلاعات کسب می‌کنید. همچنین در نظر گرفتن بازه‌های زمانی مختلف روز در این روش بسیار پر اهمیت است. 

خلاصه‌ی نورپردازی طبیعی:

  • از رفلتکور یا فِلَگها برای ایجاد تغیرات در نور استفاده کنید.
  • حتما بازدید لوکیشن را از قبل انجام دهید.
  • حساب بازه‌ی زمانی روز را داشته باشید.

۲.نورپردازی با نور کلیدی  (Key Lighting)

کی-لایت اصلی‌ترین نور صحنه،  شدیدترین و مستقیم‌ترین نور است. به طور کلی، کی-لایت فرم کلی سوژه یا بازیگر را روشن می‌کند. 

خلاصه‌ی نورپردازی با نور کلیدی:

  • از قرار دادن کی-لایت نزدیک (کنار) دوربین خوددداری کنید، وگرنه نورتان تخت خواهد شد و جذابیتش را از دست خواهد داد.
  • می‌توانید با قراردادن کی-لایت پشت سر سوژه یک جلوه‌ی دراماتیک ایجاد کنید. 
  • کی-لایت اولین نورِ سیستم نورپردازی سه‌نقطه‌ای است. 

۳. نورپردازی های-کی (High Key Lighting)

تعریف نورپردازی های-کی در فیلم ، تلویزیون و عکاسی سبکی است که در آن نسبت نوری (کنتراست) در یک صحنه کاهش می‌یابد. در دوره‌ی فیلم نگاتیو، این روش برای حل مسأله‌ی کنتراست زیاد استفاده می‌شد، اما امروزه برای ساخت حس و حال صحنه توسط فیلمسازان به‌ کار گرفته‌ می‌شود. 

خلاصه‌ی نورپردازی های-کی:

  • بیشتر از تونالیته‌های روشن و نورهای قوی استفاده می‌شود. 
  • از تونالیته‌های تیره و میانی کمتر استفاده می‌شود. 
  • فضا امیدوارانه و خوشبینانه است. 
  • این نورپردازی به‌ وفور در موزیک ویدئوهای پاپ استفاده می‌شود. 

۴.نورپردازی لو-کی (Low key lighting)

نورپردازی لو-کی چیست؟ نورپردازی لو- کی  ، سبک نورپردازی در سینماست که در آن  از یک منبع نور شدید برای محصور کردن صحنه در سایه‌ها استفاده می‌شود. نورپردازی لو-کی باعث ایجاد سیاهی و کنتراست می‌شود. 

خلاصه‌ی نورپردازی لو-کی:

  • اهمیت سیاهی‌ها، سایه‌ها و تونالیته‌های تیره 
  • تصاویر پرکنتراست گیرا
  •   در فیلم‌های نوآر یا دلهره‌آور برای اخطارهای شوم استفاده می‌شود

۵. نور پرکننده (Fill Lighting)

نور پرکننده سایه‌هایی که توسط کی لایت ایجاد شده‌است را محو می‌کند. نور پرکننده در سمت دیگر سوژه نسبت به نور کلیدی قرار می‌گیرد و معمولا به‌ اندازه آن قوی نیست. 

خلاصه‌ی نور پرکننده:

  • سایه‌های ایجاد شده توسط کی-لایت را محو می‌کند
  • خود ایجاد سایه نمی‌کند و برای خودش کاراکتری ندارد

۶. نور پشت سوژه (Backlighting)

نور پشت سوژه یا بَک-لایت نوری است از پشت به یک بازیگر یا سوژه می‌تابد. بک لایت در ارتفاع بالاتری نسبت به سوژه قرار می‌گیرد. این نور برای جدا کردن بازیگر یا سوژه از پس‌زمینه کاربرد دارد. نور پشت سوژه باعث ایجاد عمق و شکل دادن به سوژه شده و کمک می‌کند تا قاب بیشتر “سه بعدی” به نظر برسد. 

