en
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹

صفحه اصلی - آموزش - راه‌ حل‌های ساده (DIY) در فیلم‌سازی: ۵ مسئله‌ی حیاتی هنگام فیلم‌برداری فیلم‌های کوتاه با بودجه‌ی کم

۲۴ فریم – سرویس آموزش: فیلم‌سازی، آن هم زمانی که هنوز به سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده و انواع حامیان دسترسی ندارید، کار دشوار و پرتنشی می‌تواند باشد. نکات بسیاری هستند که نمی‌دانید و ممکن است به خاطر همین ندانستن‌ها، ایده‌ی درخشان‌تان نتواند آن‌گونه که دلخواه‌تان است به ثمر بنشیند. این‌جاست که یاد گرفتن از تجربیات دیگران در زمینه‌ی فیلم‌سازی با روش‌های DIY اهمیت می‌یابد. در مقاله‌ای که خواهید خواند، به ۵ مسئله اشاره شده که با توجه به آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی از ایرادات کارهای اول‌تان با بودجه‌ی کم بکاهید.

آیا پروژه‌های فیلم‌سازی‌تان از این که ناچارید همه‌ی کارها را خودتان و با راه‌کارهای DIY انجام دهید آسیب می‌بینند؟ در این‌جا 5 راه حل برای معضلاتی که فیلم‌سازان مستقل در زمان فیلم‌برداری فیلم‌های کوتاه کم‌هزینه با آن‌ها مواجه می‌شوند ارائه می‌شود.

همه‌ی ما با دشواری‌های کار فیلم‌سازان مستقل در پیشبرد امور مربوط به ساخت فیلم‌های کم‌هزینه (یا اغلب بدون هزینه) آشنا هستیم. برای بسیاری از این افراد، همین که با زحمت فراوان دوربین، عوامل صحنه و بازیگران را گرد هم آورند تا بتوانند در عرض یک آخر هفته فیلم‌برداری فیلم کوتاه کم‌هزینه‌ی خود را تمام کنند، به حد کافی دشوار هست. با این‌که بسیاری از ما به ندرت این کار را برای عوائد مالی آن انجام می‌دهیم، با این حال حجم زیادی از انرژی، زمان و در صدر همه‌ی این‌ها منابع نیز مورد نیاز است.

با توجه به آن‌چه گفته شد، اگر شور و اشتیاق زیادی برای به انجام رساندن پروژه‌ای که فقط برای دل خود انجام می‌دهید دارید، پس حتماً می‌خواهید مطمئن باشید که با دوری از هر گونه مسئله یا اشتباهی که در کار شما اختلال ایجاد می‌کند، کار را به درستی به انجام برسانید. پس برای حفظ آسایش روان و توان‌تان برای محقق کردن آرزوهای‌تان در فیلم‌سازی، به این نکات توجه کنید تا از این مشکلات جان سالم به در ببرید:

۱- اتکا به روشنایی طبیعی

خب، اولین مسئله‌ (که در ساخت انواع پروژه‌های کم‌هزینه‌ی فیلم‌های کوتاه مشاهده می‌شود) غالباً با نورپردازی سر و کار دارد. بله، دوربین دیجیتال جدید شما یک شگفتی مدرن از مشخصات فنی و کارایی‌هاست. ولی این ابزار، حتا در بالاترین سطح ISO (حساسیت نوری) خود نیز، قادر به ثبت فیلمی با کیفیت بالا هنگام فیلم‌برداری خارجی در تاریک‌ترین زمان شب نخواهد بود.

برای بسیاری از تولیدات با بودجه‌ی کم، اغلبْ نور طبیعی همه چیز است و گزینه‌ی نهایی برای نورپردازی صحنه‌های فیلم محسوب می‌شود. و علت خوبی آن این است که بهترین منبع نوری رایگان،  و در عین حال غیرقابل‌اتکایی، است که نوع بشر می‌شناسد. اما این منبع نوری بی‌ثبات است و اغلب بیش از حد قوی‌تر یا ضعیف‌تر از چیزی‌ست که فکرش را بکنید.

کارآمدترین پیشنهاد برای فیلم‌سازانی با بودجه‌ی کم که ممکن است تجربه‌ی زیادی در نورپردازی نداشته باشند این است که به نحوی برنامه‌ریزی کنند که (تا جایی که امکان دارد) از روشنایی طبیعی استفاده کنند. اما همچنین، نقشه‌ای جایگزین، علاوه بر روش‌هایی برای استفاده‌ی همه‌جانبه از روشنایی طبیعی، هم در نظر داشته باشند. این نقشه‌ی جایگزین می‌تواند شامل استفاده از سطوح انعکاس‌دهنده‌ی نور یا رفلکتورها یا سرمایه‌گذاری برای خریدن مجموعه‌هایی از چراغ‌های ال‌ای‌دی مقرون‌به‌صرفه‌ای باشد که در شرایطی که کم‌تر قابل‌کنترل است مورد استفاده قرار گیرند.

۲- ضعف در صدابرداری / نظارت بر ضبط

مسئله‌ی مهم دیگر (و به واقع گناهی کبیره در فیلم‌سازی) داشتن رویکردی مغفولانه به مقوله‌ی ضبط (و نظارت بر ضبط) صدا در صحنه است. و متأسفانه چنین خطایی در بیش‌تر اوقات اتفاق می‌افتد؛ آن هم تنها به این دلیل که اکثر فیلم‌سازان با بودجه‌ی کم به حدی درگیر تمرکز بر فیلم‌برداری صحنه‌های‌شان (با کادربندی، نورپردازی، بازیگری و غیره) هستند، که ممکن است به سادگی از دقت در کار صدابرداری‌شان غفلت کنند.

بی‌دلیل نیست که در تولیدات سینمایی پرهزینه از حضور تیم کامل صدابرداری و چندین متخصص برای رسیدگی به تمامی جوانب کیفیت ضبط و برداشت صدا استفاده می‌شود. اگر شما با گروهی کوچک (یا حتا بدتر از آن، به صورت تک‌نفره) کار می‌کنید، معمولاً اولین جنبه‌ای که متحمل آسیب می‌شود مقوله‌ی صدا خواهد بود.

با این حال، می‌توان از این آسیب اجتناب کرد. ضبط صدای باکیفیت (یا حداقل در حد قابل قبول) با تأکید بر مراحل زیر می‌تواند حاصل شود:

۱- حذف صداهای اضافی از پس‌زمینه
۲- استفاده از میکروفن‌های مناسب برای کار
۳- تست کردن و نظارت بر کیفیت صدا هنگام ضبط

و البته، حقه‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها در مرحله‌ی پس‌تولید برخی از اشکالات صدا را برطرف کنید، هرچند که توصیه نمی‌شود بر این اساس برنامه‌ریزی کنید. اما باید بدانید که صدایی را که از ابتدا بد ضبط شده باشد با استفاده از چنین راه‌کارهایی نمی‌توان نجات داد.

۳- تمرین کم یا تمرین نداشتن

موضوع دیگری که اغلب در تولیدات با بودجه‌ی کم دیده می‌شود مربوط به کیفیت پایین (و مشخصاً تمرین‌نشده‌ی) اجرای بازیگران است. این قابل درک است که همه قادر نیستند با بازیگران درجه یک و حرفه‌ای‌ای کار کنند که بدون دستمزد حاضر به همکاری در پروژه باشند. اما در کار با نابازیگرها هم صرف زمان برای داشتن تمرین‌های فشرده اهمیت تقریباً بیش‌تری می‌یابد.

اگر زمان مورد نظر شما برای فیلم‌برداری فیلمی یک آخر هفته است، مطمئن شوید که حداقل دو تا سه آخر هفته قبل از آن را در برنامه بگنجانید تا در آن‌ها فقط روی تمرین‌ها تمرکز کنید. به طور معمول، قدم اول دورخوانی متن است، اما در ادامه، این تمرین‌ها باید با توجه به بلاکینگ، نورپردازی، صدا، جای‌گذاری‌های دوربین و حرکات صورت گیرند.

۴- دوربین لرزان و فوکوس بودن

از میان همه‌ی موارد یادشده در این فهرست، حل این مسئله از همه آسان‌تر است. چرا که در روزگاری زندگی می‌کنیم که بی هیچ بهانه‌ای، امکانات بسیاری برای تصویربرداری بدون لرزش و فوکوس دقیق در دسترس است.

برای حل مشکل لرزش در فیلم با بودجه‌ی کم، اطمینان حاصل کنید که از سه‌پایه‌ای باکیفیت و با‌ثبات استفاده می‌کنید. و برای وضوح تصویر، می‌توان از فردی که تنظیم فوکوس را به صورت دستی انجام می‌دهد کمک گرفت یا وسیله‌ای که دارای تنظیمات خودکار (اتوماتیک) فلو-فوکوس باشد و یا به سادگی فوت و فن تنظیم فوکوس را بیاموزید تا برای اعمال تغییرات متعدد در آن برای هر صحنه نگرانی‌ای نداشته باشید.

۵- تدوین بی‌دقت و شتاب‌زده

به همان اندازه که بودجه‌بندی مالی و هزینه‌ها حائز اهمیت است، بودجه‌بندی زمان نیز مهم است. در برخی موارد، فیلم‌سازانی که زمان کم می‌آورند ناچار می‌شوند به تدوین‌هایی سریع و سردستی، به عنوان تدوین نهایی کار برای فیلم‌های کوتاه و پروژه های‌شان با بودجه‌ی کم، تن بدهند.

بله، تدوین‌گری که در این حرفه ماهر است می‌تواند یک فیلم کوتاه را در طول یک الی دو روز به سرانجامی مطلوب و آبرومند برساند. ولی اگر واقعاً می‌خواهید که فیلم‌تان شاخص از آب دربیاید، زمانی که به این کار اختصاص می‌دهید باید بسیار بیش‌تر از این‌ها باشد.

مجدداً می‌گویم، دلیلی وجود دارد که تولیدات با بودجه‌ی کلان هفته‌ها و ماه‌ها با گروهی از تدوین‌گران زمان صرف می‌کنند. هر چند ممکن است بخشی از این زمان طولانی به دلیل وجود جلوه‌های بصری پرهزینه‌ای باشد که شما احتمالاً نیازی به آن‌ها نداشته باشید، اما بخش عمده‌ای از این زمان هم صرف دادن توجه و عشق ویژه به تک تک نماها، صحنه‌ها و سکانس‌هایی می‌شود که استحقاق این را دارند که تا حد امکان بی‌نقص باشند.

به عبارت ساده‌تر، اگر تحت فشار نیستید، عجله نکنید! در ابتدا یک تدوین کلی اولیه از نماها انجام دهید، ولی برای همین کار هم یک هفته زمان بگذارید. نسخه‌ی تدوینی را به دوستان، آشنایان، تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان هم‌کارتان نشان دهید. بازخورد بگیرید و از عکس‌العمل‌ها یادداشت‌برداری کنید. سپس، یک بار دیگر تدوین کنید و دوباره این کار را تکرار کنید. عجله نکنید و توجه و دقتی را که فیلم‌تان شایسته‌اش است به آن بدهید.

نویسنده: جوردن آلدریج (Jourdan Aldredge)
منبع: premiumbeat.com
ترجمه‌: فاطمه مقدسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 فریم | همه چیز درباره فیلم کوتاه