خلاصه‌ی نور پشت سوژه:

  • خورشید، بک‌لایت بسیار خوبی‌ است. میتوان از یک رفلکتور برای بازگشت دادن نور خورشید به پشت سوژه با شدتی کمتر استفاده کرد. 
  • اگر بک لایت پشت یک بازیگر در زاویه‌ی خاصی (در نقطه‌ی مقابل کی-لایت) قرار بگیرد، “کیکر” (kicker) نام می‌گیرد. 

سیستم نورپردازی سه نقطه‌ای

کی-لایت (نور کلیدی) ، فیل-لایت (نور پرکننده) و بک-لایت (نور پشت سوژه) در مجموع سیستم نورپردازی سه ‌نقطه‌ای را تشکیل میدهند. نورپردازی سه نقطه‌ای متُدی استاندارد در رسانه‌ی تصویری است. با استفاده از این سه جایگاه جداگانه برای نور، فیلمبردار می‌تواند سوژه را به هر شکلی که دوست داشته باشد نوردهی کند، و همزمان سایه‌ها را نیز کنترل کند. 

۷. نور حاضر یا پرَکتیکال (Practical Light)

چه می‌شود اگر بخواهید از نورهای موجود در یک لوکیشن استفاده کنید؟ چیزهایی مثل لامپ، شمع یا تلویزیون؟ به این منابع نوری ، نور حاضر یا نور پرکتیکال گفته می‌شود. این ابزار معمولا توسط طراحان صحنه یا تیم نورپردازی به صحنه اضافه می‌شوند تا گوشه‌های صحنه یا چهره‌ها را روشن کنند و به نور آمبیانس کمک کنند.

خلاصه‌ی نور پرکتیکال:

  • می‌توانید نورهای پرکتیکال متعددی را برای نور دادن به سوژه در نظر بگیرید 
  • حساب تعداد خروجی‌های برق موجود در هر لوکیشن را داشته باشید
  • از تطبیق دماهای رنگی (Color Temperatures) اطمینان حاصل کنید.

۸. نورپردازی سخت یا هاردلایتینگ (hard lighting)

هاردلایت نوری پر شدت است که می‌تواند توسط یک منبع نوری با جهت مستقیم یا نور خورشید ایجاد شود. این شکل از نورپردازی سایه و خط‌های (بین تاریکی و روشنایی) شدید و واضح ایجاد می‌کند. با استفاده از این روش می‌توان توجه مخاطب را به هر جایی از قاب جلب کرد. نور سخت همچنان می‌تواند تصویر سیلوئت (ضدِ نور) ایجاد کند یا نکته‌ای را در تصویر برجسته نشان دهد.

خلاصه ی نورپردازی سخت:

  • میتواند با استفاده از دیفیوزرها و فِلَگ ها آن را کنترل کرد. 
  • در تصویر ایجاد برجستگی می‌کند. 
  • برای ایجاد سایه عالی است. 

۹. نور نرم یا سافت لایت (Soft Light)

نکته‌ای که در رابطه با نور نرم وجود دارد این است که ‘نور نرم’ تعریف دقیقی از یک منبع نوری نیست. نور نرم یک اصطلاح زیبایی‌شناسانه‌ی فیلمبرداران است که در آن سایه‌ها به حداقل می‌رسد و تیرگی ها چیزی شبیه به تیرگی‌های ایجاد شده توسط منابع نوری خارجی می‌شود.

خلاصه‌ی نور نرم :

  • میتواند بهعنوان نور پُرکننده استفاده شود
  • میتواند به چهره‌ی بازیگر طراوت ببخشد
  • این توهم را ایجاد می‌کند که از منابع نوری حاضر در صحنه می‌آید

۱۰. نورپردازی بازگشتی

وایتبرد یا ورق یونولیت دمِ دست دارید؟ میتوانید نور را از خورشید، لامپ یا هر منبع نور سینمایی بازتاب دهید تا یک سوژه را در قاب به شکل غیر مستقیم نوردهی کنید. استفاده از نور بازگشتی نور را در ناحیه بزرگتری به شکل مساوی پخش می‌کند. اگر به شکل درستی اجرا شود، نور بازگشتی می‌تواند به عنوان نور نرم، نور پرکننده، نور بالای سر ، نور جانبی و حتی نور پشت سوژه استفاده شود. 

خلاصه‌ی نورپردازی بازگشتی

  • می‌تواند برای تقویت هر نوعی از نورهای سینمایی استفاده شود
  • با تابیدن نور مستقیم به یک صفحه‌ی بازتاب دهنده و جهت دادن غیر مستقیم نور به سوژه ایجاد می‌شود
  • یک سوژه را برجسته می‌کند بدون این که نیاز به نوردهی به‌صورت مستقیم به آن باشد

۱۱. نورپردازی جانبی یا کیارُسکورو

همانطور که از اسمش پیداست، نور جانبی به نوری اطلاق می‌شود که از طرفین وارد قاب می‌شود تا سوژه‌ای را روشن کند. این نورهای موازی به شکل ضعیفی فضا را پر می‌کنند. معمولا از نورهای جانبی برای ایجاد حس و حال و دراما در یک فیلم استفاده می‌شود، به‌ خصوص در ژانرهایی مثل فیلم نوآر. بسیاری نورپردازی جانبی را “کیارُسکورو” هم می‌نامند. برای رسیدن به نورپردازی کیارُسکورو، به کنتراست شدید و نور لو کی نیاز دارید تا حاشیه‌های سوژه‌تان را برجسته کنید. اگر بخواهید از نور جانبی برای پرکردن یک صحنه استفاده کنید باید آن را بازتاب دهید یا با جلوه‌های هایکی کار کنید.

خلاصه‌ی نورپردازی جانبی یا کیارُسکورو

  • برای برجسته‌ کردن یک شخص یا سوژه استفاده می‌شود 
  • اگر دیفیوز نشود میتواند سایه‌های شدید ایجاد کند
  • برای فراهم کردن کنتراست صحنه مناسب است

۱۲. نورپردازی منطق گرفته

بیایید فرض کنید که در لوکیشن هستید و نمی‌توانید هیچ منبع نور طبیعی مناسبی پیدا کنید. اینجا نورپردازی منطق گرفته (motivated lighting) به کمک می‌آید. نورپردازی منطق گرفته تکنیکی است که در آن سعی می‌شود از منابع نوری طبیعی تقلید شود. بهاین معنا که برای نورهایی مانند نور خورشید، نور مهتاب، چراغ‌های خیابان یا چراغ ماشین، جایگزینی تعبیه می‌شود. معمولا می‌توانید با استفاده از فِلَگ ها یا رفلکتورها این نوع نورها را خلق کنید و طوری آنها را اصلاح کنید که طبیعی به نظر برسند.

خلاصه‌ی نورپردازی منطق گرفته

  • برای شبیه‌سازی عناصر نوری طبیعی استفاده می‌شود
  • می‌تواند توسط ابزارهایی مانند تزئینات صحنه به‌ وجود آید 

۱۳. نور محیطی (Ambient Light)

همیشه نور خورشید، نور چراغ یا نوری از بالای سر وجود دارد که به قاب نفوذ کند. ،مگر این که در یک شب تیره و تاریک یا در یک فضای مصنوعی فیلمبرداری کنید. این نور که همیشه در فضا وجود دارد نور آمیبانس نامیده می‌شود. به نور محیط دقت کنید، مخصوصا زمانی که فیلمبرداری خارجی انجام می‌دهید یا نزدیک پنجره هستید. همانطور که بازه زمانی روز تغیر میکند نور محیطی هم تغیر میکند، لذا زمانی که یک صحنه را در طول یک روز میگیرید، حواستان به این قضیه باشد.

نویسنده: جیسن هلرمن (Jason Hellerman)
ترجمه: عماد حسینی فرد

منبع: Nofilmschool

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه